رواية ياسمين الشام محمد وياسمين كاملة جميع الفصول بقلم الكاتبه نورا
رواية ياسمين الشام محمد وياسمين كاملة جميع الفصول هى رواية من كتابة الكاتبه نورا رواية ياسمين الشام محمد وياسمين كاملة جميع الفصول صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى فيسبوك رواية ياسمين الشام محمد وياسمين كاملة جميع الفصول حقق تفاعل كبير على الفيسبوك لذلك سنعرض لكم رواية ياسمين الشام محمد وياسمين كاملة جميع الفصول
رواية ياسمين الشام محمد وياسمين كاملة جميع الفصول
في المطعم في الاسكندريه..
هبه الله يخربيتك انتي هببتي ايه..المدير عايزك فوق ..
ياسمين بتوتر انا والله ماعملتش حاجه..
هبه اطلعي شوفيه بسرعه اكد عليا اول ماتوصلي تطلعيليه..
ياسمين حاضر حاضر هغير البس هدوم الشغل واطلع له ربنا يستر..
وبعد فتره وقفت امام باب مدير المطعم فهي تعمل نادلة هناك..ليسمح لها بالدخول..وجدت المدير يجلس مقابل المكتب ويجلس على كرسي المكتب شاب في آخر الثلاثينيات.
ياسمين حضرتك طلبتني يا استاذ سامح..
سامح بخوف من نظرات ذلك الشاب ايوا تعالى الاستاذ عايزك في حاجة مهمه..
ياسمين حاجه ايه..
قاطعهم صوت ذلك الشاب..
تقدر تتفضل ياسامح وانا هندهلك لو عوزت حاجه..
اسرع سامح بالخروج ليترك ياسمين مع ذلك الشاب..
=اتفضلي..
ياسمين معلش مرتاحه كده في حاجه حضرتك..
=ايوا بس اتفضلي اقعدي عشان نتكلم..
جلست بتوتر من نظراته..اتفضل حضرتك..
الشاب انتي تعرفي ادهم السيد..
ياسمين لا حضرتك..
=ازاي مش انت الممرضه اللي بتهتمي فيه بالمشفى..
ياسمين ايوا تقصد عمو ادهم ماله هو كويس انا سيباه بالليل مفيهوش حاجه..
=لا هو كويس الحمد لله..
ياسمين طب الحمد لله.
انا ببقى ابنه..محمد ادهم السيد..
ياسمين اتشرفت بحضرتك بس لسه مش فاهمه حاجه هو اشتكى مني .. لاسمح الله قصرت بحاجه.
محمد لا خالص بالعكس عملتي اللي عليكي واكتر.. بس انتي عارفه انه النهارده هيخرجوه من المستشفى ..عشان بقى احسن..
ياسمين ايوا عارفه الحمد لله على سلامته..
محمد الله يسلمك قالها وهو يضع يديه على المكتب ويلعب بالقلم
بصراحه انا جيلك بحاجة تخصه..
ياسمين حاجة ايه حضرتك..
محمد انا عرفت انك رافضه تجي تهتمي بيه بالبيت..وهو مصر عايزك انتي..
ياسمين حضرتك اناعندي شغل والتزامات زي منتا شايف ..شغلي بالمشفى ..وهنا بالمطعم وعدا مذاكرت اخواتي..انا اسفه مش هقدر بعد اذنك..
محمد استنى هنا انا لسه مخلصتش..
ياسمين حضرتك عايز ايه..
محمد انا عارف ظروفك كلها وكمان مقدرها..
ياسمين بعد اذنك اروح اشوف شغلي..
محمد هديكي ضعف مرتبك بالمشفى وهنا بس تفضلي تهتمي ببابا..
ياسمين مش فاهمه..
محمد انتي عارفه انه راجل كبير بالسن ومحتاج ونس وحد يداريه..مش اكتر من كده
ياسمين بس حضرتك انا قولت قبل كده عندي التزماتي ..
محمد وانا مش همانع ..
ياسمين افندم..
محمد بصي هو اتفاق بسيط جدا انا عارف انك ملتزمه ومتدينه و مترضيش تقعدي مع راجل غريب عشان كده عايز اخطبك لبابا..
ياسمين بصدمه انت بتخرف بتقول ايه..
محمد زي مسمعتي..
ياسمين بضحكه ساخره حضرتك عارف..ان بباك قد بابا ..لاا قد بابا ده ايه ده قد جدي...
محمد وايه المانع..
ياسمين المانع اني مش موافق واظن مش هتغصب عليا..لتتجه الى الباب وسمعت صوته دوى المكتب..
محمد هدفع المبلغ اللي انتي عايزاه..
ياسمين مش هتشتريني لتكمل طريقها ليوقفها صوته
محمد سفر باباكي وعلاجه هتكفل فيه.
ودراست اختك واخوكي لحد ميخلصوا كليه هتكفل فيها وهجيبلك بيت ليهم قريب من بيتنا عشان تقدري تشوفيهم كل يوم..وكمان سياره وسواق..قولتي ايه..
ياسمين......
محمد ابتسم بجانب شفتيه بانتصار فكري كويس ده الكارت بتاعي..بس اعرفي اهم حاجه راحت بابا ولو عرفت انك زعلتيه بحاجة كل اللي هعمله ليكي هيروح ف ثانيه..اتفضلي خدي الكرت بتاعي..
ياسمين..
وضع الكرت بهدوء في جيبها ليغادر ويتركها بصدمتها..ليعود على فكرة النهاردة انتي اجازه تقدري ترجعي البيت تفكري براحتك..
لم تستطع التفوه بكلمه وقفت وتنصمت مكانها ..لتنتفض عندما سمعته يغلق باب المكتب ويغادر ببرود..
اما محمد ركب السيارة مع صديقه عمر ..
عمر انت متاكد من اللي انت بتعمله.
محمد عايزني اعمل ايه يعني بابا بيحب انها تهتم فيه..وانت عارف بابا وضعه عامل ازاي وانا مش هقدر ازعله..مفيش حل غير كده..
عمر بس البنت صغيره على باباك..
محمد هو هيتجوزها بجد انت كمان انا عايزها ونس ليه بس..
عمر بس كمان البنت بني ادمه ومحتاجة راجل بحياته..
محمد مش انت قولتلي انها متربيه..ومحترمه
عمر انا قولت كده بس كمان حرام كده..
محمد ولا حرام ولا حاجه وبعدين انت مقولتليش ايه اللي حصل لما حاولت معاها ..
عمر اه فكرتني هقولك..
فلاش باك💫
ياسمين ممكن تقرب ها اوشوشك بحاجة مهمة.
عمر صديقه محمد بغمزه بس كده عنيا ليكي..
دنى منها لتهمس له..شايف المطعم ده في كاميرات بكل مكان واكيد اتصورت وانت بتحاول تتحرش بيا ..عشان كده ابعد عن طريقي خالص وخليني اشوف شغلي وبلاش مشاكل لاحسن يمين بالله لاندمك عالساعه اللي عرفت فيها طريق المطعم ده..واشتكيك واخرب بيتك واعملك قضية تحرش..لتبتعد بهدوء ترتسم ابتسامة على وجهها تحب تاخد حاجه كمان يافندم
ابتلع ما بجوفه بتوتر وأومأ لها بلا..
لتبتسم له بعد اذنك..وذهبت لتكمل عملها...
باك 💫
عمر ده اللي حصل..
محمد كويس امال انت خايف من ايه..
انا مش خايف بس انت شايف كده مش حرام يعني..
محمد لا مش حرام انت بس خليها توافق
يتبع...
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
ادهم اتجننت يامحمد انا بقولك هجوزك البنت وانت تروح تخطبها ليا..
محمد انا مش هتجوزها يابابا بعدين ايه المشكله انك تتجوزها مش انتا عايزها تهتم بيك...
ادهم بتحذير محمد .
محمد على فكره انا عرضت عليها مش اكثر مجبرتهاش على حاجه..
ادهم .ليه انا بقولك هجوزهالك تقوم تخطبها ليا.و
محمد وانا اتجوزها ليه..
ادهم عشان ابوك عايز كده.
محمد انا مجوز يابابا وبحب ومراتي وبعدين مين دي عشان اتجوزها انا دي مشغلهاش خدامه عندي..
ادهم محمد دي احسن منك ومن اللي خلفوك..
محمد بتذمر يابابا…
ادهم اخرس تروح تعتذر من البنت لا يمين بالله لانت ابني ولا اعرفك..
محمد واعتذر منها ليه..
ادهم عشان هتبقى مراتك..
محمد مش هيحصل يابابا وانا خطبتهالك وابقى اجوزها انت...بغمزه اقلها تبسطك وتنسيك المرض..
ادهم بتعب انت ..انت قليل الادب.. انا انا معرفتش اربيك ..
محمد بقلق وخوف بابا ..بابا مالك.اهدى ..اهدى. طيب اهدى ..انا اسف ..اسفه والله مقصدش. .دكتور..دكتور..لياتي الدكتور ومعه الممرضات ..واخرجوا محمد خارج الغرف..
وبعد لحظات كان يجوب الممر ذهابا وايابا قلقا على والده..
خرج الطبيب..ليسرع اليه
محمد طمني يادكتور بابا .عامل ايه.
الدكتور انا بلغتك قبل كده بلاش يتعصب..عشان صحته..اىحمد لله دلوقتي بقى احسن ..واديته حقنه هينام ويرتاح..
محمد الحمد لله شكرا يادكتور.
الدكتور العفو بس مينفش الانفعال ليه ..
محم. حاضر يادكتور حاضر ..
الدكتور بعد اذنك تقدر تخش تشوفه..دخل غرفة والده ....نظر الى والده ليجده نائماً..قبل راسه وخرج في الممر..
واتصل مرارا لكن دون اجابه..حتى اجابة عليه..
محمد ايواا ياحبيبتي بقالي كتير باتصل مش بتردي..
ناديه معلش كان عندي مؤتمر طبي.عايز حاجه..
محمد اي اللي عايز حاجه وحشتيني ..مينفعش..
ناديه لا ينفع وانت كمان بس انت عارف اني مشغوله جدا..عشان كده مقدرتش ارد..
محمد طيب ايمتا هترجعي انتي وحشتيني اوي اوي..
ناديه وانت وحشتني والله بس انت عارف ظروف الشغل..معلش ياحبيبي بيندهولي..هكلمك بعدين
محمد بضيق طيب ماشي سلام..
ناديه سلام..
في اليوم التالي.في شركة محمد .اعلن هاتفه عن ورود مكالمه..
محمد كان منشغل بالملفات والاجتماع..ولم يجب.
انتهى الاجتماع ليسمع هاتفه اجاب.
محمد ايوا..مين معايا..
ياسمين بتوتر..انا..انا ياسمين..
محمد بنصر اهلا اهلا ازيك عامله ايه.
ياسمين بارتباك اللحمد لله..
محمد بخبث اي سر المكالمه الجميله دي.
ياسمين ممكن اشوفك..
محمد اممممم.نظر الى الساعه .. ماشي انا عندي ساعه فراغ انت فين..عشان اجيلك..
ياسمين انا في المستشفى ..
محمد طيب ماشي سلام التقط مفاتيح سيارته وغادر الشركه..
في المشفى كانت تجلس بالحديقه شاردة الذهن تفرك يديها بتوتر…
حتى سمعت صوت هاتفها لياتيها صوته البارد انتي فين.
ياسمين انا في جنينه المشفى..
محمد ايوا شفتك ..لتراه يقترب منها ..
جلس بجانبها بهدوء ..اتفضلي عايزه ايه..
ياسمين انا موافقه ..
محمظ رفع حاجبه موافقه..
ياسمين هزت رأسها..
محمد طب كويس..يلاا بينا.
ياسمين على فين ..
محمد هنكتب الكتاب ..
ياسمين بتوتر دلوقتي..
محمد ايوا..اه نسيت عايزه تطمني على حقوقك ..متخفيش..
ياسمين عضت على شفتيها لتحاول الا تبكي..فهي تشعر بالانكسار الان لكن ليس باليد حيله والدها يصارع الموت ..واخوتها مازالوا صغار ..
محمد ماشي ماشي..هنكتب عقد وتمضي عليه اتفقنا..
ياسمين عقد ايه..
محمد مش عايزه تضمني حقك ..هنكتب عقد يضمنلك حقوقك كلها..
ياسمين مش فاهمه..
محمد مش مهم اتفضلي خلينا نروح محامي عشان نتفق..وانا هتصل ابلغهم بالشركه يأجلو الاجتماعات..
اومأت برأسها ومشت معه بهدوء..
عند المحامي..بعد فتره كانت تنتظر في الخارج ومحمد في الداخل مع المحامي..وتم توقيع عقد يضمن حقوقها..وامر محمد المحامي بجلب ماذون وشهود ليخرج المحامي..ويدعهم لوحدهم.
ياسمين عمو ادهم فين..
محمد بسخريه وانتي عايزه عمك ادهم فأيه.
ياسمين مش مش لتصمت وتنظر الى الارض..
محمد ببرود مش عمك ادهم اللي هيتجوزك...
نظرت اليه باستغراب..
محمد ..انا..اللي هتجوزك..
ياسمين بصدمه ايه..
يتبع..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
محمد بسخريه ايه مش عجبك..مش مهم المشتري يعجبك المهم السعر مش كده قال كلامه وهو يغمزها..
ضغطت على يديها بتوتر محاولة عدم البكاء...ليدخل المحامي ومعه الشهود .
ياسمين بشجاعة مصطنعه في حاجه بالعقد مش مقتنعه بيها..
محمد بسخريه ايه المبلغ اللي هتاخديه مش عجبك..
ياسمين باختناق متجاهلة كلامه ..انا مقدرش اسيب شغلي..
محمد انتي مش بحاجه شغل بعد..كده اظن اللي هتاخديه هيكفيكي انت وعيلتك كلها.عداي دراست اخواتك وعلاج ابوكي اللي هتكفل بيه.
ياسمين بضيق بس مقدرش اقعد من دون شغل
محمد بحزم شغل مفيش شغل وبعيدين تعالي هنا عايزه تشتغلي ممرضه ..او تخدمي عالناس بالمطعم وانتي مراتي ..
ياسمين .الشغل مش عيب.
محمد وانا قولت مش هيحصل..
المحامي استهدوا بالله ياجماعه ..
محمد نفخ بضيق..
والاخرى تاففت بتذمر لو مش عايزني اشتغل بلاش وكل حاجه هتتلغي..
محمد بضيق منها وقرف ماشي هتشتغلي بس عندي وبشركتي..ماشي.
ياسمين بس انا مرتاحه بشغلي.
محمد وانا قلت اللي عندي..
المحامي خلاص ياانسه ياسمين هتشتغلي مع محمد باشا..في شركته الناس ببتقاتل عالشغل هناك..
ياسمين بضيق ماشي..
محمد بسخريه لا مفضله علينا..كتر خيرك
ياسمين مش هتبطل تكلمني كده..
محمد لا مش هبطل ويلاا انجزي انا عندي مية شغله غيرك..
تم عقد الزواج..واخذها محمد الى منزلها بعد ان اتصلت باختها لتجهز هي واخيها..في الطريق..
ياسمين بارتباك هو..هو احنا هنسافر نعالج بابا ايمتا..
محمد نسافر..لا مش هنسافر..
ياسمين قصدك ايه..
محمد قصدي هيسافر باباكي لوحده ..
ياسمين بس مينفعش بابا تعبان..
محمد هيكون معاه طاقم طبي كامل...انتي هتنفعيه بايه مش فاهم..
ياسمين بس..
محمد مبسش انت هتفضلي هنا..وابوكي هيروح يتعالج ويرجع..خلاص كفايه نقاش بالحكايه دي.
انزلت رأسها بضيق دون رد..حتى وصلا لمنزل متهالك في اطراف المدينه..
محمد هو ده العنوان ..
اومأت براسها..
طب انزلي اجهزوا انا هفضل بالعربيه..
بعد فتره كان يقود السياره وهي بجانبه..ومعها اختها زينب ذات الخامسه عشر..واخيها علي..في عمر العشر سنوات
زننب..احنا هنروح فين يا ياسووو
محمد بسخريه ياسووو مين ده كمان
ياسمين بابتسامه تجاهلته هفهمك كل حاجه بس نصل ياحبيبتي..
علي بطفوله وتذمر احنا هنصل ايمتى انا مليت
ياسمين هنصل قريب ياحبيبي..
محمد اي اللي هنصل قريب احنا قدامنا وقت عبال منوصل..ليردف بسخريه ياياسوووو
اخرجت هاتفها بضيق متجاهلة الاخر خد ياحبيبي العب فيه لحد مانوصل..
اخذ الهاتف بسعاده..اما زينب فقد بقيت تراقبهما بشك..
وبعد فتره وصل بناية ضخمه…
محمد عبدوو نزل الشنط وحصلنا بيهم..
عبدوو حاضر يابيه..
كانت ياسمين تراقب البنايه بذه وهي تحمل علي النائم.. واختها زينب..تراقبها بانبهار
محمد ايه هتفضلوو كده كتير....
ياسمين احم…
محمد يلاا خلونا نطلع..
مشت خلفه..هي وزينب بهدوء..
زينب هاتي عاي اشيله عنك ياياسوو.
ياسمين لا ياحبيبتي خلاص قربنا نصل..
في الشقه
ووضعت علي على السرير واخذت تتجول في الشقه..
زيينب دي جميله اويي
ياسمين. ابتسمت ومسحت شعر اختها بحنان..
محمد ايه مش هنطلع شقتنا والا ايه..
زينب ليه وشقت ايه ومقولتليش مين ده..
ياسمين بتوتر انا اتجوزت..وده محمد جوزي
زينب بصدمه اتتت.. ايه اتجوزتي امتي وليه وازاي معرفتناش..
ياسمين ياحبيبتي كل حاجه جت بسرعه..
زينب بسرعه ايه ..وابوكي اللي مرمي بالمستشفى ..سالتيه والا ايه..
ياسمين بكدب ايوا ....
محمد بتذمر وملل ايه هنفضل طول الليل كده مش عايزين ننام بقى..
زينب انتي شايفه اسلوبه عامل ازاي انتي ازاي تتجوزي واحد زي ده..
محمد بغضب وماله ده يا....وضعت يدها على فمه ليصمت وهمست له برجاء ارجوك كفايه ومتتكلمش هي عيله صغيره ومتعرفش بتقول ايه..
ابعد يدها بحده ليهدر بها يلاا خلينا نرووح نندفس ننام..
قبلة اختها معلش ياحبيبتي خدي بالك من روحك ومن اخوكي..واحنا هنكون جنبكم..
ليه الوداع والله انا هدمع كمان شويه ده نحن اساسا بالشقه اللي قبالهم ..مش رايحه اللصين يعني..
زيبن ياربي على طولت لسانه انتي ازاي هتتحملي العيشه معاه..
محمد بحده بنت انتي..
قاطعته ياسمين خلاص ارجوكم كفايه..وانتي يازينب ايمتا هتتعلمي الاحترام محمد بيه اكبر منك...ولازم تحترميه..
محمد طبعا مهي..قاطعته و هو احنا مش هنروح شقتنا والا ايه..
محمد بغمزه لا هنروح ودي تيجي ياعروسه يلاا بينا..
في شقتهم.
دخلا واغلق االباب
ووقفت مكانها..لتسمع سخريته ايه هتفضلي واقفه كتير والا عايزاني اجي اشيلك ياعروسه..
ياسمين مشت نحوه بتوتر..
اخرج علبة ماء من الثلاجه وشرب قليلا وهو يراقب توترها وحركتها..وضع العلبة جانبا واقترب منها ايه ياعروسه مكسوفه..بس لا مينفعش الكسوف بيوم زي ده ليجذبها من خصرها وووووو
يتبع…..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
ياسمين بتوتر وضعت يديها علي يديه التي تحيط خصرها لتقول بارتباك مممككن تبعد..
محمد وهو يتفحصها بخبث ليه..
ياسمين عشان عشان ..
محمد ايوااا عشان ايه..ليقترب منها اكثر.
ادارت وجهها عنه لتقول بسرعة هو انت مش اتجوزتني عشان اهتم بعمو ادهم..
محمد بس عمك ادهم مش هيجي لحد بكرى عشان كده خلينا ننبسط.شويه..
ياسمين بس..بس....قاطعهم رنين هاتفه..
اخرج هاتفه ليرى ناديه المتصل..
ابتعد بهدوء لتتنفس الاخرى الصعداء..
ليرد بحب ايوا ياحبيبتي وحشتيني ..لتصدم الآخر..
ناديه كنت فين كل ده .
جلس ببرود وتحدث باريحيه وكأنها ليست هنا كان عندي شغل خلصتوا دلوقتي..مقولتيش هتيجى امتى..
ناديه قريب ياحبيبي.
محمد هو امتى القريب ده انا قربت انسى اني متجوز..
صدمت للمرة الثانية..ها هي تهدم بيت امرأة أخرى..
ناديه معلش يا حبيبي انت عارف مشاغل بس صدقني هحاول ارجع قريب.
محمد باختناق ماشي هشوف اخرتها معاكي..
ناديه بحبك..
محمد بابتسامه وانا بعشقك..وبموت فيكي..وبعشق..
ناديه طب خلاص بقى كفايه..
ايه اللي كفايه بقولك وحشانييي.
ناديه طب ماشي ماشي سلام بقى
محمد اي اللي سلام خليكي معايا شويه..
ناديه معلش هكلمك بعدين..
محمد بضيق ماشي سلام..
اغلق الهاتف ليرى الأخرى وجهها غارقا بالدموع..
محمد ببرود مالك..
ياسمين انت متجوز..
محمد ايوا فيها حاجة دي كمان..
ياسمين وماقولتش ليه..
محمد باستفزاز.ولو قولت هتتغير حاجه..هترفضي مثلا..
زاد بكائها..
محمد بلاش عياط عشان انا مابحبش النكد...
ياسمين مسحت دموعها واتجهت تبحث عن غرفة لتنام بها..
محمد على فين..
ياسمين هروح انام..
محمد وتنامي ليه مش النهارده دخلتك ياعروسه.
ياسمين بارتباك مش فاهمه..انت بتقول ايه
محمد لا فاهمه انا عايزك.ليجذبها وأراد تقبيلها ..لتدفعه بقوة ياسمين متقربش مني خالص انت فاهم كفايه انك كذبت عليا وطلعت متجوز…
محمظ ببرود هو يحرك يديه على وجنتيها حتى لو قولتك مش هيتغير حاجه وهتوافقي تتجوزين وبعدين على فكره ده حقي..
ياسمين بشجاعه مصطنعه انت اتجوزتني عشان ابوك..وليك عليا هخدموا بعنيا..بس قصه انا جوزك وليا حقوق تنساها خالص..
محمد ببرود هتديني اوامر حضرتك..
ياسمين مش اوامر بس الاتفاق اتفاق ..تصبح على خير دفعته عنها لتسرع الى احد الغرف وتغلق بابها باحكم حتى سمعت صوته يهدر. خلفها اصلا انت مش عجباني مش من نوعي عشان كده هسيبك بمزاجي..
رمت نفسها على السرير تبكي وتفكر بما سيحدث لها غدا..
وفي الصباح…
استيقظت على صوته..
محمد يلااا قومي هتفضلي نايمه كتير...
كانت فرشاة اسنانه بفمه ويضع منشفة على كتفه ..ومنشفة اخرى يغطي جسده السفلي فقط لتنهض بصدمه انت انت ازاي تخرج كده..
محمد كده اللى هو ايه..
ياسمين روح روح استر نفسك يا اخي..
استر نفسي ازاي منا مستور اهوه..
نفخت بضيق واتجهت الى الحمام لتسمع صوته يقول اجهزي عشان باباكي هيسافر النهارده مش هستنى كتير هي نص ساعه..
بعد مرور اسبوع…
ودعت ياسمين والدها ولم تخبره بزواجها..واخبرته بان هناك رجل اعمال تكفل بعلاج مجموعه كبيرة من المرضى وهو من بينهم..ولم يكن بوسعه الا تصديقها…
وتم نقل اخوتها زينب وعلي الى مدرسه جديده..
وهي بدأت العمل في مجال التسويق ..ولم تعد.ترى محمد الا صدفه..
اما ادهم فقد اقام بالشقه معها وهي تهتم به..ومحمد يعود متاخرا ينام بغرفة اخرى ومهما حاول ادهم ان يقربهم من بعضهم يفشل فهي لاتطيقه..وهو لا يطيق الجلوس معها…
لكن حدث شيء قلب الموازين كلها..
عمر كان شريك محمد بالشركه واخذ يتحول بالاقسام..حتى وصل لمكتب ياسمين التي كانت منشغله جدا بعملها نظر اليها مطولا وراقبها من بعيد باعجاب فهو حقا معجب بها.. لترفع راسها وتصدم به..
ياسمين بحده انت ايه اللي جابك هنا..
عمر بكذب عفوا انتي ايه اللي جابك هنا..
ياسمين ده مكان شغلي..
عمر وانا المسؤول بالشركه دي
ياسمين بصدمه هو هو مش محمد بيه صاحب الشركه
عمر انا ومحمد شركه بالشركه هنا...عطلتك عن شغلك..كملي سلام
وقفت بصدمه وهي تراقبه يبتعد اما الاخر فقد ابتسم واتجه الى مكتب محمد..
محمد اهلا اهلا عاش من شافك..
عمر انا والا انت من ساعت ماتجوزت التانيه مابقيناش نشوفك ايه غرقان بالعسل حضرتك..
محمد جواز ايه ياعمر انت عارف الجوازه دي مش على هوايا..واساساً كل ده بسبب بابا..
عمر باهتمام يعني انتوا ايه نظمكم مع بعض..
محمد مفيش كل واحد بحاله..
عمر. ازاي يامفتري دي حته من القمر ..
محمد ايه متحترم نفسك يااخي. وبعدين خلي بابا يخف وهطلقها.
عمر يعني انت بجد مش عايزها ..
محمد اه وسيبك منها دلوقتي وخليني بشغلنا..
عمر على قولتك..
في اليوم التالي..
واحده من الموظفات ياسمين عمر بيه عايزك بمكتبه..
ياسمين بقلق عايزني انا ليه..
الموظفه معرفش روحي شوفي .
في مكتب عمر..
ياسمين حضرتك طلبتني…
عمر ايوا اتفضلي ..
ياسمين لا حضرنك انا عندي شغل..
عمر اتفضلي يا انسه ياسمين..
ياسمين قولتلك عندي شغل .لوفي حاجه تخص الشغل اتفضل..
عمر رمى القلم ونظر اليها مطولا اول حاجه انا اسفه عشان اللي حصل بالمطعم ..
ياسمين محصلش حاجه بعد اذنك.
عمر استني هنا انا لسه مخلصتش..
ياسمين اتفضل..
عمر انا محتاج مساعده هنا عشان تساعدني بالشغل..
ياسمين وانا مالي حضرتك..
محمد عايزك تكوني مساعدتي…
ياسمين افندم..
محمد زي ماسمعتي.
ياسمين لا حضرتك انا مبسوطه بشغلي..بعد اذنك..
حرك يده على شعره بضيق وهو يراها تبتعد..ربنا يسمحك يامحمد عالموقف الزباله اللي حطيتني فيه..ده بتفكر فيا ازاي دلوقتي..
اصطدمت بمحمد
محمد كنتي فين..
ياسمين بمكتب عمر بيه..
محمد بتعملي ايه..
ياسمين عشان اىشغل..
محمد شغل ايه..
ياسمين بضيق تقدر تساله بعد اذنك..وغادرت ليرمقها بحده ابو تقل دمك..
في مكتب عمر
...محمد في ايه وكنت طالب ياسمين ليه..
عمرهصارحك بحاجه ومش عايزاك تزعل مني .
محمد حاجه ايه..
عمر انا طلبت من ياسمين تشتغل مساعده ليا..
محمد بضيق عملت كده ليه...انت راسم عالبنت والا ايه.
عمر لا ابدا بس عشان هيا شاطره بشغلها..ليسمعوا صوت شجارا اسرعوا ليجدوا ياسمين تتشاجر مع مدير التسويق حازم..
ياسمين اللي بتعمله ده نصب واحتيال..
حازم احترمي نفسك بدل ماارفدك..
ياسمين اعلى ما فخيلك اركبيه..
محمد بغضب في ايه احنا بزيبه ..
حازم بحده تعالا يامحمد بيه شوف الانسه بقاله يومين
بالشغل وجايه تتحكم.فيه..ولعلمك ياانا ياهيا بالشركه دي
..
ياسمين.
عمر اهدى ياحازم وكل حاجه ههتتتحل..
حاز انا قولت اللي عندي..وجمع اشيائه.يريد المغادره
محمد استنى ياحازم اكيد مش هنستغني عن خدماتك عشان موظفه جديده تقدر ترجع تشوف شغلك
ابتسم حازم بنصر.
ليكمل محمد ببرود وانتي ياانسه مرفوده..وكل واحد يروح يشوف شغله.
ياسمين…
عمر…
محمد…
يتبع.....
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
ياسمين بغضب يعني اي ترفدني من الشغل..
تجاهلها واتجه الى مكتبه للتتبعه الاخرى وعمر خلفها..
ياسمين انا بكلمك
محمد ببررد عايز ايه.. مش فاضي..
ياسمين ترفدني ليه من غير ماتستفسر..
محمد باستفزاز عايزاني ارفد حازم اللي بقاله سنين واسيبك انت..
ياسمين انت مش عارف هو عامل ايه..
محمد خلاص خلص الكلام وتقتدري تفضلي..
ياسمين بس ...
محمد مبسش اتفضلي..
عمر محمد ميصحش اللي ..
محمد بحده وهو يرى نظرات الاعجاب بعينيه لياسمين خلاص ياعمر انت هتتدخل مابينا .. اتفضل على مكتبك..
ليفتح الملفات امامه..عمر غادر المكتب بضيق..
اما الاخرى رمقته بنظرات حاده واتجهت اليه اغلقت الملفات بحده انت لازم تسمعني..
محمد رفع نظره اليها بغضب انت نسيتي نفسك..
ياسمين انت لازم تعرف اللي رفدتني عشانه بيعمل ايه من وراك..
محمد مش عاايز اعرف و اتفضلي روحي البيت..
ياسمين بتذمر مش هروح الا لما تسمعني..
نهض بغضب واتجه نحوها بخطوات هادئه لتتراجع الاخرى حتى التصقت بباب المكتب وقال بخفوت متختبريش.صبري.
بتوتر انت...عععارف..تجمدت مكانها وهي تشعر بيديه تتحرك بهدوء على وجنتيها
ليقول بخفوت ها انا سامعك عايزه ايه..
ياسمين انا انا... اقترب منها وهمس امام شفتيها انتي ايه. ابتعدت بسرعه ..وقالت انا هروح..لتسرع من المكتب..مع ابتسامت الاخر الجانبيه..
حاول عمر ايقافها لكنها لم تجيبه..
دخل عمر بغضب انت عملت ايه يامحمد..
محمد ببرود وانت مالك..
عمر كلنا عارفين ان حازم بيستغلنا..متنكرش ده..
محمد قولتلك انا عايز امسك عليه دليل مش هرفده كده من الباب للطاقه..
عمر تقوم ترفد البنت عشان اتخانقت معاه..
محمد بحده وانت متلك محموق عليها كده ليه..
عمر بتوتر ماليش بس انت ظلمتها..
محمد متخفش انا هتصرف بس هي مكانش لازم تتدخل باللي حصل وتعمل مشاكل معاه..لو سبتها كان هياخد حذروه انما دلوقتي خلاص الساحه بقت فاضيه ليه..
عمر قصدك ايه..
محمظ هتعرف قصدي قريب..ليردف بهدوء وتحذير عمر عايز الفت نظرك لحاجه..
عمر ايه..
محمد ياسمين تبقى مراتي انت فاهمه
عمر.بارتباك تقصد اايه..
محمد اقصد طول مهي مراتي وعلى اسمي مينفعش حد يقربلها او يحطها بدماغه ..ومش معنا اني قولتلك محصلش بينا حاجه..انه مش هيحصل..متعرفش يمكن الامور تتطور ونتمم جوزنا. انت فاهمني..
عمر بتوتر وضيق انت بتقول ايه مش فاهمك..
نهض من مكتبه لا فاهمني وفاهمني جدا انا هروح دلوقتي وانت متنساش كلامي انا مش عايز اخسرك ياصاحبي....وغادر وتركه يأنب نفسه ..
مساء..
دخل عليها وارتمى على السرير بابتسامه خبيثه لتنهى مهاتفتها مع والدها..وتنظر اليه بضيق.
ياسمين بتعمل ايه..هنا
محمد ببرود جاي اوضتي بكون هعمل ايه..
ياسمين دي اوضتي مش اوضتك..
محمد وتفرق بايه مش احنا واحد.
ياسمين افندم.
نهض واقترب منه مش انتي مراتي يعني احنا واحد..
ابتعدت ونظرت اليه بشجاعه مصطنعه..اتفضل حضرتك امشي من هنا .
محمد ولو مامشيتش..هيحصل ايه..
اسرعت الى الباب تنادي عمو اده..اغلق فمها بيده ليحاصرها اماما الباب همس بجانب اذنها عمك ادهم هيتدخل بين راجل وامراته..
حاولت افلات نفسها ولم تستطع..
سحبها ودفعها بخفة لترتمي على السرير ليقول بهدوء اخافها اعقلي كده عشان هنتمم جوازنا..
ياسمين انت انت بتقول ايه..
محمد ببرود اقترب منها زي منتي سامعه.
ياسمين مش هيحص ..قاطعها بقبلة مفاجأه وهي تحاول ابعاده ليهمس لها ..ليه مش هيحصل..((كان كل تفكيره بنظرات عمر لها..هو لايحبها ولكنها جزء من ممتلكاتها حتى وان كان زواج بالاتفاق لايمكن لها ان تفكر بخيانته..وكل مايجول بخاطره هل هي تبادل عمر الاعجاب..))
ياسمين ادارت وجهها واغمضت عينيها بدموع عشان عشان..
محمد همس اما وجهها هااا عشان ايه..
ياسمين باختناق عشان انت اجوزتني عشان عمو ادهم وبس..
محمد ببررود وهو يمرر اصابعه على وجنتيها ومسح دموعها ومين قالك كده ..العقد اللي مضينها كان فيه بند زي كده ..لا يبقى انتي مراتي ..وخلااص انا عايزك اقترب منها خرجت منها صرخات دون وعي منها وهي تحاول ابعاده عنه..لتسمع طرقات على الباب...ابتعد عنه بغضب ينظر اليها بتهديد..ليفتح لوالده الباب
ادهم بخوف عليها في ايه مالكم..صوتكم طالع .
محمد بوقاحه ايه ياحج راجل ومراته وبؤضتهم هيعملوا ايه يعني..
ادهم بضيق من وقاحت ابنه نظر الى تلك التي عدلت ثيابها ..وتنظر الى الارض بحرج من هذا الموقف الذي وضعها فيه..
ادهم انتي كويسه يابنتي ..
اومات برأسها بحرج..
محمد ايه يابابا ..قولتلك احنا كويسين..مش هتعطلنا بقى…
ادهم للاسف معرفتش اربيك ..انجر قدامي عايزك..
محمد مش قبل مانخلص نقاشنا انا والمدام.
ادهم بتحذير محمد..
محمد بخبث ايه كمان هتدخل مابينا..
ادهم خرج وصفع الباب خلفه بقوة ليغلق الاخر الباب بالمفتاح وينظر اليها بخبث عجبك الفضيحه اللي عملتيها ..دي..
ياسمين محمد ارجوك..انا مش.لم تكمل كلماتها ليعتليهاووووو...
يتبع….
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
في منتصف الليل..
استيقظت بتعب وهي تراه ينام بجانبها ..نزلت دموعها بقهر وحسرة على حالها..فلم تستطيع ان تحافظ على نفسها واثبتت بما حدث امس بأنه حقا اشتراها بنقوده..لفت الملائة على جسدها وارادت النهوض..ليسحب الملائة وتسقط بين احضانه..
قبلها وتمتم بنعاس صباح الورد..
ياسمين صباح النور قالتها بجمود وهيا تحاول النهوض..لكنه كان متمسكا بالملائة ليقول بوقاحه ..ودي لازمتها ايه طيب..
قالت بضييق واختناق وهي تشد الملائة من يده سيبها ارجوك..
رفع يديه مشيرا باستسلام والابتسامه تعلو وجهه..طيب طيب خلاص بنهزر مينفعش
مشت نحو الخزانه اخرجت ملابس لها واتجهت الى الحمام..
للحظه شعر بالحزن عليها لكنه نفض تلك الفكره من راسه بسرعه وهو يتذكر نظرات عمر لها..
لينهض عاري الصدر اشعل سيجارته ووقف امام النافذه يتذكر زوجته ناديه..يتسائل.لما ليست بجانبه الان.يتذكر تفاصيلها التي يحبها..قطع شروده باب الحمام يفتح..خرجت وهي ترتدي بيجامة باللون الازرق جففت شعرها جيدا..ولفته بهدوء..ملامح وجهها بهاته عيناها كجمرتين من شده البكاء..
شعر بالشفقة عليها ..اطفئ سيجارته واقترب منها امسك كتفيها محاولا تهداتها لتنتفض الاخر..
محمد متخفيش انا…
قاطعته مش خدت اللي عايزه ..عايزه ايه دلوقتي..
محمد بهدوء اللي خدته ده حقي..
ياسمين حقك وخدته عايز حاجه تانيه..
محمد ابتعد عنها بضيق لا ..
لتتجه الى الباب ..
امسك يدها التي تريد فتح الباب.ليقول على فين..
ياسمين هروح اشوف اخواتي..
محمد بسخريه لا والله بالوقت ده..
نزلت دموعها دون اراده مسحتها بكمها لتقول برجاء ارجوك يامحمد عايزه اروحلهم حاسه روحي مخنوقه..
ابعد يده بهدوء ليقول ببرود متتعوديش على كده..
فتحت الباب بسرعه وذهبت شقه اخوتها قبلت اخيها الصغير وغطته ...ونامت بجانب اختها زينب وهي تحتضنها ..
في الصباح..
زينب انتي متخانقه مع جوزك..
ياسمين لا ليه بتقولي كده..
زينب صحيت لقيتك نايميه هنا..
ياسمين وحشتوني وقلقت بالليل عليكم عشان كده
زينب ربنا يخيلكي لينا ياحبيبتي…بس انتي عارفه جوزك ده اتا مبطيقهوش..مش عارفه مستحملاه على ايه..
ياسمين عيب كده ومتقوليش جوزك قولي ابيه ماشي
زينب بتكشيره ماشي..
ياسمين انا هطلع اغير عشان هنزل الشغل...وانتو افطروا وروح المدرسه السواق مستنيكو تحت..
اومات زينب لاختها بايجاب لتتنهد الاخرى وهي تتجه الى شقتها تدعو الله بأنه غادر..
لكنها وجدته نائم توجهت بهدوء الى الخزانه اخرجت ثياب لها ودخلت الحمام بعد لحظات وقفت امام المرأة لتغطي شعرها بالحجاب لتشعر به يحتضنها من الخلف قبل عنقها ..على فين.
ياسمين هنزل ادور على شغل ..
محمد مفيش داعي يومين وهترجعي الشركه ..
ياسمين بعناد مش هرجع الشركه اللي اتطردت منها..
محمد بحده وانا قولت مش..ليقاطعه رنين هاتفه.
رد بحده طفيفه ايوا ياحبيبتي صباح الخير..
شعرت بالالم فهو يجرح كبريائها كامراه كيف يكلم زوجته امامها..حتى ولو انها لا تكن له اية مشاعر يجب ان يقدر مشاعرها وعدم التحدث مع زوجته امامها شعرت بغصه بصدرها لتستفيق على صوته السعيد بجد هترجعي النهارده..
حملت حقيبتها وغادرت ببرود وتركته تغمره السعاده بعودت زوجته..
في الشركه.
عمر هتعمل ايه وناديه رجعت..
محمد هعمل ايه يعني ناديه هتعيش في الفيلا ..وياسمين وبابا في الشقه وخلاص..منتا عارف بابا مبيحبش يعيش في الفيلا غير كده هو وناديه مبيحبوش بعض. .
عمر بغمزه حاسب حساب كل حاجه..وافرض ناديه عرفت بجوزك
محمد مش هتعرف اطمن..
عمر ماشي ياسيدي انت طالبني ليه..
محمد عايزك تروح المدرسه بتاعت زينب اخت ياسمين ..
عمر ليه..
محمد عشان البنت عامله مشكله مع زميلتها وطلبوني هناك وانت عارف انا هروح المطار..
عمر ماشي ماشي هروح..اشوفها..
محمد اه واستحملها عشان هي لسانها لاذع حبتين..
عمر ليه هي مش زي ياسمين رقيقه وهاديه..وو
محمظ بضيق هتتتغزل بمراتي قدام .
عمر احم..هو انا قولت حاجه غلط..
محمد بتحذير عمر ..قولنا ايه..
عمر يباييي.. خلاص انا ماشي..
محمد يكون احسن..
في المدرسه ..
عمر..انتي زينب..
زينب ايوا انت مين..
شرد بجالها فان كانت ياسمين جميله فهذه الطفله تضاعفها مرات عده بالجمال..ليستفيق على صوتها الرقيق حضرتك عايزني ليه..
عمر انا عمر صاحب محمد جاي عشان المشكله.اللي حصلت..
امتلات عيونها بالدموع لتقول بطفوله ياسو فين ..انا بكلمها من بدري مبتردش....
عمر بتوهان في شكلها اللطيف مين ياسو
زينب .ياسمين اختي انا بتصل فيها مبتردش.
عمر جلس بجانبها هي مشغوله وبعتتني عشان احل الخلاف.انتي ليه ضربتي زميلتك..
زينب عشان هي ***ومش متربيه و****
عمر بشهقه اسكتي اسكتي يخربيتكي منين جايبه الكلام.ده .
انت مش عارف قالتلي ايه..دي بتقولي اني جايه من الشارع ومستحيل ابيه محمد يكون مجوز اختي...
طيب ممكن نهدى شوي ونبطل عياط..
مسحت دموعها انا عايزه ياسو هي فين. .
والله معرف بس اي رأيك اخدك مكان حلو نتبسط فيه..
زينب لا لحسن ياسو تزعل مني..
عمر بابتسامه مش هتزعل اطمني..
زينب بس..
عمر مبسش يلااا مش هتندمي يجذبها خلفه ووووووو
____
في المطار استقبل محمد زوجته بحب وحفاوه..واخذها ليتناولا الطعام..في احدى المطاعم..
كان يقبل يدها بحب فهو لا يصدق بانها الان معها وحشتيني اوي اوي اوي..البلد كلها نورت..بحبك وبموت فيكي.يا..
ناديه بحرج سحبت يدها احم محمد مش وقته دولوقتي لتشير الى النادله التي تقف تحاول استجماع شجاعتها ليرفع نظره ويصدم باياسمين..
ياسمين متقمصة البرود تحبو تاكلو ايه..
محمد نهض بغضب انت بتعملي ايه هنا…
ياسمين….
ناديه...
يتبع.....
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
ياسممين بتوتر انا بشتغل هنا.
محمد نعععم ياروح امك..بتشتغلي هنا..
ياسمين انا..
ناديه مين دي يامحمد وانت تعرفها منين..
ياسمين بحده انا. مر..
محمد ممرضة بابا مسؤوله عنه..
رمقته ياسمين بنظرها برفعه حاجب..
محمد بارتباك انا مش قولت مفيش شغل برا البيت وتهتمي ببابا..
ناديه اهدى ياحبيبي مش كده..
ياسمين بتحدي انا مش هسيب شغلي..اتفضلوا تحبوا تاكلو ايه..
محمد بحده انت بتتحديني ماشي ياياسمين..ياماشي..
ناديه اهدى يامحمد ..ممكن البنت تكون محتاجه الشغل ياحبيبي
محمد اهدى ايه وزفت ..ليرمق ياسمين بنظره وبنبرة تهديد اقسم بالله لو مامشتيش من هنا مش هيحصل كويس..
ياسمين بخوف انا..
بحده يلاااا..
لتسرع الاخرى وتغادر بتذمر ..بينما يجلس محمد يحاول ان يهدا امام ناديه فهي ترمقه بنظرات شك ويحاول التهرب منها..
محمد مالك..
ناديه انا مالي انت مالك اتعصبت عالبنت كده..
امحمد نا منبه عليها متسيبش بابا لوحده..
ناديه وهو باباك صغير ..اكيد هيعرف يهتم بنفسه .
محمد بهدوء وتحذير ناديه متتدخليش بعلاقتي ببابا انتي عارفه انه بالفتره الاخيره تعب ومحتاج حد يفضل معاه..على طول..
ناديه وضعت يدها عليه بدلال ياحبيبي انت ليه متعصب كده ده استقبالك ليا بعد البعد كله..
محمد امسك يدها وقبله حقك عليا معرفتش امسك اعصابي..
ناديه ولا يهمك..ياحبيبي..
محمد طب نتغدا ونروح البيت عشان انتي وحشاني اويي..
ناديه بضحك وانت اكتر..
____
في الملاهي ..
زينب اليوم كان حلو اويي .
عمر بس انا غلبتك بالعبه. .وفزت بداه ليخرج دب صغير باللون الوردي..
زينب بضيق انت لعبتها قبل كده ..انا اول مره العبها..
عمر انتي زعلتي متزعليش..
زين بطفوله كان نفسي اغلبك..واكسب اللعبه .
عمر بضحك منتي كسبتيها خلاص اهي ياستي خديها..
زينب مينفعش اخدها..انت الي اكسبتها
عمر لا ينفع مش ليا انا بديهالك هديه..
خطفتها بسعاده واحتضنت اللعبه بجد ..
اوما براسه بابتسامه ..وهو يراقب ملامحها الجذابه شعرها الاسود القصير الذي يصل لمنتصف عنقها..عيناها السوداء..تعبيرات وجهها الطفوليه ..ليشرد بها لثوني حتى شهقت الاخر..
عمر يخربيتك طلعتيني من المود مالك..
زينب اتاخرت اويي اويي..ياسو هتزعل مني جامد.
عمر متقلقيش احنا اساسا جنب بيتكم هوصلك دلوقتي..
زينب بسرعه والنبي ..
______
هبه انتي بتعيطي ليه دلوقتي..
مش عارفه حاسه نفسي رخيصه اوي ياهبه..انا بعت نفسي..
هبه انتي بتقولي ايه ..ده جواز وكل الجوازات بتبقى كده..
ياسمين انتي بتقولي ايه احنا اتجوزنا بشروط ..وعقد مابينا..وهو قدملي مساعدات ماديه كتير..ده اشتراني بجد..ودلوقتي جايب مراته ...حتى معرفهاش انه متجوز..
هبه عارفه لو كنت مكان كنت فجرت القنبله وقولتلها اني مراته بس انتي عبيطه..
ياسمين مقدرتش خفت..بابا ببلاد.براا بيتعالج..واخوتي هيخسروا مستقبلهم بكده..وهو باين انه بيحب مراته جدا..وكمان مراته باين عليها مش زي ايه ست..واكيد مش هتقبل بكده..
هبه انتي بتحبيه..
ياسمين بضحكه ساخره حب ايه اللي بتقولي عليه ..انا عمري ماعرفت الحب ..الحب عايز ناس فاضيه عشان تعاني وتعيش الدور..اما انا لا انا بس عايزه اعيش مش اكتر من كده ..زي زي ايه بنت بسني ..بس بعد تعب بابا..وبعد ماخسر كل حاجه مش عايزه من الدنيا الا انه يخف ويبقى كويس..واخواتي يتعلموا احسن تعليم مش عايزه اكتر من كده..حتى لو على حساب نفسي ..وسعادتي..
هبه ربنا يعينك ياياسمين.
ياسمين يارب..
بعد مرور نصف شهر..محمد وناديه يعيشون بالقصر لوحدهم..عمر يهتم بزينب كثيرا وياتي لياخذها بعد المدرسه ليتجولان قليلا وهي تعلقت به كثيراً و لم تخبر ياسمين عنه..ياسمين في شقتها وتركت العمل وبقيت تهتم بادهم و باخيها واختها..ولم ترى محمد منذ ذلك اليوم
كانت ناديه نائمه بين احضان محمد وهو يمسح شعرها بحب..
ناديه محمد
محمد هممم
ناديه عايزه ارجع اسافر..
محمد اعتدل ونظر اليها مطولنا مش فاهم..
ناديه جايلي شغل هناك كويس وهكسب خبره فيه ومش عايزه اضيع الفرصه دي ..
محمد احنا مش اتنقشنا بالموضوع ده وانتهيني..
ناديه انت انتهيت انا لا..
محمد يعني ايه..
ناديه يعني هسافر يامحمد وهشتغل هناك وانت كمان تعالى معايا..
محمد اجي فين انا شغلي وحياتي وبابا وصحابي كلهم هنا..
ناديه وانا هعمل ايه يعني..
محمد ترفضي طبعا..
ناديه لا يامحمد مش هرافض..
محمد انتي امتى هتبطلي انانيتك ياناديه هاا امتى..
ناديه انا انانيه يامحمد..
محمد ايوا انانيه...بتهتمي بنفسك واحلامك اكتر متهتمي بيا احنا بقالنا ثلاث سنين متجوزين..ولسه مخلفناش ليه عشان حضرتك عايزه تهتمي بشغلك ومش فاضيه..وانا هموت على حتت عيل ..
بتسافر بلاد برا بالشهور..وانا افضل هنا توحشيني ماتوحشنيش مش مهتمه بيا..ياشيخه انتي حتى اتصال مايهونش عليكي تتصلي بيا الا لما اتصل انا او تكوني بحاجه حاجه..
ناديه كل ده شايله بقلبك
محمد واكتر..واكتر ياناديه انا لو مكنتش بحبك كنت سبتك من زمان مفيش راجل يتحمل كل ده
ناديه بحده متسيبني يعني هموت..
محمد بصدمه انتي بتقولي ايه..
ناديه بقول اللي سمعته ويكون في علمك انا من بكرى هسافر..وهشتغل لو حابب تجي معايا اهلا وسهلا مش حابب برحتك..
محمد بصدمه انت بتقولي ايه..
ناديه زي مسمعت..
محمد بغضب لا سمعيني اكتر . انت بتتشرطي حضرتك..
ناديه ايوا انا مش هتخلي عن مستقبلي عشان راجل رجعي متخلف وبيحب نفسه..اكت...
..لم يستطع تمالك نفسه ليصفعها بقوه وسط صدمت الاخر انت بتضربني ..
التقط قميصه وغادر دون النظر اليها ..
___
زينب بنوم دون النظر الى من المتصل ايوا ومين.
عمر بخبث الحلو.
.فتحت عينيها بوسعهما عمر..
عمر بضحكه عليكي نور..
زينب انت انت ازاي عرفت لتصمت..
عمر ازاي عرفت انك مسمياني الحلو بموبايلك..
شعرت بالخجل..انا انا..
عمر وحشتيني..
زينب …
عمر مش هشوفك بكرى..
زينب مينفعش بكرى اجازه..
عمر اتججي واطلعي عايز اشوفك.
زينب والله مش هقدر..
عمر بضيق ماشي ..
زينب انت زعلت ..
عمر لا ..
زينب والله مش هقدر عشان ياسو متحسش بحاجه..
عمر مش زعلان يلاا كملي نومتك عشان باين اني صحيتك..
زينب لا مخلاص مش جايلي نوم..خليك نتكلم شويه…
_______
كانت نائمه في شقه اخوتها حتى سمعت هاتفها..
ياسمين ايوا..
محمد ببرود تعالي الشقه عايزك..
ياسمين نظرت الى الساعه ولم تجبه..
محمد باختناق بسرعه مستنيكي .واغلق الهاتفه..
ياسمين ذهبت اليه بتأفف..وفور دخولها..جذبها اليه ولم يترك لها مجالا للاعتراض ليحملها وووو
يتبع….
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
بعد مرور اسبوع..
ناديه سافرت بدون رضا محمد الذي تجاهلها تمام لكنه كان يعاني في بعدها..ويفرغ غضبه بياسمين و يقضي وقته في العمل ..املاً ان تتراجع الاخرى عن قرارها وتعتذر...
اما عن ياسمين فهو يأتي كل ليلة ليأخذ منها مايريد وينام بجانبها دون التفكير بمشاعرها او بما تعانيه..حاولت تجاهل كل ذلك واخذت تهتم بأخوتها وبادهم الذي يراها قد ذبلت وشحب وجهها منذ ان عاد محمد ليسكن معهم..
اما عمر كان يعيش مشاعر جديده عليه مع تلك الطفلة الصغيرة..لاول مره يشعر بأن قلبه ينبض بعنف وهو يرغب بتلك الطفله بشده..
عاد محمد من العمل متعب ليسمع ضحكاتها تملأ المكان لاول مره ..دخل ليجدها مع والده يشاهدان فلم كوميدي..رفع حاجبه باستنكار..ليقول: ساخراً محنا بنعرف نضحك اهو...اومال البوز اللي مصداراه ليا اول ما بتشوفيني ايه..
نهضت فور سماعها لصوته..وتحولت ملامحها الضيق..والخوف فهي يجعلها تعيش بقلق دائما..
ادهم بهدوء : اقعد يامحمد ..
محمد : لا يا بابا تعبان هروح استريح...تصبح على خير يلاا يا.ياسمين…
ياسمين : بتهرب احضرلك الاكل ..
محمد : مش عايز طفح حصليني.
ادهم بحده : مالك داخل علينا وعايز تتخانق..
محمد بهدوء: مفيش يابابا عايز مراتي بكلمتين ينفع..
ادهم نظر إليها ….
ياسمين باختناق واضح عليها : بعد اذنكم وذهبت الى غرفتها..تنتظره..
ادهم : البنت خايفه منك كده ليه..
محمد : وتخاف ليه هو انا هكلها يعني منا جوزها..
ادهم بتحذير: محمد..
محمد : ايه يا بابا هكون بعمل ايه يعني انا معيشها احسن عيشه..وطلباتها اوامر واخواتها يروحوا احسن مدارس وابوها يتعالج ببلاد براا عند احسن دكاتره هعملها ايه اكتر من كده..
ادهم : حس بيها يا بني ..اهتم بيها.. قدر مشاعرها واحتياجاتها..افتحلها قلبك مش يمكن تكون احسن من ناد…
محمد بضيق : متجيبش سريتها يا بابا ارجوك..
ادهم : يابني ياسمين طيبه وغلبانه والله لو فتحتلها قلبك هتحبها. .
محمد : وانا مش عايز احب حد..بعد اذنك..
ادهم بتحذير : والله لو عرفت انك مزعلها هيكون ليا تصرف هيزعلك اوي مني .
رفع حاجبه باستنكار : انا عايز افهم يابابا انت مهتم بالبنت دي حصرا ليه..
ادهم بارتباك وكذب : البنت بتهتم بيا وشيلاني عن الارض شيل..
محمد : ماكنا نقدر نجيبلك طاقم طبي كامل يهتم بيك بس انت اصريت عالبنت دي...وكمان في حاجه غريبه ..انت عمرك ما حد صعب عليك ..انا عارفك كويس ..يابو محمد..انت مخبي حاجه...
ادهم : انت عايز تقول اني قلبي قاسي ومبحسش بحد..
محمد بتفكير : انا ابنك وعارف طبعك كويس ..انت مستحيل تساعد حد بس عشان غلبان ويصعب عليك..
ادهم بتهرب : ايه ده تحقيق والا ايه..
محمد: العفو يابابا بس انا بفكر بصوت عالي بس.
محمد : طب روح شوف مراتك وبالراحه عليها..
هز رأسه يمينا ويسارا..مع ابتسامه غامضه..ودخل ليجدها ترتدي قميص نوم من تلك التي اشتراها لها.وارسالها لها ...وتجلس على السرير تنتظره باختناق..
ليقول بسخرية : لا برافوا عليكي حافظه الدرس كويس..ايه عجبتك الهديه اللي بعتهالك..
ياسمين….
محمد اقترب منها وهو ينزع معطفه : مردتيش عالرساله ليه..فكرتك مش هتسمعي الكلام
ياسمين : مش مهم ارد المهم انا اهوه جاهزه زي مطلبت..
محمد ينظر اليها باعجاب وهو يمرر يده على طول ذراعها :.لا ده زي مطلبت واكتر..بس مره تانيه تردي ع الرساله ماشي.
ياسمين...
محمد مش سمعك دفعها على السرير واعتلاها ليقول بهمس..هما بيقولوا ايه..سمعيني كده..
ياسمين إدارة وجهها باختناق لتقول ..بغصة ححاضر..ليدير وجهها ويقبلها ووو…
______
عمر: هششش اسكتي معملتش حاجه لكل ده..
زينب بشهقات تضربه على كتفه لتقول بطفولة : انت انت ازاي تبوسني ..انت انت قليل الادب ..
عمر : بس يا بنتي دي مكنتش بوسه حتى.
زينب : ووصلني البيت انا مخصماك خلاص .
عمر : مخصماني على ايه دي حتى بوسه بريئه..
زينب : مقولتلك بطل كلام بقى لحسن والله لروح لوحدي..
عمر: خلاص خلاص هوصلك..بس اي ده..
زينب مسحت دموعها باستغراب : ايه..
عمر : اي اللي في وشك ده..
زينب وضعت يدها على خدها ليجذبها بسرعه ويقبل شفتيها..
لتبعده بصدمه : ياسافل انت انت عملت ايه..
عمر بخبث : انا بوستك بوسه بريئه و خاصمتيني البوسه دي عشان مره ثانيه تخاصمني عشان حاجه تستاهل..
لتنزل من السيارة بغيظ : والله مش مروحه معاك بقى..
عمر نزل خلفه بضحك :على فين ياهبله
زينب بضيق : انا هبله..
عمر : لا مين قال كده انتي جميله وقمر..ده انا اللي اهبل وستين اهبل كمان..
زينب ابتسمت ليقترب منها طب ايه خلاص اتصالحنى
زينب : اوعى كده سيبني انا بجد مخصماك..
عمر: خصميني ياختي براحتك بس مينفعش تروحي لوحدك يلاا هوصلك..
زينب بعند : هروح لوحدي..
عمر بتحذير : زينب يلاا اطلعي قدامي..
زينب :بس..لم ينتظرها تكمل كلامها ليجذبها ويعود بها الى المنزل...
صباحاً في اليوم التالي
استيقظت ياسمين ولم تجده بجانبها..نظرت الى النافذة كان يستند الى النافذه .. يدخن بشراهة..ذهبت الى الحمام اغتسلت..وارادت الذهاب لرؤية أدهم و اخوتها ليوقفها صوته وهو مازال يوليها ظهره..
محمد استني عايزك..
تفاجأت به فهو لأول مرة يرغب بالتحدث اليها..
اقتربت منه بتوتر..
ياسمين : في حاجه…
محمد : عندك جواز سفر..
ياسمين بقلق ة ايوا ليه.
محمد : عشان هنسافر نشوف باباكي..
ياسمين بخوف وقلق : هو ككوييس ممش كده…
محمد كويس بس العلاج جاب نتيجه ووعايزين يعملو العمليه..فلازم تكوني معاه
ياسمين بسعاده بجد..
محمد هو انا ههزر معاكي ..
ياسمين بسعاده : طيب انا هجهز ..او لا هروح... اقول لزينب..او لا لا .. هعمل.
محمد ببرود وهو يراقبها ويراقب مشاعرها المختلطه قلق مع سعاده مع خوف ..
محمد بهدوء ايه حيلك حيلك اخواتك عندهم مدراس مينفعش يسافروا..
ياسمين يعني ازاي هسيبهم لوحدهم.وانا هسافر لوحدي..
اولا ايوه هتسيبيهم مينفعش يروح عليهم دروس ..محنا
نقلناهم مدرسه جديده وثانيا هما مش لوحدهم معاهم
الشغاله..والسواق..وثالثا انتي مش هتسافري لوحدك انا هكون معاكي..
ياسمين..انت انت هتروح معايا ليه..انت مش عندك شغل..انا مش عايزه اعطلك..
محمد انتي بتتكلمي كتير على فكره..
ياسمين بحرج انزلت راسها..
محمد اكيد مش هسيبك لوحدك بالوضع ده ..هاتي جواز سفرك ووروحي بلغيهم وانا هخلص شغلي و احجز تكوني جهزتي..
ياسمين حاضر..
محمد اتجه الى الباب ليعود اليها مش عايز تاخير اول ما ارجع تكوني جاهزي وحضري شنطتي كمان..
ياسمين حاضر انت هتتاخر..
محمد متساليش كتير..
ليغادر ويتركها لوحده فهو داىما يشعرها بالحرج بردوده البارده …
وبعد فتره..
كانوا في الطائره.
محمد : متخفيش انتي اول مره تركبي طياره..
ياسمين متقلقش مش اول مره ليا..وانا صغيره سافرت كتير مع بابا وماما..بس حصلنا ظروف وبابا خسر كل حاجه..
محمد باباكي كان بيشتغل ايه..
ياسمين : بابا كان ..لتقاطعهم المضيفه ربطتوا الاحزمه يافندم اتاكدوا..لو سمحتوا
.ياسمين :بابتسامه ايوا ..لتبادلها الاخرى الابتسام وتكمل طريقها..
ياسمين بحماس : مش مصدقه اني هشوف بابا اصلوا وحشني اوي..
محمد بقى يراقبها مطولا ود لو تكون ناديه الان بمكانها ليقضي معها وقتن جميل ..لينفض الفكره من رأسه يلوم نفسه لانه يفكر بها…وهي لاتهتم
.مر الوقت ليجدها تستند برأسها على كتفه وقد نامت بسرعه..ابعدها لتعود مره اخرى حاول ايقاضها دون جدوى..ليشرد بها عن قرب ملامحها الجميله رائحه عطرها..منذ ان عرفها وعطرها يعجبه..ذوقها جميل بانتقاء كل شيء..فتحت عينيها بهدوء لتجده ينظر اليها..
ابتعدت بحرج : احم اسفه نمت مخدتش بالي..
محمد حلو اوي..
قطبت حاجبيها مستفسره.
محمد :عطرك اسم عطرك ايه..
ياسمين : ده تركيبه..بعدين ده عطر نسائي مش هيفيدك بحاجه..
محمد وهو ينظر لعينيها اسمه ايه..
ياسمين :.بتوتر من نظرته الياسمين..
محمد اقترب اليها محاولاً تقبيلها دون وعي…
لتبتعد الاخرى بحرج : عيب انت مش شايف الناس بتبص ازاي..وهي تحاول اخفاء نفسها من شده الحرج..
محمد امسك يدها :وانا اعمل ايه يعني اصلك النهارده غير عن كل يوم..
حاول سحب يدها بحرج..لكنه منعها ..
محمد :مش فاضل كتير عشان نوصل..
وبعد فتره وصلوو المشفى ..وسالوا عن غرفة والدها لتسرع اليها ومحمد يمشي خلفها بهدوء وقف امام الباب الغرففه ليراقبها تحتضن والدها ودموعها تنهمر لكنه صدم بي….
يتبع…
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
محمد لنفسه بصدمه : قاسم ابو ياسمين ..ليتراجع لكي لايراه الاخر ويجلس في الممر يحاول استيعاب مايحدث..
ياسمين : عامل ايه يابابا..
قاسم بتعب : الحمد لله انتي عامله ايه واخواتك..
ياسمين : كلنا بخير يابابا بس انت واحشنى اوي عايزينك تخف بسرعه وترجعلنا. ...
قاسم : ان شاء الله يابنتي..
ياسمين :هما بلغوني ان العمليه بكر بالليل ..وبعدها انشاء الله هتبقى زي الفل..
ابتسم قاسم لابنته ومسح خدها بحنان :ربنا يرضى عليكي يابنتي انتي واخواتي..ليردف بحزن.لو جرالي حاجه خودي بالك من نفسك ومن خواتك...
ياسمين بضيق :لا ياببابا متقولش كده ربنا يقومك بالسلامه وتاخد بالك مننا كلنا..احنا كلنا مستنينيك..لتقبل جبينه وعندما لاحظت اختفاء محمد قالت هرجعلك كمان شويه..
اومأ الاب برأسه لتذهب الى الممر وتجده يتكلم بالهاتف بغضب.لكنها لم تستطيع فهم حديثه...
محمد : ليه مقولت انه قاسم هو باباها..ليه..
ادهم : هفهمك لما ترجع بالسلامه ليردف بقلق هو شافك…..
محمد :لا طبعا .
ادهم براحه :كويس متظهرش ومتخليهوش يشوفك..عشان هيرفض اي مساعده مننا..
محمد :بشك ليه يابابا تعمل كل ده ..مش انتو .
ليقاطعه ادهم: اول ماترجع مصر هفهمك كل حاجه .. خد بالك من مراتك ومن قاسم..
محمد : ماشي يابابا فهمت هاخد بالي منها ومنو..ليغلق الهاتف
ويشرد بضيق ملامحه تغيرت..بدا منشغل بالتفكير جدا..
ياسمين: احم..انت كويس..
محمد….
ياسمين : محمد..
محمد...
ياسمين وضعت يدها على كتفه لتهزه لينتبه لها ..
ياسمين : انت كويس مالك سرحان بايه..
محمد حاول قدر الامكان تمالك نفسه امامها ليقول ببروده المعتاد :خلصي عشان تعبان وعايز انام..
ياسمين : تقدر تروح انا هفضل هنا..
محمد بحده : تفضلي فين.مينفعش .يلاا قدامي..
ياسمين :بس..
محمد بحزم :من غير بس يلاا..
ياسمين :طيب بس ابلغ بابا..
محمد: ماشي وبلغيه انك هتزوريه بكر عشان النهارده تعبانين من السفر مش هنرجع هنا..
((اومات براسها بضيق فهي لا تريد النقاش معه تعلم جيدا بان النقاش معه عقيم..لتودع والدها وتذهب معه الى الفندق الذي سيستقران به..))
محمد ببرود : هرجع كمان شويه
ياسمين : هتروح فين..
محمد :متساليش بالي مالكيش فيه..
ياسمين : بضيق انا
ليغادر ويتركها…دون ان تكمل حديثها..
وبعد فتره
عاد متأخراً..وجدها نائمه..استلقى بجانبها وراقب ملامحه عن قرب شرد بها لثوني لينفض الافكار من راسه..ويوقضها..
محمد : ياسمين ..
ياسمين....
محمد : ياسمين قومي .
ياسمين :بتعب ماشي ماشي..هقوم اهوه لتعود للنوم
محمد :اي الي ماشي .. بقولك قومي..
امسكت يده التي تهزها..ووضعتها تحت خدها لتغط بالنوم نفض يده بحده وبصراخ بقولك قوم انتفضت بفزع : هاا حصل ايه ..في ايه.بتشخط ليه..
محمد :ايه النوم ده لو بصحي ميت كان صحي من بدري....
ياسمين بتعب :انا اسفه منمتش كويس .انت عايز حاجه..
محمد بوقاحه وبرود: ايوه عايزك..
ياسمين :افندم..
محمد :ايه مش سامعه بقولك عايزك..
ياسمين بارتباك :اه ايوا ماشي..بتزعق ليه
محمد :اي اللي هو ماشي..يلاا اخلصي..انا هطلع الشرفه اعمل مكالمه القيكي جاهزه ماشي..
بضيق اومات براسها وهي تراه يبتعد..
هل حقا ايقضها بهذا الوقت المتاخر لهذا الغرض تنهدت بتعب واخذت ثيابها واتجهت الى اىحمام.
في الصباح..
فتح عينيه بتململ ..
ليجدها تجلس على كرسي بجانبها تنتظره وهي ترتدي ثيابها ..فور فتحه لعينيه نهضت وهي تبتسم
محمد : اصبحنا واصبح الملك لله ...رايحه فين عالصبح ...
ياسمين :مش هنروح عند بابا..
اعتدل بجلسته ببرود تناول علبة السجاىر واشعل سيجارة: لا مش هنروح..
ياسمين بتذمر وضيق : ليه..
سحب نفس من سيجارته :عشان انا عايز كده بعدين مشفى ايه بالوقت ده انتي عارفه الساعه كام..
اقتربت منه بهدوء: حاضر مش هنروح المشفى لتاخذ السيجارة من فمه وتطفئها بس مينفعش تدخن كده عالريق ..
رفع حاجبه باستنكار فهي لاول مره تتجرا على التصرف هكذا..
حاول اشعال سيجارة اخرى لكنه سحبت علبة الدخان..
ليصرخ بحده : عليه هاتي الدخان هنا انتي نسيتي نفسك والا ايه..
ياسمين : لا منسيتش نفسي بس انا جعانه وعايزه اكل..
محمظ :متطلبي طفح وتاكلي..انا ماسكك
ياسمين :مش هاكل لوحدي اكيد..يلاا خلينا ننزل نفطر..
محمد : بتديني اوامر والا ايه..
ياسمين : مش اوامر انا بطلب منك عشان جعانه..
تنهد : ماشي اديني علبة السجاير ادخن وهننزل..
ياسمين تو مفيش لحد متفطر..
محمد بتحذير :ياسمين...هاتي علبة السجاير..
ياسمين بتذمر :طيب طيب متتعصبش خد متتعصبش اقتربت لتعطيه السجائر ليجذبها اليه ويعتليها..
ياسمين بتوتر: مممحمد مممينفففععش ددلوقتي…
محمد وهو يدفن وجهه بعنقها ابتعد ونظر اليها ليهمس لها ليه..
ياسسمين بارتباك :ععشاان ااننا ججاهزه ..عشان ننزل..
محمد :تجهزي مره تانيه مفيش مشكله..
ياسمين بس...لم تكمل كلماتها ليقبلها وووو
____
في مكتب عمر
عمر :متقلقيش ياحبيبتي ان شاء الله هيبقى كويس..
زينب بس انا خايفه عليه اوي ياعمر.. حتى ياسمين رفضتي تاخدني معاها عشان المدرسه ..
عمر :انتي ركزي بدراستك عشان لما يرجع يبقى مبسوط منك.وانا جنبك اهو مش هسيبك ابداً
زينب: انت هتفضل جنبي دايما ياعمر مش كده..
عمر :ولحد اخر العمر هفضل معاك ..
زينب بخجل : شكرا..
عمر بخبث : لا لا ياحبيبتي انا عايز اسمع كلمه تانيه..
زينب :كلمة ايه..
عمر بغمزه :بحبك مثلا..
زينب بخجل : عيب كده مينفعش ..
عمر بضحك :طيب ماشي نمشيه بعشقك..
زينب بتذمر :بطل ياعمر بقى خلاص..
ليقترب منها ولو مبطلتش..
زينب ابتعدت بحرج :ايهةاحنا هنبتدي بالسفاله مش قولنا مش هتتكرر تاني..
عمر :ماشي ماشي خلاص براحتك ليبتعد عنه..
واعتدلت الاخرى بوقفتها ليفاجأها بقلبة على خديها..
زينب :بتذمر ياعمر بقى..
عمر :بغمزه دي بوسه بريئه والله يلاا عشان هروحك ..
زينب :انا مش فاهمه احنا جينا مكتبك ليه.عشان ايه .
عمر :مقولتلك عشان في تواقيع مهمه وخلاص خلصنا دلوقتي نقدر نروح..يلااا..لتصدم بفتاه تدخل المكتب بغضب ..
امل :انا بتصل فيك كتير مابتردش ليه..
عمر :بملل مشغول وماليش مزاج..
امل :لا والله دلوقتي بقى مالكش مزاج ليا لتنظر الى تلك التي..تضم يديها الى صدرها بغيظ
امل :مين الحلوه دي انت غيرت نوعك والا ايه..
عمر بتحذير: امل..
امل :ايه انت مش شايفها صغيره عليك..دي بهدوم المدرسه ياحبيبي..بطل عك ياعمر وارجع لعقلك..
عمر بغضب :اطلعي براا.
امل بصدمه : بتطردني ..
عمر بحده :ايوا اطلعي براا مش عايز اشوف خلقتك..
امل :ماشي ياعمر ماشي..
عمر بغضب :برااا بلاا قرف…
نظر الى تلك التي تنظر اليه بنظرات استفهام ..
عمر محاولا ان يهدأ :يلاا يازينب ..
زينب : مين دي..
عمر بتهرب :هحكليك بعدين يلاا خلينا نروح..
زينب بعند :لا انا عايزه اعرف دلوقتي..
عمر بتحذير :زينب..
زينب بغضب طفولي:..مهو انا مش هتحرك من هنا الا لما تقولي مين دي..وبتتكلم كده ليه
عمر بحده :خطيبتي ارتحتي..يلااا بقى..خلينا نمشي..
دفعته بقوة وغادرت وهي تبكي بحرقه..
حاول االحقا بها لكنها غادرت
ليضرب يده على المصعد بغضب وينزل الدرج
____
عند محمد وياسمين..
ياسمين تتحدث الانكليزيه بطلاقه مما صدم الاخر..وبقي يراقبها تستفسر من الطبيب عن حال والدها الذي اخبرها بانه سيكون بخير وسيتم استئصال الورم الا اذا حدث شيء غير متوقع..
ابتسمت برتياح وهي تدعي الله بان يخرج والدها سليم معافى..
محمد :انت تعلمتي اللغه منين..
ياسمين : بتكلمها من وانا صغيره ..عشان درسة فتره هنا..
محمد :هنا ..
ياسمين :ايوا ..بس للاسف حصلنا ظروف ومقدرتش اكمل تعليمي..
محمد نظر اليها بضيق : ..لينهض طيب تقدري تشوفي والدك اكيد غيروله قبل مايخش العمليات..
ياسمين :انت مش هتدخل معايا..
محمد بارتباك :لا مينفعش..عشان انتي قولتي مبلغتيهوش عني ..خليه اما يخف .
اومات براسها ودخلت غرفة والدها تودعه…
قاسم : ياسو حبيبتي خدي بالك من نفسك ومن اخواتك مش هوصيك..انا حاسس اني خلاص مش هخرج من هنا
ياسمين بدموع :حاولت منعها لا يابابا متقولش كده ان شاء الله تقول بالسلامه..
قاسم مسح راسها بحنان : ربنا يرضى عليكي يابنتي ويحميكي انتي واخواتي..انا راضي عليكي دنيا واخره..
دموعها نزلت دون وعي منها ..وهي تمشي معه بالنقلة ممسكة يده وشهقاتها تعلو ..لا اله الا الله
قاسم سيدنا محمد رسول الله..
ليدخل العمليات..وقفت امام الباب تراقبه وهو يبتعد ..زادت شهقاتها وهي تدعو يارب ..يارب يقوم بالسلامه يارب ..حتى شعرت بيد تربت على كتفها التفت وراته يومأ براسه يطمئنها ..دفنت وجهها بصدره واحتضنته صدم لوهله من فعلتها لكنه فهم ماهي بحاجه له مسح على راسها بهدوء ليقول لاول مره انشاء الله هيبقى كويس متخفيش..
ياسمين يارب ..مضى الوقت وهي جالسه تنتظر خروج والدها من غرفة العمليات...
اما محمد يستند على الجدار يعبث بهاتفه..ليخرج الطبيب..
أسرعت اليه ياسمين بقلق تسأله عن والدها ليزف لها خبر وفاته سقطت على الارض وووو
يتبع.....
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
بعد مرور يومين ..محمد وياسمين مازالا في المستشفى ..
ياسمين نائمه تحت تأثير المهدئات لا تعي شيئا مما حولها.. وهو يقف في الشرفة يدخن ويلقى بنظره بين الحين والآخر اليها..
سمع رنين هاتفه كان عمر..
محمد :عملت ايه..
عمر :متقلقش خلصنا الدفن ودلوقتي انا طالع عند زينب وعلي وعم ادهم..
محمد :خد بالك منهم ياعمر لحد.مانرجع
عمر : متقلقش هيا عامله ايه دلوقتي..
تنهد محمد :لسه نايمه مش دريانه باللي يجرا حوليها..بقالها تمانيه واربعين ساعه..عالحال ده
عمر :يعني هتفضل كده..
محمد :لا منا مش هسيبها كده..ليمسح على وجهه بضيق انا كان مالي ومال المشاكل دي ربنا يسمحك يابابا..
عمر : بالراحه عالبنت عشان هي مصدومه مهما كان ابوها اللي خسرته.مش اي حد...
محمد يعني هعمل ايه ..انا مش عارف اتصرف
عمر :حاول تخرجها من اللي هيا فيه بالراحة
محمد :هحاول ليرى الممرضه تدخل تريد اعطائها الحقنه ..
محمد :اقفل دلوقتي وخد بالك من بابا و زينب وعلي..
عمر :ماشي متقلقش…
محمد طرد الممرضة ومنعها من إعطائها حقنة اخرى لكي تستيقظ وتستعيد وعيها..مضى بعض الوقت..واستيقظت الأخرى بتعب ..وضعت يدها على راسها تشعر بالدوار والارهاق..
محمد : حمدالله عالسلامه..
ياسمين….
محمد :يلاا خلينا نمشي..
ياسمين….
اقترب منها هساعدك تغيري عشان نمشي..يلاا ياياسمين..
ياسمين حاولت النهوض بتعب لتهمس:انا هغير..لتشعر بالدوار لكنه امسكها .واجلسها على السرير: بطلي عناد هساعدك تغيري ونروح....
ياسمين استسلمت له فهي حقا ليست بحالة تستطيع النقاش بها وبالفعل ساعدها واخذ بيدها وهي تستند اليه ..
ياسمين : احنا هنروح فين..
محمد : هتعرفي بعد شويه..
ياسمين :بس انا تعبانه وعايزه انام..
محمد :خلاص مفيش نوم بعد النهارده كفايه..عليكي كده..
ادارت وجهها بضيق ونظرت من نافذة السيارة.تراقب الطريق والناس الذي يتجولون كل يذهب الى عمله منشغلون بهذه الحياة يتسابقون للعيش..
محمد :ياسمين..
ياسمين..
محمد هزها لتنظر اليه :وصلنا..انزلي..
تحدرت من السياره..لتجد نفسها فوق تلة وسط غابة تحيطها الاشجار الخضراء...
ياسمين :احنا هنا ليه..
محمد : عشان تعيطي براحتك..ومحدش يشوفك
ياسمين : مش عايزه اعيط..
محمد :لا عايزة تعيطي ..متكتميش عشان كده مش فى صالحك..
ياسمين بغضب : انا عايزه اروح..لتهم بصعود السيارة..لكنه امسك يدها واوقفها..
محمد بسخريه : عارفه انا مشفتش حد اضعف ولا أجبن منك بكل حياتي..
نظرت اليه بصدمه…
محمد : بتبصيلي كده ليه ليكمل بسخريه انت بتمثلي الزعل عشان تهربي..تهربي من مسؤولياتك من اخواتك اللي بقالك يومين مش دريانه عنهم انت فاكره بس انت اللي خسرتي ..هم اللي خسرو معاكي وعلى فكره هما خسروا اكتر منك عشان هما لسه صغيريين محتاجين ابوهم معاهم انما انت ..عشتي معاه عمرك كله ..ودلوقتي عاوزه تعيشي الدور كويس عشان تهربي من المسؤوليه اللي بقت عليكي...ليضحك..معرفش ازاي انت جبانه كده..بصراحه..انا زهقت منك ومن انانيتك خلاص كفايه بقى ..كفايه تمثيل..
ياسمين بحده انت بتكلمني كده ليه..اسكت اسكت كفايه مش عايزه اسمع حاجه خلاص
محمد بحده :لا مش كفايه فهمنا ابوكي مات.. خسرتيه وبقيتي يتيمه ..بس بعد.كده ايه .لو فضلتي كده هتخسري..ايوا اخواتك كمان هيضيعو عشان أنانيتك..
نزلت دموعها كالشلال الدموع التي كتمتها منذ وفاة والدها تضربه على صدره كفايه كفايه حرام عليك ..انا تعبت ..تعبت مش قادره اكمل..مش قادره
ابتسم لانه وصل لمبتغاه فمنذ وفاة والدها جفت دموعها مما أثار قلقه وقلق الطبيب الذي عالجها..لتردف الاخرى انا تعبت مقدرش اقاوم اكثر..
محمد صوتي ايوا ..صوتي كمان ..طلعي كل اللي جواكي... زاد صراخها وقفت على تلك التله لتصرخ بكل صوتها تنادي والدها ودموعها تتطاير مع نسمات الهواء البارد ..لتجلس على الارض..وشهقاتها تعلو..
جلس بجانبها.:.ربنا يرحمه..ابوكي رح عند ربنا الرحيم ..قومي زينب وعلي بحاجتك..
ياسمين ببكاء وشهقات :انت ازاي..ازاي كده..ازاي..
محمد : عارف اني قسيت عليكي جرحتك بس لازم تطلعي من الدوامه اللي انتي فيها.مش هتفضلي كده..قومي يا ياسمين...قومي .جذبها لتنهض..
احتضنها لثواني حتى هدأت شهقاتها..ابعدها عنه ومسح دموعها ليقول: مش هنفضل كده زينب وعلي مستنينك ميعرفوش حاجه وهما لسه صغيرين...لازم حد يفضل جنبهم..انا حجزت وطيارتنا المسا…
دموعها مازالت تتناثر على وجنتيها دون توقف ...شعر بالراحه..وهو يراها تخرج كل حزنها وغضبها بتلك الدموع.استسلمت له وهو يجذبها خلفه لتصعد السيارة ويغادرا
____
فتحت زينب الباب لتراه ..فهي لم تعلم بعد بوفاة والدها
عمر بابتسامه :مساء الخير ياقمر…
زينب بغيظ : انت ايه اللي جابك..
دخل عمر بابتسامه: جاي اشوفك ياحبيبتي...موحشتكيش..
زينب :لاو مش عايزه اشوفك ..
عمر :ليه هو القمر بيغير واللا ايه..
زينب : اغير ليه..ومن مين..ربنا يوفقكم ..
عمر :تؤ تؤ تؤ متدعيش ليا وليها قولي ربنا يوفقني انا وانتا.. وتغور هي بداهيه..
زينب بابتسامه حاولت اخفائها :ليه مش خطيبتك وانت بتخاف عليها..
عمر :خطيبتي ااه...بس مش بعد النهارده سعادة غمرت صدرها ابتسامه لم تستطيع إخفائها عنه لتقول : يعني ايه..
عمر :يعني النهارده فسخت الخطوبه..
زينب :بسعاده بجد..لترتبك..احم..احم. فسختها ..عشان ايه..
عمر :عشان الخطوبه دي من الاساس غلط وماما اصرت عليها...
زينب بكذب :وانا مالي..
عمر :مالك بقى انا بعمل كل ده عشانك وجايه تقوليلي مالك ياحبيبتي..
زينب :متقولش حبيبتى..
عمر :ميبقاش قلبك إسود بقى خلاص خلصت منها. ومن قرفها..
ابتسمت زينب
عمر :ايواا كده اضحكي بدل البوز اللي مصدرا مالصبح..ليقترب منها
لتردف بتحذير اوعى تقرب علي هنا والشغالين..
عمر :وانا هعمل ايه يعني عايز احضنك مش اتصالحنا..
زينب : من غير حضن ..
عمر جذبها اليه :مهو مش بمزاجك احتضنها بشده الى صدره..
زينب ابعدته بضيق :كفايه هتخنقني.
عمر : احسن دي عقوبة بس عشان مكنتيش بتردي عليا..
زينب :والله وانا مش هعاقبك ليه.يعني..
ليفتح ذراعيه عاقبيني براحتك تعالى مدام فيها حضن..
زينب بحرج :لا خلاص يلاا بقى امشي..
عمر :استني نسيت اديكي حاجه..
زينب :حاجة ايه.
عمر :غمضى عنيكي..
زينب :يووه يا عمر بللاش سفالة بقا..
عمر :هو انا عملت حاجه يابنتي . والله محدش سافل الا انتي بدماغك الجزمه دي..يلاابنتي غمضي..
زينب :طيب ماشي اهووو
عمر :طيب فتحي كده..لتصدم بقلاده من الفضه يتدلى منها قلب كتب عليه بحبك..
زينب بسعاده :الله ياعمري ديه ليا..
عمر بسخريه :لا لامي..
لتضربه على كتفه : بطل بقى…
عمر :طيب ايه مش هلبسهالك بقى.
زينب :لا هلبسها انا..
عمر :تؤ مينفعش هلبساهلك انا..هاتيها..البسها لها ليقبل يدها وقال اوعي تقلعيه ابدا يازينب .فاهمه عشان كل اما تشوفيها تفتكريني....
زينب :بخجل ماشي.
عمر : انا هروح دلوقتي..
زينب :مع ..قاطعها بقبلة سريعة جانب شفتيها ..واسرع بنزول الدرج هشوفك بكرة..
اغلقت الباب ووضعت يدها على قلبها بسعاده عله يهدا قليلاً
____
بعد مرور شهرين…والوضع هادئ جدا محمد..بقي عشرة ايام اهتم فيهم بياسمين واخوتها ..ثم انتقل للعيش بقصره لوحده..وانشغل بالعمل ولم يحاول إزعاج ياسمين ابدا...ياسمين تحاول استجماع شتاتها وتقبل فراق والدها..والاهتمام باخوتها..ولا تنسى الاهتمام بادهم...اما عمر وزينب يعيشان قصة حب لطيفة…
ذات يوم...
عاد محمد متعبا من العمل..
محمد :مساء الخير..
ادهم وياسمين : مساء النور..
محد :.انت طلبتني يابابا خير في حاجه...
ادهم: ايوا تعالى يامحمد عايزك..
محمد:.جلس بجانبه..
ياسمين بتوتر انا هروح احضرلك الاكل..
محمد :اتعشيت مع عمر..
ياسمين بتهرب :طيب هحضر لكم قهوه..لتغادر بسرعه..
محمد : في ايه يابابا..
ادهم :مراتك هتفضل كده.
محمد :مش فاهم .
ادهم :يعني مش هتشتغل انت منعها تشتغل ليه..
محمد :انا مامنعتهاش تشتغل بس هي مصره تشتغل شغلانه مش من مستوانا..
ادهم :منتا طردتها من الشركه..
محمد :بملل دلوقتي عايز ايه يابابا
ادهم :عايزك تشغلها معاك يابني البنت بتقعد طول النهار معايا بتزهق..شغلها يمكن تنسى.موت ابوها وخسارته...
محمد :ماشي يا بابا عايز حاجه تانيه..
ادهم :لا يا بني ربنا يباركلك..
محمد:هخش الاوضه اريح عشان تعبان..
لتدخل بالقهوة..
محمد نظرا اليها :خلصي وحصلني ..
اومأت برأسها..
لترى ادهم يبتسم لها حصلي جوزك يابنتي..
أومأت برأسها وتبعته..سمعت صوت الماء في الحمام..تنهدت بضيق وهي ترا بعثر ثيابه..ورتبت الثياب التي بعثرها محمد ..ليجدها تضع راسها بالخزانه ترتبها ..اقترب منها وجذبها من خصرها
ياسمين بشهقه :خضتني..
محمد : دفن وجهه وشعره المبلل بعنقها..يستنشق عبيرها..
ياسمين بارتباك : محمد.انا.
محمد نظر الى عينيها.:.مش لما الوحده تبقى عايزه حاجه تبلغ جوزها..
ياسمين انا والله صرخت أثر ضغطه على خصرها ليقبلها….ويبتعد واضعا جبينه على خاصتها ليقول بخفوت:اخر مرة... مرة تانية لو عايزه حاجه تقوليلي انا ماشي..
اومأت براسها بتوتر..ووجنتيها تشتعل من قربه المهلك منها..
ياسمين : ممكن تتتبعد ..
محمد وهو مازال يحيط خصرها ويده تتحرك بجرأة على جسدها :ليه..
ياسمين :عشان اتبلت هدومي مية..
محمد بوقاحه :نغيرها مفيش مشكله والا انتي استحليتي بعدنا الفتره اللي فاتت..
ياسمين ::انا
محمد اشششش..ليحملها وووو
_____
حل الصبح ..
استيقظت ياسمين ولم تجد محمد بجانبها ..اغتسلت وبدلت ثيابها وخرجت لتطمئن على ادهم وترى اخوتها..لكنها وجدت محمد يجلس و يعبث بهاتفه بملل وأمامه كوب قهوة كبير..
ياسمين :صباح الخير..
محمد نظر الى الساعه :صباح النور معاكي نص ساعه تجهزي.
ياسمين باستغراب :اجهز ..
محمد :مش عايزه تشتغلي..نص ساعه لو مجهزتيش همشي واسيبك..
ياسمين بسرعه :لا لا ثواني واكون جاهزه لتتذكر ادهم وتقول: بس عمو ادهم..
محمد :عمك ادهم خد الدوا والشغاله هتهتم بيه..واخواتك راحوا المدرسه من الصبح يلااا بسرعه وهو ينظر الى الساعه..لتسرع من امامه الى غرفتها لتجهز…
بعد فتره وقد استلمت مكان حازم في مجال التسويق الذي طرد وعرفت من الموظفين انه محمد قد امسكه متلبس وهو يقوم بالسرقه ..من خلال عقود مبيعات وهميه..
مر يومان…
وياسمين منشغله بعملها حتى اصطدمت بعمر..
عمر:انا اسف ..
ياسمين : محصلش حاجه..
عمر : ازيك عامله ايه..
ياسمين : الحمد لله انا قولت مش هتجي النهارده..
عمر :ليه في حاجه..بلغوني انك سالتي عليا..
ياسمين ايوا عايزه اتكلم معاك بحاجه مهمه جداً.. لو سمحت..
عمر :طيب تحبي نروح مكتب محمد..
ياسمين :لا لوحدنا عشان موضوع خاص شويه ممكن تجي لمكتبي او نروح لمكتبك..
عمر باستغراب :اللي انتي عايزاه..
ياسمين :ماشي اتفضل على مكتبي..
كل هذا الحديث دار ومحمد يستمع لهم بالصدفه وهو متجه لمكتب ياسمين ليسالها تن العمل..شعر بشيء غريب وقرر اللحاق بهم..وقف عند الباب..ليصدم بسماعها تقول :
يتبع….
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
محمد لنفسه بصدمه : قاسم ابو ياسمين ..ليتراجع لكي لايراه الاخر ويجلس في الممر يحاول استيعاب مايحدث..
ياسمين : عامل ايه يابابا..
قاسم بتعب : الحمد لله انتي عامله ايه واخواتك..
ياسمين : كلنا بخير يابابا بس انت واحشنى اوي عايزينك تخف بسرعه وترجعلنا. ...
قاسم : ان شاء الله يابنتي..
ياسمين :هما بلغوني ان العمليه بكر بالليل ..وبعدها انشاء الله هتبقى زي الفل..
ابتسم قاسم لابنته ومسح خدها بحنان :ربنا يرضى عليكي يابنتي انتي واخواتي..ليردف بحزن.لو جرالي حاجه خودي بالك من نفسك ومن خواتك...
ياسمين بضيق :لا ياببابا متقولش كده ربنا يقومك بالسلامه وتاخد بالك مننا كلنا..احنا كلنا مستنينيك..لتقبل جبينه وعندما لاحظت اختفاء محمد قالت هرجعلك كمان شويه..
اومأ الاب برأسه لتذهب الى الممر وتجده يتكلم بالهاتف بغضب.لكنها لم تستطيع فهم حديثه...
محمد : ليه مقولت انه قاسم هو باباها..ليه..
ادهم : هفهمك لما ترجع بالسلامه ليردف بقلق هو شافك…..
محمد :لا طبعا .
ادهم براحه :كويس متظهرش ومتخليهوش يشوفك..عشان هيرفض اي مساعده مننا..
محمد :بشك ليه يابابا تعمل كل ده ..مش انتو .
ليقاطعه ادهم: اول ماترجع مصر هفهمك كل حاجه .. خد بالك من مراتك ومن قاسم..
محمد : ماشي يابابا فهمت هاخد بالي منها ومنو..ليغلق الهاتف
ويشرد بضيق ملامحه تغيرت..بدا منشغل بالتفكير جدا..
ياسمين: احم..انت كويس..
محمد….
ياسمين : محمد..
محمد...
ياسمين وضعت يدها على كتفه لتهزه لينتبه لها ..
ياسمين : انت كويس مالك سرحان بايه..
محمد حاول قدر الامكان تمالك نفسه امامها ليقول ببروده المعتاد :خلصي عشان تعبان وعايز انام..
ياسمين : تقدر تروح انا هفضل هنا..
محمد بحده : تفضلي فين.مينفعش .يلاا قدامي..
ياسمين :بس..
محمد بحزم :من غير بس يلاا..
ياسمين :طيب بس ابلغ بابا..
محمد: ماشي وبلغيه انك هتزوريه بكر عشان النهارده تعبانين من السفر مش هنرجع هنا..
((اومات براسها بضيق فهي لا تريد النقاش معه تعلم جيدا بان النقاش معه عقيم..لتودع والدها وتذهب معه الى الفندق الذي سيستقران به..))
محمد ببرود : هرجع كمان شويه
ياسمين : هتروح فين..
محمد :متساليش بالي مالكيش فيه..
ياسمين : بضيق انا
ليغادر ويتركها…دون ان تكمل حديثها..
وبعد فتره
عاد متأخراً..وجدها نائمه..استلقى بجانبها وراقب ملامحه عن قرب شرد بها لثوني لينفض الافكار من راسه..ويوقضها..
محمد : ياسمين ..
ياسمين....
محمد : ياسمين قومي .
ياسمين :بتعب ماشي ماشي..هقوم اهوه لتعود للنوم
محمد :اي الي ماشي .. بقولك قومي..
امسكت يده التي تهزها..ووضعتها تحت خدها لتغط بالنوم نفض يده بحده وبصراخ بقولك قوم انتفضت بفزع : هاا حصل ايه ..في ايه.بتشخط ليه..
محمد :ايه النوم ده لو بصحي ميت كان صحي من بدري....
ياسمين بتعب :انا اسفه منمتش كويس .انت عايز حاجه..
محمد بوقاحه وبرود: ايوه عايزك..
ياسمين :افندم..
محمد :ايه مش سامعه بقولك عايزك..
ياسمين بارتباك :اه ايوا ماشي..بتزعق ليه
محمد :اي اللي هو ماشي..يلاا اخلصي..انا هطلع الشرفه اعمل مكالمه القيكي جاهزه ماشي..
بضيق اومات براسها وهي تراه يبتعد..
هل حقا ايقضها بهذا الوقت المتاخر لهذا الغرض تنهدت بتعب واخذت ثيابها واتجهت الى اىحمام.
في الصباح..
فتح عينيه بتململ ..
ليجدها تجلس على كرسي بجانبها تنتظره وهي ترتدي ثيابها ..فور فتحه لعينيه نهضت وهي تبتسم
محمد : اصبحنا واصبح الملك لله ...رايحه فين عالصبح ...
ياسمين :مش هنروح عند بابا..
اعتدل بجلسته ببرود تناول علبة السجاىر واشعل سيجارة: لا مش هنروح..
ياسمين بتذمر وضيق : ليه..
سحب نفس من سيجارته :عشان انا عايز كده بعدين مشفى ايه بالوقت ده انتي عارفه الساعه كام..
اقتربت منه بهدوء: حاضر مش هنروح المشفى لتاخذ السيجارة من فمه وتطفئها بس مينفعش تدخن كده عالريق ..
رفع حاجبه باستنكار فهي لاول مره تتجرا على التصرف هكذا..
حاول اشعال سيجارة اخرى لكنه سحبت علبة الدخان..
ليصرخ بحده : عليه هاتي الدخان هنا انتي نسيتي نفسك والا ايه..
ياسمين : لا منسيتش نفسي بس انا جعانه وعايزه اكل..
محمظ :متطلبي طفح وتاكلي..انا ماسكك
ياسمين :مش هاكل لوحدي اكيد..يلاا خلينا ننزل نفطر..
محمد : بتديني اوامر والا ايه..
ياسمين : مش اوامر انا بطلب منك عشان جعانه..
تنهد : ماشي اديني علبة السجاير ادخن وهننزل..
ياسمين تو مفيش لحد متفطر..
محمد بتحذير :ياسمين...هاتي علبة السجاير..
ياسمين بتذمر :طيب طيب متتعصبش خد متتعصبش اقتربت لتعطيه السجائر ليجذبها اليه ويعتليها..
ياسمين بتوتر: مممحمد مممينفففععش ددلوقتي…
محمد وهو يدفن وجهه بعنقها ابتعد ونظر اليها ليهمس لها ليه..
ياسسمين بارتباك :ععشاان ااننا ججاهزه ..عشان ننزل..
محمد :تجهزي مره تانيه مفيش مشكله..
ياسمين بس...لم تكمل كلماتها ليقبلها وووو
____
في مكتب عمر
عمر :متقلقيش ياحبيبتي ان شاء الله هيبقى كويس..
زينب بس انا خايفه عليه اوي ياعمر.. حتى ياسمين رفضتي تاخدني معاها عشان المدرسه ..
عمر :انتي ركزي بدراستك عشان لما يرجع يبقى مبسوط منك.وانا جنبك اهو مش هسيبك ابداً
زينب: انت هتفضل جنبي دايما ياعمر مش كده..
عمر :ولحد اخر العمر هفضل معاك ..
زينب بخجل : شكرا..
عمر بخبث : لا لا ياحبيبتي انا عايز اسمع كلمه تانيه..
زينب :كلمة ايه..
عمر بغمزه :بحبك مثلا..
زينب بخجل : عيب كده مينفعش ..
عمر بضحك :طيب ماشي نمشيه بعشقك..
زينب بتذمر :بطل ياعمر بقى خلاص..
ليقترب منها ولو مبطلتش..
زينب ابتعدت بحرج :ايهةاحنا هنبتدي بالسفاله مش قولنا مش هتتكرر تاني..
عمر :ماشي ماشي خلاص براحتك ليبتعد عنه..
واعتدلت الاخرى بوقفتها ليفاجأها بقلبة على خديها..
زينب :بتذمر ياعمر بقى..
عمر :بغمزه دي بوسه بريئه والله يلاا عشان هروحك ..
زينب :انا مش فاهمه احنا جينا مكتبك ليه.عشان ايه .
عمر :مقولتلك عشان في تواقيع مهمه وخلاص خلصنا دلوقتي نقدر نروح..يلااا..لتصدم بفتاه تدخل المكتب بغضب ..
امل :انا بتصل فيك كتير مابتردش ليه..
عمر :بملل مشغول وماليش مزاج..
امل :لا والله دلوقتي بقى مالكش مزاج ليا لتنظر الى تلك التي..تضم يديها الى صدرها بغيظ
امل :مين الحلوه دي انت غيرت نوعك والا ايه..
عمر بتحذير: امل..
امل :ايه انت مش شايفها صغيره عليك..دي بهدوم المدرسه ياحبيبي..بطل عك ياعمر وارجع لعقلك..
عمر بغضب :اطلعي براا.
امل بصدمه : بتطردني ..
عمر بحده :ايوا اطلعي براا مش عايز اشوف خلقتك..
امل :ماشي ياعمر ماشي..
عمر بغضب :برااا بلاا قرف…
نظر الى تلك التي تنظر اليه بنظرات استفهام ..
عمر محاولا ان يهدأ :يلاا يازينب ..
زينب : مين دي..
عمر بتهرب :هحكليك بعدين يلاا خلينا نروح..
زينب بعند :لا انا عايزه اعرف دلوقتي..
عمر بتحذير :زينب..
زينب بغضب طفولي:..مهو انا مش هتحرك من هنا الا لما تقولي مين دي..وبتتكلم كده ليه
عمر بحده :خطيبتي ارتحتي..يلااا بقى..خلينا نمشي..
دفعته بقوة وغادرت وهي تبكي بحرقه..
حاول االحقا بها لكنها غادرت
ليضرب يده على المصعد بغضب وينزل الدرج
____
عند محمد وياسمين..
ياسمين تتحدث الانكليزيه بطلاقه مما صدم الاخر..وبقي يراقبها تستفسر من الطبيب عن حال والدها الذي اخبرها بانه سيكون بخير وسيتم استئصال الورم الا اذا حدث شيء غير متوقع..
ابتسمت برتياح وهي تدعي الله بان يخرج والدها سليم معافى..
محمد :انت تعلمتي اللغه منين..
ياسمين : بتكلمها من وانا صغيره ..عشان درسة فتره هنا..
محمد :هنا ..
ياسمين :ايوا ..بس للاسف حصلنا ظروف ومقدرتش اكمل تعليمي..
محمد نظر اليها بضيق : ..لينهض طيب تقدري تشوفي والدك اكيد غيروله قبل مايخش العمليات..
ياسمين :انت مش هتدخل معايا..
محمد بارتباك :لا مينفعش..عشان انتي قولتي مبلغتيهوش عني ..خليه اما يخف .
اومات براسها ودخلت غرفة والدها تودعه…
قاسم : ياسو حبيبتي خدي بالك من نفسك ومن اخواتك مش هوصيك..انا حاسس اني خلاص مش هخرج من هنا
ياسمين بدموع :حاولت منعها لا يابابا متقولش كده ان شاء الله تقول بالسلامه..
قاسم مسح راسها بحنان : ربنا يرضى عليكي يابنتي ويحميكي انتي واخواتي..انا راضي عليكي دنيا واخره..
دموعها نزلت دون وعي منها ..وهي تمشي معه بالنقلة ممسكة يده وشهقاتها تعلو ..لا اله الا الله
قاسم سيدنا محمد رسول الله..
ليدخل العمليات..وقفت امام الباب تراقبه وهو يبتعد ..زادت شهقاتها وهي تدعو يارب ..يارب يقوم بالسلامه يارب ..حتى شعرت بيد تربت على كتفها التفت وراته يومأ براسه يطمئنها ..دفنت وجهها بصدره واحتضنته صدم لوهله من فعلتها لكنه فهم ماهي بحاجه له مسح على راسها بهدوء ليقول لاول مره انشاء الله هيبقى كويس متخفيش..
ياسمين يارب ..مضى الوقت وهي جالسه تنتظر خروج والدها من غرفة العمليات...
اما محمد يستند على الجدار يعبث بهاتفه..ليخرج الطبيب..
أسرعت اليه ياسمين بقلق تسأله عن والدها ليزف لها خبر وفاته سقطت على الارض وووو
يتبع.....
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
بعد مرور يومين ..محمد وياسمين مازالا في المستشفى ..
ياسمين نائمه تحت تأثير المهدئات لا تعي شيئا مما حولها.. وهو يقف في الشرفة يدخن ويلقى بنظره بين الحين والآخر اليها..
سمع رنين هاتفه كان عمر..
محمد :عملت ايه..
عمر :متقلقش خلصنا الدفن ودلوقتي انا طالع عند زينب وعلي وعم ادهم..
محمد :خد بالك منهم ياعمر لحد.مانرجع
عمر : متقلقش هيا عامله ايه دلوقتي..
تنهد محمد :لسه نايمه مش دريانه باللي يجرا حوليها..بقالها تمانيه واربعين ساعه..عالحال ده
عمر :يعني هتفضل كده..
محمد :لا منا مش هسيبها كده..ليمسح على وجهه بضيق انا كان مالي ومال المشاكل دي ربنا يسمحك يابابا..
عمر : بالراحه عالبنت عشان هي مصدومه مهما كان ابوها اللي خسرته.مش اي حد...
محمد يعني هعمل ايه ..انا مش عارف اتصرف
عمر :حاول تخرجها من اللي هيا فيه بالراحة
محمد :هحاول ليرى الممرضه تدخل تريد اعطائها الحقنه ..
محمد :اقفل دلوقتي وخد بالك من بابا و زينب وعلي..
عمر :ماشي متقلقش…
محمد طرد الممرضة ومنعها من إعطائها حقنة اخرى لكي تستيقظ وتستعيد وعيها..مضى بعض الوقت..واستيقظت الأخرى بتعب ..وضعت يدها على راسها تشعر بالدوار والارهاق..
محمد : حمدالله عالسلامه..
ياسمين….
محمد :يلاا خلينا نمشي..
ياسمين….
اقترب منها هساعدك تغيري عشان نمشي..يلاا ياياسمين..
ياسمين حاولت النهوض بتعب لتهمس:انا هغير..لتشعر بالدوار لكنه امسكها .واجلسها على السرير: بطلي عناد هساعدك تغيري ونروح....
ياسمين استسلمت له فهي حقا ليست بحالة تستطيع النقاش بها وبالفعل ساعدها واخذ بيدها وهي تستند اليه ..
ياسمين : احنا هنروح فين..
محمد : هتعرفي بعد شويه..
ياسمين :بس انا تعبانه وعايزه انام..
محمد :خلاص مفيش نوم بعد النهارده كفايه..عليكي كده..
ادارت وجهها بضيق ونظرت من نافذة السيارة.تراقب الطريق والناس الذي يتجولون كل يذهب الى عمله منشغلون بهذه الحياة يتسابقون للعيش..
محمد :ياسمين..
ياسمين..
محمد هزها لتنظر اليه :وصلنا..انزلي..
تحدرت من السياره..لتجد نفسها فوق تلة وسط غابة تحيطها الاشجار الخضراء...
ياسمين :احنا هنا ليه..
محمد : عشان تعيطي براحتك..ومحدش يشوفك
ياسمين : مش عايزه اعيط..
محمد :لا عايزة تعيطي ..متكتميش عشان كده مش فى صالحك..
ياسمين بغضب : انا عايزه اروح..لتهم بصعود السيارة..لكنه امسك يدها واوقفها..
محمد بسخريه : عارفه انا مشفتش حد اضعف ولا أجبن منك بكل حياتي..
نظرت اليه بصدمه…
محمد : بتبصيلي كده ليه ليكمل بسخريه انت بتمثلي الزعل عشان تهربي..تهربي من مسؤولياتك من اخواتك اللي بقالك يومين مش دريانه عنهم انت فاكره بس انت اللي خسرتي ..هم اللي خسرو معاكي وعلى فكره هما خسروا اكتر منك عشان هما لسه صغيريين محتاجين ابوهم معاهم انما انت ..عشتي معاه عمرك كله ..ودلوقتي عاوزه تعيشي الدور كويس عشان تهربي من المسؤوليه اللي بقت عليكي...ليضحك..معرفش ازاي انت جبانه كده..بصراحه..انا زهقت منك ومن انانيتك خلاص كفايه بقى ..كفايه تمثيل..
ياسمين بحده انت بتكلمني كده ليه..اسكت اسكت كفايه مش عايزه اسمع حاجه خلاص
محمد بحده :لا مش كفايه فهمنا ابوكي مات.. خسرتيه وبقيتي يتيمه ..بس بعد.كده ايه .لو فضلتي كده هتخسري..ايوا اخواتك كمان هيضيعو عشان أنانيتك..
نزلت دموعها كالشلال الدموع التي كتمتها منذ وفاة والدها تضربه على صدره كفايه كفايه حرام عليك ..انا تعبت ..تعبت مش قادره اكمل..مش قادره
ابتسم لانه وصل لمبتغاه فمنذ وفاة والدها جفت دموعها مما أثار قلقه وقلق الطبيب الذي عالجها..لتردف الاخرى انا تعبت مقدرش اقاوم اكثر..
محمد صوتي ايوا ..صوتي كمان ..طلعي كل اللي جواكي... زاد صراخها وقفت على تلك التله لتصرخ بكل صوتها تنادي والدها ودموعها تتطاير مع نسمات الهواء البارد ..لتجلس على الارض..وشهقاتها تعلو..
جلس بجانبها.:.ربنا يرحمه..ابوكي رح عند ربنا الرحيم ..قومي زينب وعلي بحاجتك..
ياسمين ببكاء وشهقات :انت ازاي..ازاي كده..ازاي..
محمد : عارف اني قسيت عليكي جرحتك بس لازم تطلعي من الدوامه اللي انتي فيها.مش هتفضلي كده..قومي يا ياسمين...قومي .جذبها لتنهض..
احتضنها لثواني حتى هدأت شهقاتها..ابعدها عنه ومسح دموعها ليقول: مش هنفضل كده زينب وعلي مستنينك ميعرفوش حاجه وهما لسه صغيرين...لازم حد يفضل جنبهم..انا حجزت وطيارتنا المسا…
دموعها مازالت تتناثر على وجنتيها دون توقف ...شعر بالراحه..وهو يراها تخرج كل حزنها وغضبها بتلك الدموع.استسلمت له وهو يجذبها خلفه لتصعد السيارة ويغادرا
____
فتحت زينب الباب لتراه ..فهي لم تعلم بعد بوفاة والدها
عمر بابتسامه :مساء الخير ياقمر…
زينب بغيظ : انت ايه اللي جابك..
دخل عمر بابتسامه: جاي اشوفك ياحبيبتي...موحشتكيش..
زينب :لاو مش عايزه اشوفك ..
عمر :ليه هو القمر بيغير واللا ايه..
زينب : اغير ليه..ومن مين..ربنا يوفقكم ..
عمر :تؤ تؤ تؤ متدعيش ليا وليها قولي ربنا يوفقني انا وانتا.. وتغور هي بداهيه..
زينب بابتسامه حاولت اخفائها :ليه مش خطيبتك وانت بتخاف عليها..
عمر :خطيبتي ااه...بس مش بعد النهارده سعادة غمرت صدرها ابتسامه لم تستطيع إخفائها عنه لتقول : يعني ايه..
عمر :يعني النهارده فسخت الخطوبه..
زينب :بسعاده بجد..لترتبك..احم..احم. فسختها ..عشان ايه..
عمر :عشان الخطوبه دي من الاساس غلط وماما اصرت عليها...
زينب بكذب :وانا مالي..
عمر :مالك بقى انا بعمل كل ده عشانك وجايه تقوليلي مالك ياحبيبتي..
زينب :متقولش حبيبتى..
عمر :ميبقاش قلبك إسود بقى خلاص خلصت منها. ومن قرفها..
ابتسمت زينب
عمر :ايواا كده اضحكي بدل البوز اللي مصدرا مالصبح..ليقترب منها
لتردف بتحذير اوعى تقرب علي هنا والشغالين..
عمر :وانا هعمل ايه يعني عايز احضنك مش اتصالحنا..
زينب : من غير حضن ..
عمر جذبها اليه :مهو مش بمزاجك احتضنها بشده الى صدره..
زينب ابعدته بضيق :كفايه هتخنقني.
عمر : احسن دي عقوبة بس عشان مكنتيش بتردي عليا..
زينب :والله وانا مش هعاقبك ليه.يعني..
ليفتح ذراعيه عاقبيني براحتك تعالى مدام فيها حضن..
زينب بحرج :لا خلاص يلاا بقى امشي..
عمر :استني نسيت اديكي حاجه..
زينب :حاجة ايه.
عمر :غمضى عنيكي..
زينب :يووه يا عمر بللاش سفالة بقا..
عمر :هو انا عملت حاجه يابنتي . والله محدش سافل الا انتي بدماغك الجزمه دي..يلاابنتي غمضي..
زينب :طيب ماشي اهووو
عمر :طيب فتحي كده..لتصدم بقلاده من الفضه يتدلى منها قلب كتب عليه بحبك..
زينب بسعاده :الله ياعمري ديه ليا..
عمر بسخريه :لا لامي..
لتضربه على كتفه : بطل بقى…
عمر :طيب ايه مش هلبسهالك بقى.
زينب :لا هلبسها انا..
عمر :تؤ مينفعش هلبساهلك انا..هاتيها..البسها لها ليقبل يدها وقال اوعي تقلعيه ابدا يازينب .فاهمه عشان كل اما تشوفيها تفتكريني....
زينب :بخجل ماشي.
عمر : انا هروح دلوقتي..
زينب :مع ..قاطعها بقبلة سريعة جانب شفتيها ..واسرع بنزول الدرج هشوفك بكرة..
اغلقت الباب ووضعت يدها على قلبها بسعاده عله يهدا قليلاً
____
بعد مرور شهرين…والوضع هادئ جدا محمد..بقي عشرة ايام اهتم فيهم بياسمين واخوتها ..ثم انتقل للعيش بقصره لوحده..وانشغل بالعمل ولم يحاول إزعاج ياسمين ابدا...ياسمين تحاول استجماع شتاتها وتقبل فراق والدها..والاهتمام باخوتها..ولا تنسى الاهتمام بادهم...اما عمر وزينب يعيشان قصة حب لطيفة…
ذات يوم...
عاد محمد متعبا من العمل..
محمد :مساء الخير..
ادهم وياسمين : مساء النور..
محد :.انت طلبتني يابابا خير في حاجه...
ادهم: ايوا تعالى يامحمد عايزك..
محمد:.جلس بجانبه..
ياسمين بتوتر انا هروح احضرلك الاكل..
محمد :اتعشيت مع عمر..
ياسمين بتهرب :طيب هحضر لكم قهوه..لتغادر بسرعه..
محمد : في ايه يابابا..
ادهم :مراتك هتفضل كده.
محمد :مش فاهم .
ادهم :يعني مش هتشتغل انت منعها تشتغل ليه..
محمد :انا مامنعتهاش تشتغل بس هي مصره تشتغل شغلانه مش من مستوانا..
ادهم :منتا طردتها من الشركه..
محمد :بملل دلوقتي عايز ايه يابابا
ادهم :عايزك تشغلها معاك يابني البنت بتقعد طول النهار معايا بتزهق..شغلها يمكن تنسى.موت ابوها وخسارته...
محمد :ماشي يا بابا عايز حاجه تانيه..
ادهم :لا يا بني ربنا يباركلك..
محمد:هخش الاوضه اريح عشان تعبان..
لتدخل بالقهوة..
محمد نظرا اليها :خلصي وحصلني ..
اومأت برأسها..
لترى ادهم يبتسم لها حصلي جوزك يابنتي..
أومأت برأسها وتبعته..سمعت صوت الماء في الحمام..تنهدت بضيق وهي ترا بعثر ثيابه..ورتبت الثياب التي بعثرها محمد ..ليجدها تضع راسها بالخزانه ترتبها ..اقترب منها وجذبها من خصرها
ياسمين بشهقه :خضتني..
محمد : دفن وجهه وشعره المبلل بعنقها..يستنشق عبيرها..
ياسمين بارتباك : محمد.انا.
محمد نظر الى عينيها.:.مش لما الوحده تبقى عايزه حاجه تبلغ جوزها..
ياسمين انا والله صرخت أثر ضغطه على خصرها ليقبلها….ويبتعد واضعا جبينه على خاصتها ليقول بخفوت:اخر مرة... مرة تانية لو عايزه حاجه تقوليلي انا ماشي..
اومأت براسها بتوتر..ووجنتيها تشتعل من قربه المهلك منها..
ياسمين : ممكن تتتبعد ..
محمد وهو مازال يحيط خصرها ويده تتحرك بجرأة على جسدها :ليه..
ياسمين :عشان اتبلت هدومي مية..
محمد بوقاحه :نغيرها مفيش مشكله والا انتي استحليتي بعدنا الفتره اللي فاتت..
ياسمين ::انا
محمد اشششش..ليحملها وووو
_____
حل الصبح ..
استيقظت ياسمين ولم تجد محمد بجانبها ..اغتسلت وبدلت ثيابها وخرجت لتطمئن على ادهم وترى اخوتها..لكنها وجدت محمد يجلس و يعبث بهاتفه بملل وأمامه كوب قهوة كبير..
ياسمين :صباح الخير..
محمد نظر الى الساعه :صباح النور معاكي نص ساعه تجهزي.
ياسمين باستغراب :اجهز ..
محمد :مش عايزه تشتغلي..نص ساعه لو مجهزتيش همشي واسيبك..
ياسمين بسرعه :لا لا ثواني واكون جاهزه لتتذكر ادهم وتقول: بس عمو ادهم..
محمد :عمك ادهم خد الدوا والشغاله هتهتم بيه..واخواتك راحوا المدرسه من الصبح يلااا بسرعه وهو ينظر الى الساعه..لتسرع من امامه الى غرفتها لتجهز…
بعد فتره وقد استلمت مكان حازم في مجال التسويق الذي طرد وعرفت من الموظفين انه محمد قد امسكه متلبس وهو يقوم بالسرقه ..من خلال عقود مبيعات وهميه..
مر يومان…
وياسمين منشغله بعملها حتى اصطدمت بعمر..
عمر:انا اسف ..
ياسمين : محصلش حاجه..
عمر : ازيك عامله ايه..
ياسمين : الحمد لله انا قولت مش هتجي النهارده..
عمر :ليه في حاجه..بلغوني انك سالتي عليا..
ياسمين ايوا عايزه اتكلم معاك بحاجه مهمه جداً.. لو سمحت..
عمر :طيب تحبي نروح مكتب محمد..
ياسمين :لا لوحدنا عشان موضوع خاص شويه ممكن تجي لمكتبي او نروح لمكتبك..
عمر باستغراب :اللي انتي عايزاه..
ياسمين :ماشي اتفضل على مكتبي..
كل هذا الحديث دار ومحمد يستمع لهم بالصدفه وهو متجه لمكتب ياسمين ليسالها تن العمل..شعر بشيء غريب وقرر اللحاق بهم..وقف عند الباب..ليصدم بسماعها تقول :
يتبع….
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
ياسيمن بحده وجديه :عايزه ايه من اختي..
عمر بارتباك ة اناااا
ياسمين : انت ايه ياعمر..انا مش هتكلم عن عكك مع البنات بس اختى خط احمر وميغركش تشوفني هاديه ومسالمه انا بلحظه اقلب لوحش واللي يقرب من اخواتي اكله بسناني..انا مبلغتهاش اني عرفت عشان تركز بدرستها ومتنشغلش ..عشان كده اطلب منك بالذوق تبعد عن زينب نهاىي ماشي..
عمر بجراه :بس انا بحبه ومقدرش ابعد عنها..
ياسمين :تحب مين..دي عيله متعرفش يعني ايه حب ...زينب لو جبتلها كيس شبسي او علبة شوكلاته ممكن تحبك..بلاش كلام ممنوش فايده..بعدين انت عارف عندك كم سنه وزينب كم سنه..
عمر :مش مهم العمر المهم اني بحبها..
ياسمين بغضب : بلاش كتر كلام انا بقولك اطلع من حياتها ياعمر كفايه مش عايزه البنت تتاثر..
عمر بضيق :بس انا بحبها مش حاسه بيا ليه..
ياسمين بهدوء :لو بتحيها سيبها ياعمر ..سيبها تعيش سنها..وتكمل تعلمها..وتبقى حاجه كويسه ..متقوفش بوش مستقبلها..
عمر بصدمه :انا واقف بوش مستقبلها..
ياسمين :ايوة لما تخلي البنت تفكر في حجات اكبر من سنها..يبقى انت خطر على مستقبلها ورجاء لحد كده وكفايه تقدر تتفضل حضرتك..
دخل محمد في تلك الاثناء ممسكا بعض الملفات..سال وهو ينظر الى عمرالمصدوم ..في حاجه.ياعمر.
ياسمين : لا مفيش وعمر بيه دلوقتي كان خارج..لتنظر الى عمر الذي ينظر اليها ..مش كده يااستاذ عمر..
عمر غادر دون ان يجيبها..
محمد دي الملفات شوفيها انا هحصله...ليلحق بعمر الذي فك ربطة عنقه وهو يشعر بالاختناق ينتظر المصعد بضيق..
محمد : مالك ..
عمر…
محمد : عمر فيك ايه..
عمر..
محمد: عمر..
دفعه عمر ونزل على الدرج بسرعه فلم يعد يحتمل مايحدث..ليتبعه محمد بقلق ينادي خلفه لكن الاخر لا يجيب حتى امسكه بغضب : مالك فيك ايه.
عمر بغضب: مفيش مفيش سيبني فحالي بقى..
محمد :ايه اللي اسيبك فحالك..مالك كل ده عشان عيله..
عمر :خلاص يامحمد خلاص مش عايز اسمع حاجه ..بعدين انت عرفت منين..
محمد :سمعتكو وانتو ببتكلمو.
جلس عمر على الدرجات بضيق..ليجلس الاخر بجانبه اهدى ياعمر مش كده حتت عيله تعمل فيك كده..
عمر بضيق: بحبها يامحمد عارف يعني ايه بحبها..
محمد :بس..
عمر عارف عايز تقول انها اصغر مني بكتير..بس بالرغم من ده حبيتها من ساعت ماشفتها يامحمد وقلبي حبها..انا مقدرش انام من غير مااسمع صوتها ..وتصبح على خير منها..
محمد : ياعمر ياسمين معاها حق البنت لسه صغيره جدا عالكلام ده..مينفعش الحب فسنها دي انت عارف عندها كم سنه..
عمر بغصه :عارف عارف بس هعمل ايه في ده وهو يشير الى قلبه..
ربت الاخر على كتفه :انا مش هتكلم ياصاحبي ..فكر فيها انت وقرر هتعمل ايه وانا معاك..بس انت شايف اختها معنده ورافضه ايه نقاش بالموضوع ده وانا هحاول اكلمها..
عمر :لا يامحمد انت متتدخلش انا هتصرف..
محمد :ازاي..
عمر :مش عارف بس هفكر ..لينهض روح انت وشوف شغلك وانا هنزل اغير جوى..
محمد :هجي معاك..
عمر :لا انا محتاج ابقى لوحدي..
محمد : براحتك بس طمني عليك..ياعمر ..لوحبيت تتكلم انا جاهز اسمعك..ربتت على كتفه بابتسامه مع غصه وغادر..ليعود الاخر الى عمله يفكر بكلم ياسمين مع عمر وكيف تحول ذلك الحمل الوديع الى شرسه تدافع عن اختها ارتسمت ابتسامه لا اراديه على شفتيه وهو يتذكر توبيخها لعمر….
مر الوقت ببطىء على عمر وزينب التي تنتظر ان يتصل بها لكنه لك يفعل حاولت الاتصال به مرارا لكنه لا يجيب…
اما محمد حاول الاتصال بعمر لكنه لم يجبه..ذهب الى منزله ولم يجده..تنهد بضيق..وعاد الى المنزل ليجد ياسمين تغط في نوم عميق ..بدل ثيابه وارتمى لينام بجانبها يفكر بعمر وهو قلق عليه جداً .
استيقظت ياسمين قبله اعطت ادهم علاجه...وذهب لترا اخوتها..لتصدم برؤيت وجه زينب متعب.وعيناها متورمتان.
ياسمين احتضنت وجهها :مالك ياحبيبتي وشك اصفر كده ليه..
زينب :مفيش تعبانه شويه..
ياسمين :انتي منمتيش امبارح..
زينب بارتباك: لا عشان ذاكرت لوقت متاخر..
ياسمين بحزن فهي تعلم مايدور براس اختها :..ياحبيبتي مش لازم تسهري ذاكري بالنهار..
زينب :حتضر هروح انا..
ياسمين : ماشي هغير لعلي وننزل نحصلك..
اومات براسها واخرجت هاتفها حاولت الاتصال عليه للمرة المليون لكنه لم يجبها..لتنفخ بضيق.:.فينك ياعمر ..فينك…
مر الوقت سريعا..
في الشركه...
محمد بغضب يعني ايه هتسافر..
عمر :انا لازم ابعد يامحمد مش هقدر اتحمل انها قريبه مني. مش قادر اشوفها..
محمد بتفهم :ياعمر انت بقول ايه دي عيله تاثر عليك كده..
عمر :متقولش عيله ياعمر عشان انا بجد بحبها..
محمد :يااخي حبها وانا هتكلم مع ياسمين تتخطبو..
عمر ضحك بالم : وانت فاكر ان مراتك هتقبل تجوزهالي..
محمد :وليه لا
عمر :عشان انت عارف انها عملت كل ده عشان اختها واخوها..ومش هتجي بعد كل ده تجوز اختها لوحد اكبر منها بمرتين..
محمد :و ايه يعني كتير بنات اتجوزوا رجاله اكبر منهم انت مش اول واحد ولا اخر واحد..
عمر :لا يامحمد انا فكرت كويس ..وكل اللي قالته يياسمين صح..انا لازم اسيب زينب..تعيش حياتها تنجح بمدرستها وتشوف مستقبلها كفايه الوقت اللي ضيعته معايا..
محمد :بس ياعمر..
عمر بحزن :معلش ياصحبي انا بحبها وهعمل كل ده عشانها..بس محبتش اسافر من غير ماودعك..
احتضنه الاخر:. ترجع بالسلامه ياصاحبي.
عمر :الله يسلمك
محمد :مش هتشوفها قبل ماتسافر..
عمر بتوتر:..انا عايز اشوفها بس خايفه من مراتك..
محمظ :متقلقش..روح ودعها وانا هشغلها...ماشي..
عمر بسعاده: تسلم ياصاحبي..ليغادر لكي يرى زينب قبل ان يسافر..
_______
كانت ياسمين تعمل على بعض الملفات المهمه.. وضعت راسها بين يديها بتعب..ولم تشعر بمحمد الذي يديه تسللت لخصرها ليرفعها ويجلس مكانها ويجلسها بحجره..بسم الله الرحمن الرحيم خضتني..
محمد وهو يحرك يده على وجنتها :ايه شفني عفريت..
ياسمين بتوتر:محستش فيك وانت داخل ..
محمد :منتي كنت مشغوله وبتفكري...هاا بقى بتفكري بايه..
ياسمين: بالشغل..
محمد :بالشغل برضوه..
ياسمين :ممكن تسيبني عشان منظرنا كده مش حلو..
محمد : تؤ ليقبلها و يفك حجابها ودفن وجهها بعنقها…
ياسمين: محمدد مينفعش كده حد يخش علينا..
محمد :اششششش تعرفي تسكتي..
ياسمين :بس قاطعها بقبلة طويلة لتنهض بعدها بضيق..انت ..انت ..بتعمل فيا كده ليه هااا..
محمد ببرود: وانا عملت ايه يعني..
ياسمين :احنا بالشغل ومحدش عارف اننا متجوزيني لازم تحترم ده..قالت كلماتها وهي تعدل حجابها..
نهض ببروده ..ادخل خصللات شعرها التي خرجت من الحجاب ليقبلها ويغادر..ثم يعود ليقول نكمل بالبيت بقى وغمز لها وغادر…
_____
عمر اوقف السيارة بطريق خالي..
زينب بقلق بعتاب وزعل ودموع متجمعه : وقفت ليه..كنت فين امبارح بقالي كتير باتصل فيك..مش بترد متنطق بقى مالك سا...قاطعها وهو يجذبها ليحتضنها ويشدد باحتضانها..اغمض عينيها ايحفظ هذا الشعور بداخله للابدا ..
زينب.بقلق :.انت كويس..
عمر ….
زينب :عمر متقلقنيش عليك..انت كويس وكنت فين امباح كله..
عمرابتعد عنها لقول ببرود عكس تلك النيران بداخله : كنت بجهز عشان مسافر..
زينب :مسافر فين وهترجع امتى..
عمر :مش راجع انا مسافر عشان نتجوز انا وامل..
زينب :....
______
محمد سمع رنين هاتفه وهو يحتسي فنجان القهوة ويعمل على حاسوبه.
فتح الرساىل المرسله اليه..ليصدم بالصور..
صرخ بغضب وهو يرمي حاسوبه المحمول ارضا : بتخونيني يابنت ال******
يتبع…..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
ياسمين : بتعيطي ليه يا حبيبتي بقالك من الصبح عالحال ده…
زينب بشهقات :مفيش متخانقه مع صاحبتي..ممكن تسيبيني لوحدي..
ياسمين :بس ..
زينب :ارجوك ياياسو سيبيني لوحدي لتغطي راسها وتعلو شهقاتها..
تنهدت الاخرى بتعب فهي تعلم مالذي تعاني بسببه اختها الصغيره لكن لابد ان يحدث هذا..
غادرت لتسمع أصوات تكسير في الشقه اسرعت لترى محمد يحدث والده الذي اتى على صوت صراخه..
ادهم :اهدى يا بني متعملش كده
محمد بغضب: بتخوني يا بابا ناديه بتخوني
ادهم بانفعال :قولتلك مليون مره سيبك منها متستاهلش حبك ليها..
محمد :انت كنت عارف.يابابا.
ادهم ….
محمد بانفعال :انطق يا بابا كنت عارف ..
ادهم بضيق على ابنه : يابني
محمد بضحكة الم : يعني انا المغفل الوحيد بالحكاية دي..انا الوحيد اللي حبها كان عاميني يابابا..
ادهم اقترب منه اراد احتضانه لكن الاخير ابتعد وغادر رأها تقف امام الباب مصدومه...لكنه تجاهلها واسرع وهو يحمل هاتفه يجري مكالمة ليحجز ويسافر…
ادهم اتصل بعمر بسرعه..
عمر: ايوا ياعمو..
ادهم :الحق محمد ياعمر انت فين..
عمر بقلق :انا في المطار ماله محمد..
ادهم :الحقه يابني خايف يعمل بروحه حاجه..
عمر :ماشي يا عمي اقفل وانا هكلمه..
انهى ادهم مكالمته وجلس بتعب اقتربت منه ياسمين تربت على كتفه وتهدئه..
___
بعد فترة
عمر بحده: بقالي كتير بكلمك مبتردش ليه..
محمد:عايز ايه..
عمر:عايزك ضروري..
محمد:مش فاضي..
عمر:انت فين..
محمد :بالمطار..
عمر : كويس ...هجيلك متتحركش..
وبالفعل التقى به ووجدها بحاله مزريه..وصمم على السفر معه..
______ه
بعد فترة
عند ناديه كانت مع عشيقها في الشقة حتى سمعت طرقات سريعه على البال ارتدت ثيابها وكان البوليس…صدمة للحظة..لتراهم يكبلونها ويأخذونها معهم ..
في تلك اللحظة وصل محمد ليراها هكذا..اراد قتلها لكن عمر اوقفه هامسا :سيبنا نفهم ايه اللي بيحصل .
محمد :مش قادر ابص في خلقتها ..انا لازم أقتلها ياعمر لازم..
لكن عمر وقف بوجهه..
وماهو الا وقت قصير حتى علموا تورطها بقضية كبيرة مع مافيا الاعضاء…
ومع اصرار محمد ومحاولات عمر لكي يلتقي بها بالفعل تم اللقاء..
ناديه ببكاء احتضنته لكنه بقى جامدا ولم يتحرك..
ناديه :محمد انا مظلومه والله..
محمد :خنتيني ليه كان ناقصك ايه..هااا
ناديه ….
محمد :طلبتي تسافري عشان تكملي دراسات عليا معترضتش.اشتغلتي براا معترضتش.تغيبي عني بالشهور وانا ساكت..سيباني ومتسأليش عني معترضتش..رفضتي تخلفي حطيت ببقي جزمه وسكت .. بتحايل عليكي عشان تنزلي اسبوع واحد عشان نقضيه مع بعض...كل ده بس عشان عايزك تبقى مبسوطه معايا بس انت عملتي ايه...عملتي ايه.. بتخونيني ياناديه..
ناديه.:انا..
محمد بغصه:انتي ايه انت وحده خاينه ورخيصه..اتاثرتي بالغرب وتربيتهم وحياتهم وهي دي النتيجة بقيتي زيهم بتجري بأرواح الناس عشان الفلوس..ورخصتي نفسك نسيتي دينك وعادتنا وبقيت وحده رخيصه متسواش ..
ناديه :محمد..
محمد :انا حبيتك بجد اديتك كل حاجه تعملي فيا كده ليه اجوزتيني من الاول..ليييه
ناديه ببكاء وانهيار: عشان بابا ..بابا كان هيحرمني من الورث لو متجوزتش منك..كان في صفقه كبيره بين شركة بابا وشركة ابوك ..عشان كده..
محمد :كفايه كفايه انت كل حاجه عندك فلوس خلاص مفيش احساس..
ناديه :محمد
محمد :اسمى متجيبهوش على لسانك القذر ..وانتي طالق ..طالق ..طالق..مش عايز اعرفك تاني اغرقي بالوحل لوحدك..مش عايز اتوسخ اكتر من كده…
ناديه برجاء :محمد ...محمد ارجوك متسيبنيش..ارجوك..
محمد ادبعدها عنه بقرف.. ليغادر ويتركها منهاره..
__
عمر : عملت معاها ايه..
محمد..
عمر: هتفضل ساكت كتير..
محمد…
عمر: ماشي براحتك...هطلع شقتي عشان نرتاح..
محمد :لا وديني اي فندق..
عمر :مينفعش لازم نتكلم..
محمد :مافيش كلام بالموضوع ده..
أوقف عمر السيارة :ازاي مفيش كلام يامحمد انت عرفت منين انها تخونك..
محمد..
عمر :اتكلم يا اخي متفضلش ساكت مش يمكن البنت مظلومة
محمد بسخريه: مظلومه ازاي..انا بقالي فتره شاكك فيها بس مكدب روحي بعتت ناس ترقبها يقوموا يبعتولي صورها هي وعشيقها..دي بتجيبه شقتي يباتوا فيها…
عمر بضيق ربت على كتف صاحبه:..من الاول قولتلك اني مش مرتاحلها يا محمد شفت نتيجة العند..
محمد بغصه:عشان كنت بحبها ياعمر وفاكر انها بتحبني..
عمر:هيا عمرها ماحبتك وكان واضح للكل ده الا ليك. عشان كان حبك ليها عامي عنيك..
محمد باختناق: خلاص ارجوك كفابه..
عمر:.طب وايه حكاية تجارة الأعضاء
محمد:مش عارف بس بيقولوا كل حاجه بتدينها..انا خلاص طلقتها ومش عايز اعرف اي حاجه عنها تاني..
عمر :عين العقل ..
محمد:والله لو مكنتش بالحبس وبالوضع ده لكنت قتلتها ياعمر. بس ربنا مش رايد اني اوسخ ايدي فيها..
عمر :الحمد لله.. ربنا خد حقك خلاص..
______
وبعد يومين
كانت ياسمين منشغلة ومع زينب التي بدأت حالة اكتئاب شديدة وكذلك انشغلت بالشركه كثيراً تراكمت كل الاعمال عليها بعد غياب محمد وعمر اللذان لم يعودا بعد..
على الهاتف وهي تصعد الشقه بيديها بعض الملفات.
ياسمين: يعني ايه البضاع هتتاخر بالوصول..
..
ياسمين :لا يا استاذ. اتاخرت يوم واخد عن موعدها هتكون خليت بالاتفاق.
…
ياسمين :ده اللي عندي البضاعه لازم توصل بالموعد وده بند من بنود العقد..
…
ياسمين ماشي كويس بانتظارك..
أغلقت الباب وفتحت الباب ودخلت..
ياسمين :عمو ادهم ..ياعمو..
ادهم :ايوا يابنتي في ايه..
ياسمين :في ملفات لازم توقع عليها عشان انت عارف محمد وعمر مش هنا..
ادهم :خلاص يابنتي تقدري توقعيهم انتي.
ياسمين مينفعش ياعمي ..
ادهم :ينفع عشان انا اتنازلت عن حصتي بالشركه ليكي..
ياسمين : بصدمه ايه..
ادهم :ايوا انتي بقيتي شريكه زيك زيهم..
ياسمين :بس..
ادهم : من غير بس..وقعي على العقد ده..عشان تقدري تخلصي الشغل من غير توقيعي ..
ياسمين : ياعمي مينفعش ..انا..
ادهم :انا خدت قراري مش هنسيب الشركه تنهار كده وهما مش دريانيني بيها..
ياسمين :بس..
ادهم :مابسش انتي مرات ابني يعني بنتي والا عندك كأنوا عندي..وقعي ومتتعبنيش مش كل يوم هتطلعي وتنزلي بالملفات
دي…
.وبالفعل وقعت وسط ذهولها كيف يتنازل عن جزء من حصته في الشركه لها..
____
زينب كانت تحتضن الدب الصغير الوردي الذي اهداه لها عمر وتبكي..وضعت يدها على السلسه وارادت نزعها..لكنها تراجعت لتعلوى شهقاتها وتدفن وجهها بالوساده..
ياسمين بحنان :زينب حبيبتي ..بتعيطي ليه..
زينب ….
ياسمين : ممكن تردي عليا..ومتقلقنيش عليكي اكتر
زينب بشهقات : هو انا وحشه ياياسو..
ياسمين :من قالك كده انتي اجمل بنت بالدنيا كلها ..
زينب :اومال ليه بيحصل معايا كده..
ياسمين :حصل ايه....
زينب بكذب : اتخانقت مع صحبتي و سابتني و راحت لصحبتها التانيه..
ياسمين :يمكن عشان انتي تستاهلي وحده احسن منها..تكون صاحبتك..
زينب ببكاء :بس انا بحبها هي وعيزاها هي.
ياسمين مسحت شعرها بحنان :حبيبتي..مش كل حد بنحبه يبقى هو الشخص الصح..
زينب :قصدك ايه..
ياسمين : احمدي ربك ان صحبتك دي بعدت عنك دلوقتي بدل ما تتعودي عليها وتحبيها اكثر..ولما تسيبك تتوجعي اكتر..
زينب :بس انا بحبها قوي..
ياسمين :ياحبيبتي انتي لسه صغيره وقدامك الثانويه والكليه..هتقابلي بنات كتييررر وهتلاقي البنت اللي تستاهل تبقى صاحبتك وتفضل صاحبتك العمر كله.
زينب :بس..
ياسمين :من غير بس يلاا انتي ناويه تسقطي السنه دي والا ايه..
طب ايه رايك..لو جبت علامه حلوه.. هنسافر الغردقه مش كان نفسك تزوريها..
زينب بابتسامه حاولت اظهارها : بجد..
ياسمين :ايواااا يلا ابدأي مذاكره من دلوقتي عشان متروحش علينا السفرية دي..لتقبل جبهتها وتتركها بتعب..فهي تعلم ما تعانيه اختها جيد ولكنها لاتريد التحدث بشكل مباشر لكي لا تزيد زينب عناداً…
بعد مرور شهر…
ادهم برجاء :ممكن يا بنتي تروحي الفيلا بتاعت محمد ..
ياسمين :ليه ياعمي هو رجع..
ادهم ايوا..
ياسمين :بس هو اكيد مش عايزني اروحله..
ادهم :يابنتي انا عايزه يطلع من اللي هو فيه كفاية عليه كده بقاله كتير..سايب كل حاجه ومسافر ولما رجع حابس روحه في الفيلا حتى معداش عليا..يشوفني.
ياسمين :بس انا خايفه منه ياعمو لا يتعصب.عليا..
ادهم :متخفيش محمد عصبي ايوه ويبان بارد بس قلبه طيب وزي الحليب..بس انت مش عارفاه كويس..
ياسمين :بس ياعمي..
ادهم :عشان خاطري يابنتي طلعيه من اللي هو فيه..
ياسمين :حاضر هغير هدومى واروحله بس انا معرفش الفيلا فين..
ادهم :هخلي السواق يوصلك..بس يابنتي لو اتعصب او اتخانق معاكي اتحمليه..
ياسمين :متقلقش ياعمي انشاء الله خير..
وبعد فتره كانت تقف أمام القصر ترتجف فهي حقا تكره القصور لما لها من ذكريات مؤلمة..لكنها تحاملت على نفسها وطرقت الباب لتفتح لها الخادمه الباب..
ياسمين :محمد هنا..
الخادمه:ايوا اقوله مين..
ياسمين :دخلت انا هروحله
الخادمه :بس حضرتك مينفعش تدخلى كده..هيتعصب ..
ياسمين بابتسامه هادىه :متقلقيش...انا مراته..
الخادمه :مراته انا اسفه يامدام والله بس..
ياسمين :مفيش داعي تعتذر القيه فين..
الخادمه :في اوضت الرياضه فوق بالطابق التاني اخر الممر هناك..
اومات براسها واخذت نفسا عميقا واتجهة اليه..فتحت الباب لتجده يضرب كيس الملاكمه يتصبب عرقا شردة به لثواني حتى استفافت على صوته: ايه سر الزياره دي..
ياسمين :انا انا بس..
اقترب منها لتتجمد مكانها لكنه اكمل الطريق خلفها واخذ علبة الماء وشرب منها...بهدوء وجلس على الارض يسند ظهره على الحائط..تعالي..
تقدمت نحوه بهدوء..…
محمد بهدوء :اقعد جنبي واقفه كده ليه..
اقتربت وجلست بجانبه.على الارض.
محمد :جايه ليه..
ياسمين :سمعت انك رجعت من السفر وقلت اعدي عليك..
محمد :بابا بعتك مش كده..
ياسمين…..
محمد:انتي هتفضلي تسمعي الكلام كده كتير من غير متعترضي..
ياسمين :قصدك ايه..
محمد:مفيش انسي..
ياسمين :طب مش هنروح عمو ادهم قل..
محمد فاجاها بقوله :فرحتي بيا مش كده..شمتي لما عرفتي انها خانتي..
ياسمين :لا..طبعا
محمد :لا والا اه..
ياسمين :انا عمري مااشمت بحد ..بس مستغرباك..
محمد :مستغربه.
ياسمين :ايوا..
محمد :ليه ..
ياسمين :يعني ازاي محستش انها بتخونك وانتو بقالكم تلات سنين..
محمد :بحبها..وكنت عايزها تحبني كمان..
ياسمين عمر الحب ماكان عايزها تحبني..
محمد قصدك ايه..
ياسمين :قصدي انت غلطت من الاول ازاي مالاحظتش انها مش بتحبك..
محمد :كانت بتقولهالي كتير على فكره..
ياسمين :واضحه جداً لما تطلع من برا القلب كلمة بحبك..
محمد :انت حبيتي قبل كده..
ياسمين :لا
محمد :اومال ايه اللي عرفك بالحب..
ياسمين : بابا ماما..
محمد: بابا ماما..
ياسمين ايوا ..
محمد :ازاي..
ياسمين :اتعلمت منهم ان الحب الحضن الدافي و الامان المشاعر واالحنيه والطبطيه لما بتنزل دموعنا لما بنضعف لما بنخاف اللي بنحبه يفضل سندنا وبظهرنا.. ..الحب اننا نتخلي عن كل حاجه عشان حبيبنا..زي ماعملت ماما لتكمل بحماس وهي تنظر اليه بعيون لامعه..
انت عارف ماما وبابا كانوا بيحبوا بعض اوي..
بابا كان رجل اعمال كبير لما كانت زينب لسه والده. اتقلب حالنا بلحظه بابا خسر كل حاجه..فقرر يسيب البلد ..امي كانت بتحبه اوي..كانت من سوريا من الشام ..تركت تعليمها واهلها وكل اللي بتحبهم وجت مع بابا هنا بس لما بابا قرر يسافر طلبت نرجع عالشام..عشنا هناك حياة بسيطه دافيه..ايوا صح مكناش نسافر ونتفسح زي الاول بس عشنا بالحب..ايام الاجازه من المدرسه كنت بصحى الصبح على ريحة القهوة وصوت فيروز وهي بتغني من الراديو..كنت بتسحب واشوفها يشربوا قهوتهم بالشرفه..وبابا واخدها بحضنه وبيمسح شعرها.بحنيه.ويهمسلها بكلمات محدش يسمعها الا هي واشوف ضحكتها ترتسم على وشها...الياسمين محاوطهم بكل حته وريحته ماليا المكان...امي.عمرها مااشتكت من بابا .حتى لما كان يرجع مخنوق مالشغل ومتعصب كانت تتجنب تعانده لحد مايهدى ويرجع يرتمى بحضنها زي العيل الصغير ..
محدش يقدر يخبي الحب يامحمد ولا يداريه ولا يتحمل بعد حبيبه .
.انت المفروض من ساعات ماسابتك وقدرت على بعدك.. كنت عرفت انها عمرها ماحبتك..اللي يحب ميتحملش البعد….
محمد :انتي بتعرفي تتكلمي اومال ليه طول الوقت ساكته..
ياسمين :عشان مكنش في حاجه نتكلم فيها..وانت كمان مكنتش تتكلم..
محمد :ودلوقتي..مش..
قاطعته وهي تنهض بابتسامه: دلوقتي عمو ادهم مستنينا لتمد يدها له يلااا.
محمد :هو انت ..
ياسمين :يلاا يامحمد عمو ادهم..
محمد :خلاص خلاص هاخد شور سريع ونروح عند عمك ادهم..
ياسمين : هستناك تحت..
امسك يدها بغمزه مش هتيجي معايا وانا .
افلتت يدها بسرعه لتغادرة متتاخرش..
محمد :والله بتديني اوامر حضرتك.
ابتسمت بداخلها..ونزلت بسرعه..
عاد محمد الى المنزل وجلس يحدث والده اما ياسمين فقد كانت متعبه وذهبت للنوم.
.كانت نائمه حتى شعرت بثقل على جسدها حاولت النهوض لكنه شعرت به يقيدها ويقبله فتحت عيناها لتجد محمد..
ياسمين :محمد انا..
محمد اششش وووو
____
بعد مرور شهر اعتادت زينب به على غياب عمر لكنها بقيت تتذكره دائما فقد غرس نفسه داخلها وبدأت ذكراه تتغذى وتكبر من مشاعرها المكبوته…
اما محمد وياسمين فقد اعلن محمد زواجهما..وبقيا على حالهما لم يتغير شيء حتى مع محاولات محمد الكثيره للوصل الى قلب ياسمين الا انه لم يلقى قبولا ابدا...حتى حدث شيء ليس بالحسبان..
رأها تخرج من الشركه تضع يدها على راسها تلتفت يمينا ويسارا.بوتر...لحق بها لتقف امام المشفى..وماهي الا لحظات حتى راها ترتدي ثياب العمليات ليسعع الطبيبه تقول لها جاهزه..
هزت ياسمين راسها بدموع: ايواا..
يتبع….
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
في المستشفى في احدى الغرف..
وقف مقابلا لها وهي تفرك يديها بخوف ..
صامتا لم يتفوه بكلمة..ينظر اليها محاولا التحكم باعصابه..
محمد: تجهضي ياسمين ليه عشان ايه .
ياسمين ببكاء :انا اسفه...بس والله..
محمد :اسفه....خلاص قولتي اسفه وخلاص خلص الموضوع على كده.
ياسمين….
محمد :انطقي متسكتيش.
ياسمين :محمد افهمني احنا مينفعش يكون بينا اطفال..
مسح شعره وهو يتحرك يمينا ويسارا اغمض عينيه ليقول: ليه ...ليه مينفعش..
ياسمين :عشان ...عشان..
محمد بانفعال : عشان ايه.اتكلمي
ياسمين :عشان انت عارف اتجوزنا ازاي..اساسا مش عارفه الحمل ده حصل ازاي واحنا ممكن نطلق باي لحظة ...
اقترب منها : اطلقك قالها وهو ينظر بعينيها بثبات اما الاخرى تتحرك حدقات عينيها بتوتر..
لتقول بارتباك: محمد افهمني مينفعش نظلم طفل صغير ويتعذب مابنا..
محمد :يتعذب قال كلمته ساخراً ..
ياسمين : انا قولت يعني.
محمد :متقوليش ..متقوليش ياياسمين .انتي متقوليش...فين الدين اللي تربيتي عليه...فين الاخلاق اللى تتباهي فيها فين الادب والمبادئ اللي ثابته عليها ..فين ده كله وانت عايزه تقتلي ابننا .....مش خايفه من ربنا... اتكلمي متسكتيش..
ياسمين بصراخ ودموع: عشان تعبت ..تعبت مش قادره تعبت ...لتنزل دمعه ساخنه حرقته قلب محمد قبل وجنتيها..
لتقول :مش عايزه اخلف ويجي يوم وتقولي بسهوله.. اديني ابني والعقد اللي بينا التغى..عشان مش عايزه قلبي يتحرق عليه بعد ما اشيله واشم ريحته واتعود عليا..مش عايزه..كده ارجوك افهمني
محمد وقف ينظر اليها بصدمه
جلست تبكي لتقول: انا مش من حقي اعترض على اي حاجه..وكل حاجه بالغصب..انت مش حاسس بيا ليه..اولا مره اعملها... ارجوك يامحمد .مش عايزه اظلم الطفل ده واجيبه عالدنيا..
احتضن وجها بحنان محمد : انت مش حاسه اني بحاول اقرب منك ..مش حاسه اني بحاول ادي لروحي فرصه تانيه معاكي...مش كفايه تصديني كده ..كفايه البرود اللي انتي فيه.. وانت بتصديني..برودك معايا تعبني .
ياسمين: كل حاجه انت عايزه بنفذها...انا بعمل اللي انت عايزه..
محمد بغصه :بس انا مش عايزك كده..عايزك تحسي بيا ياسمين انا بحاول ادي نفسي فرصه اعيش صح واحب الانسانه الصح بس انت دايما بتصديني ليه....امسك يديها بحنان ونظر الى عينيها ليقول انا بحبك..ادينا فرصه والعقد اللي بتقول عليها هحرقه وننسى كل حاجه ونبتدي من جديد..
نفضت يدها بغضب لتهدر: كفايه حرام عليك انت مش بتحبني انت عايزني سد خانه تداوي جروحك بيا ...ومش مهم انا ومشاعري .المهم انك تلاقي بديل. ..بس لا يامحمد جسمي وخدته كرمتي واهنتها..حياتي واتحكمت فيها بس قلبي لا...لا يامحمد ..لا قلبي مش هيرضخ ليك..ابدا..ومتنساش الكلام ده...
محمد :ياسمين ا انا
ياسمين :انت ليك عندي البنود اللي في العقد وبس غير كده متطلبش مني اكتر ..
عاد للهدوء المريب..ماشي وابني...انا مش هسمحلك تقتلي ابني..
ضحكت بسخريه لتقول: من شويه كنت تقول ابننا.
محمد :انتي عايزة كده .. اللي بتعمليه ده حرام ربنا هيحسبك عليها.
ياسمين باختناق وبكاء:كفايه حرام عليك انت عايز ايه.
.محمد :عايز ابننا يجي عالدنيا عايز نفرح بيه ...عايز نكبره ونكبر معاه..ونجيبله اخوات كتير اوي نكبر معاهم. يقولولي يابابا..وانتي يندهولك ياماما مش عايزه ده ...انتي مش حابه تعيشي المشاعر دي..
ياسمين :لا مش عايزها مش عايزاها ارحمني بقى..
كفايه ارجوك كفايه خلاص مش عايزه اسمع حاجه تاني
محمد :ماشي ياياسمين بس ابني مش هسمحلك تاذيه وعارفه لو حصله حاجه..صدقيني هتندمي..
لتنهض وتحمل حقيبتها تريد المغادره
ليقول :استني هنا انا هوصلك..ليكمل باستفزاز وابقى أبلغ بابا واخواتك الخبر الجميل ده اخيرا هبقى اب…
وبالفعل زف لهم الخبر وسط سعادة الجميع وفرحهتم بهذا الخبر.
_________
في الشركه بعد يومين..كان محمد يهتم بياسمين جدا يحاول قدر المستطاع اسعادها بالرغم من صدها له خوفا من الوقوع في مصيدة الحب..لكنه لا زال صابرا عليها ….
السكرتيره.:مدام ياسمين الاكل ده بعتو الاستاذ محمد ليكي..
ياسمين وهي تعمل على الحاسب : ماليش نفس..
السكرتيره :مينفعش هو أكد عليا لازم تتغدي..
ياسمين بعند :قولت ماليش نفس تقدري تتفضلي..
قاطعها صوته :ليه مبتسمعيش الكلام..واشار للسكرتيره بالمغادره وغادرت.
ياسمين رمت القلم على الطاولة: عايز ايه يامحمد..
محمد بابتسامه :عايزك تاكلي وتشربي العصير..
ياسمين :ماليش نفس..
محمد بتحذير:ياسمين صدقيني لو ماقمتي وأكلتي وشربتي العصير..مفيش شغل بعد النهارده..
ياسمين بتذمر :يووووه هتتحكم حتى باكلي وشربي.. بقولك ماليش نفس..
محمد :اغصبي روحك عشان ابننا..
ياسمين :بس ..
محمد :من غير بس جذبها من خلف مكتبها واجلسها على الكنبه وجلس بجانبها بابتسامه وبدأ بإخراج الطعام من الأكياس..واخذ يطعمها بيده..
رفعت يديها: على فكره اعرف اكل لوحدي..
محمد :تؤ هأكلك بايدي..يلاا افتحي بقك كده..
ياسمين بضيق :انا مش عيله..و بعرف اكل لوحدي ..
محمد :يلاا ياسمين افتح...ايوه .. ايوه كده شاطره... انتي لازم تتغذي كويس عشانك وعشان البيبي..وكمان عشان متتعبيش لما تولدي..
وضع يده على بطنها بحنان :انتي بتكلميه..مش كده
نظرت اليه باستغراب.:اكلمه..
محمد :ايوا كلميه عشان تحسسيه اننا جنبه دايما ..
ياسمين بضحك :انا حامل بقالي شهر بس ايه اللي انت بتقوله ده..
محمد بحب: على فكره ضحكتك تخطف القلب..
ياسمين بحرج : احم ..انا .عندي شغل لازم اكمله
محمد امسك.يدها ونظر إليها بامتنان شكراً ليكي ..شكرا عشان هتجيبي ابني للدنيا وشكرا عشان هتبقي انتي امه..
ياسمين :للدرجادي بتحب العيال..
محمد بحزن وضيق :انا كنت بتمنى يبقى عندي عيال كتير بس للاسف ..ولم يكمل كلماته..
لتقاطعه بابتسامه: طيب مش هتاكل معايا..
محمد :لا الاكل ده ليكي انت وابننا..
ياسمين بابتسامه :والله انا شايفه عينك بدي..لتاخذ القليل من الطعام وتطعمه له..
محمد تناول الطعام من يدها وقال: تسلم ايدك ابقى اكليني ديما..
ياسمين :لا والله متتعودش على ده..
محمد :مش جوزك حبيبيك..
قاطعهم رسالة على هاتفها لتنهض وتلتقط هاتفها…
كان قد كتب فيها..
((لو حابة تعرفى سبب زواج محمد منك واهتمام ادهم فيكي..تقدري تقابليني بعد ساعه في الكافيه ده****))
محمد :مين.
ياسمين بكذب :مسج من وحده من العملا تستعجل طلبيتها..
محمد طيب تعالي كملي اكل..
ياسمين :لا شبعت والله..
نهض إليها :طب عشان خاطر اخر حته دي.
ياسمين :طيب ماشي ..لتتكلم وهي تمضغ الطعام مش هتروح تكمل شغلك انا حاسه اني بعطلك عن شغلك كتير..
محمد :هروح بس حابب اتكلم معاكي بحاجه مهمه..
ياسمين :حاجة ايه…
محمد :بصراحه بخصوص عمر..
ياسمين :عمر ماله استاذ عمر…
محمد:بصي انتي ممكن يكون لقائكم الأول خدتي عنه فكره غلط بس كل ده كان بسببي عشان انا اللي بعته يعمل كده ..
عمر ابدا مش من النوع اللي انتي فاكراه..صدقيني انا كنت فاكرك بتستغلي طيبت بابا عشان كده بعته يعمل معاكي كده صدقيني عمر غير اللي انتي فاكراه طيب وجدع وابن ناس وقف معايا بأصعب مواقف حياتي لو ليا اخوات مكنوش عملو معايا زي عمر..
ياسمين :مش فاهمه بتقولي الكلام ده ليا ليه..
محمد :عشان شايفه يتعذب ويعاني قدام عنيا ومش عارف اعمله حاجه..
ياسمين :والمطلوب..مني..
محمد :ممكن تديله فرصه هو وزينب..
نهضت بغضب : ايه اللي بتقوله ده ..كله الا اخواتي..يامحمد..
محمد :انا طالب ايه يعني ..انا بقول نديهم فرصه يا ستي حتى لو خطوبه اقلها نريح قلوبهم شويه..
ياسمين بسخريه :خطوبه .. انت عارف زينب عندها كم سنه دي يادوب السنة هتخلص الاعداديه..وعارف بينها وبين عمر قد ايه..
محمد بدفاع :مش مهم العمر ..العمر رقم ياياسمين المهم هما عايزين ايه..
ياسمين :زينب اختى مش هضحى بيها ومش هتبقى زي ..هتكبر وتبقى حاجه كبيره مهندسة او دكتوره وهتتجوز حد من سنها وهتحب وتتحب والحياة متقفش على عمر عندها..
محمد:على فكره انا شايف انها هي كمان بتعاني في بعده بس كاتمه وجعها ..
ياسمين :هي صغيره ومش عارفه مصلحتها..و هتنساه وتلاقي اللي احسن منه..
محمد :انتي قاسيه كده ليه..مش فاهم فيها ايه لما تديلهم فرصه ..
ياسمين : زينب اختى وانا بعرف مصلحتها اكتر منها
نهض بضيق :ماشي يا ياسمين انشالله ترتاحي بعد كده..انا هروح اشوف شغلي..
___
مساءً..عادت ياسمين ..وجهها باهت متعبه ..دخلت شقت اخوتها اطمأنت عليهم ..ثم ذهبت لشقتها وجدت محمد وادهم باستقبالها..
محمد بقلق وغضب: اتاخرتي ليه...كنتي فين لحد دلوقتي..عديت عليكي عشان اوصلك بلغوني انك خرجتي بدري روحتي فين…باتصل فيكي مش بتردي...
ياسمين :مين أسر الأسيوطي
ادهم بصدمه :انتي تعرفيه منين..
محمد :
ياسمين: ….
يتبع....
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
ياسمين بكذب : مفيش بس عرفت انه ليه نسبه بالشركه واتفاجأت بس..
ادهم: متشغليش نفسك بيه
ياسمين :. بس عايز اعرف ايه
محمد بحده: قولتلك متتدخليش باللي مالكيش فيه ..
ياسمين :انا بس
محمد :خلاص متتكلميش عن الزفت اسر وقوليلي كنتي فين كل ده..
ادهم :اهدى يامحمد مش كده..
ياسمين :كنت مخنوقه طلعت اشم هو..
محمد :واللي يشم هو مايعرفش يرد عالتلفون ميعرفش يقول فيا ناس تستناني تخاف عليا.
ادهم :اهدي اهدى
محمد : يابابا ارجوك سيبني اتفاهم مع الهانم..اللي بقالها من الصبح طالع ومعارفش كانت فيين..وهيا حامل..وتعبانه
ياسمين بضيق :وانت بقا خايف عليا والا علي ابنك اللي ببطني..
محمد :انتي ..
ياسمين :انا تعبانه وعايزه انام تصبحوا على خير..
محمد بانفعال :استني هنا..
وقف بوجهه ادهم...استنى يامحمد مينفعش تتكلموا وانت متعصب كده.
محمد :مش شايفها يابابا رجعالي بالوقت ده وكمان عماله تحقق بقصص قديمه..
ادهم :اهدى يابني..
تنهد بتعب :ماشي باابا..ا
ادهم :ااتكلم معاها بالراحه..
محمد :حاضر قال كلمته وذخل للغرفه..
كانت قد غيرت ثيابها واستلقت على السرير تريد النوم..احتضنها من الخلف ودفن وجهه بشعرها..ولم تتفوه الاخرى باي كلمه.
محمد وضع ذقنه على كتفها وهمس..متزعليش مني كنت هتجنن وقلقت عليكي اوي..
….
سمع شهقاتها و ادار وجهها ليجدها تبكي..مالك بتعيطي ليه..
….
محمد:مسح دموعها وججذبها الى احضانه بحنان اششش متعيطيش ياحبيبتي انا اسف والله مكنش قصدي..ازعق فيكي بس والله قلقت عليكي..تشبثت بثيابه هذه المرة الاولى التي يراها تنهار هكذا بعد وفاة والدها..ليشعر بان شيء ما قد حدث...ابعدها بعد ان هدأت واحتضن وجههها بحنان بتعيطي ليه..عشان ايه..ياحبيبتي..
….
محمد :ياسمين اتكلمي متخفيش في حاجه حصلت معاكي وانا معرفش..
….
محمد :متسكتيش ياروحي اتكلمي..
احتضنته لتزداد شهقاتها اما الاخر تنهد واخذ يربت على كتفها حتى نامت…
في الصباح..
استيقظت على رساله..
((هااا قررتي ايه تنتقمي لبااباكي والله تسيبي حقه يضعي ويفضل مش مرتاح بقبره))
اجابت برساله..
((هنبدأ امتى.))
اسر ((هنتقابل الاول ونتفق))…
ياسمين ((ماشي بس بعد يومين)).
اسر ((برحتك سلام.))...
لتشرد لثواني حتى استيقظت على خروج محمد من الحمام انحنى وقبلها بحب: صباح الخير..
ياسمين :صباح النور ..
محمد :لو تعبانه بلاش تنزلي الشغل..
ياسمين :لا انا كويسه...وكمان النهارده نتيجيه امتحان زينب..
محمد :بجد طب انا هبعت حد من عندي يراقب النتيجه ويشوفها ..وانتي ارتاحي..يعني خلاص زينب كبرت وهتبقى السنه الجايه اولى ثانوي..هزت راسها بضياع لتقول انا عايزه اقولك حاجه..
جلس بجانبها باهتمام: اتكلمي ياحبيتبي عايزه حاجه..
ياسمين :تقدر تبلغ عمر اني موافقه انه يتخطب لزينب..
محمد بسعاده: بجد
ياسمين :ايوه يقدر يتقدم رسمي.
احتضنها بسعاده ليقول :اي الخبر الحلو عالصبح ده.
ابتعدت عنه بضيق.
محمد: مالك تبعانه ياحبيبتي
ياسمين :ممكن تبطل تقولي ياحبيبتي..
محمد :ليه منتي مراتي وحبببتي وروح قلبي ليقترب منها واراد تقبيلها لكنه نهضت بضيق انا هاخد شاور عشان ننزل الشغل..
رمقها باستغراب لككنه حاول تجاهل ذلك واتصل بعمر ليبلغه بالاخبار الجميله..وبالفعل قرر عمر العوده..
كانت زينب تنتظر نتيجتها بقلق حتى علمت بانها تفوقت بمجوع جيد..وسط سعادت الجميع واحتفالهم..بها..
عاد عمر من السفر. ورحب به محمد واستاذن من ياسمين بان يلتقى زينب لوحدهما قبل ان يتقدم بشكل رسمي..ولم تتعترض لكنها..قالت: انا عارفه انك مستغرب اني وفقت..بس انا حسيت بحبك لاختي وقررت اوافق ..بس ياعمر صدقني لو جت فيوم واشتكت منك هتشوف وش مني عمرك ماشفته لتنظر الى محمد وتقول انا اللي يقرب من عيلتي ..هقطعه ومش هرحمه لوكان اقرب الناس ليا..
عمر بحب : والله مش هخلي دمعتها تنزل وهحاول اسعدها على قد مااقدر ..
ياسمين :وهو ده الي عايزاه بس كمان في كم شرط عشان نظمن حقوقها..بعد كده..
عمر :مش فاهم…
ياسمين :يعني مش عايز تديها مهر..
عمر : اللي هيا عايزاه انا جاهز..
ياسمين بهدوء :انا عايزه نص اسهمك بالشركه تكتبها باسمها..
محمد وقف بصدمه: ياسمين انت بتقولي ايه…
تجاهلته واكملت: وعايزه شقه تتكتب باسمها كمان ..
محمد بانفعال: ياسمين…
عمر بهدوء: اللي انتي عايزاه هيحصل ومش هيغلى على زينب مالي كله..
ياسمين :طيب كويس كده متفقين يفضل حاجه وحده بس..
محمد بضيق: حاجة ايه كمان..
انا اللي هكون مسؤله عن اسهمها بالشركه وعمر ميتدخلش بحاجه يعني تتنازل عن مسؤليه الاهتمام بامورها المالي ومتتدخلش فيها..
محمد :لا كده كتير ..كتير اوي ياياسمين..
ياسمين :والله ده الللي عندي..
عمر :انا جاهز اعمل اللي انتي عايزاه..اقدر اروح اشوفها دلوقتي…
ياسمين :اتفضل تقدر تروح..
عمر :بعد اذنكم ليغادر ويتركهم..لتنظر الى محمد الذي ينظر اليها بغيظ وتهتف :ايه ..
محمد :انتي اللي ايه مش فاهم الشروط دي على اساس ايه..وانت من امتا بقيتي ماديه كده..
ياسمين بسخريه :الظاهر نسيت انا اتجوزتك ليه..
انا اتجوزتك عشان الفلوس متنساش ده..
نهض بغضب ..لكنه حاول الا يتحدث ليغمض عينيه هادرا هغور عشان ومش عايز اغلط فيكي..
ياسمين بابتسامه :احسن برضو خلينا نشوف شغلنا ..
وقف ونظر اليها ليقول بريبه انت متغيره مالك حاسك مش زي الاول ..
ياسمين محدش يفضل على حاله يامحمد تقدر تسيبني اشوف شغلي...
محمد بشك : اه وماله شوفي شغلك براحتك..خالص..
يتبع....
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
صدمت برؤيته امامها لم تعي ما تفعله لتحتضنه..احتضنته وبدات بالبكاء وهي تشدد باحتضانه اكثر..ابتسم بسعاده فهو كان ينتظر منها عتابا طويلا ..غضبا ..شجارا لا ينتهي الا بعد اعتذارات كثيره لكنها خالفت كل توقعاته..بادلها الاحتضان ..لتبتعد بحرج بعد ان ادركت مالذي فعلته..بعثر شعرها القصير بحب..وحشتيني قالها وهو يترقب ان تقولها له ايضاً... لكنها فاجأته بكم اسألته كثيره..كنت فين كل ده..
هان عليك تسيبني كده..
انت ازي قدرت تبعد عني واسأله كثيره وختمتها بدموع وسؤال لطالما سالته في غيابه اتجوزت امل..
((كان يراقبها بحب وينتظرها ان تنتهى من كم الاسئلة الطفولية التي تطرحها وكل تركيزه عليها يرقب بحب ويرغب باحتضانها من جديد واخذها لعالمه الخاص لقد عانى كثيرا بتلك الفتره التي ابتعد عنها بها مالذي فعلته به.هذه الطفلة الصغيره، لقد عاد مراهقا من جديد))
ليستفيق على سؤالها اتجوزت امل .
ابتسم وداعب انفها بيده لا لسه متجوزتش ..وابعدي شويه عشان عايز ادخل..
زينب :ليه متجوزتش مش قولت هتتجوز الللي متتسماش..
عمر بابستامه وهو يجلس :انا هتجوز ايواا..بس هتجوزك انتي..
زينب بصدمه وسعاده: انت بتتكلم جد..
عمر :ايوا ياستي..انا طلبتك من اختك ووافقت..
زينب بغضب طفولي :من غير ماتقولي..وانا مش موافقه تقدر تتفضلي بقى..
عمر :لا والله هنبدا شغل العيال طيب يازينب هروح اتجوز امل..
زينب :استنى هنا والله لموتك لو روحتله..
عمر :مكان من الاول ..
زينب :بطل بقى واحكيلي عملت ايه في الفتره دي..لتشهق لا لا يلاا امشي امشي من هنا بسرعه بسرعه.
عمر :ايه يابنتي انتي بتتحولي والا ايه..
زينب :امشي ياعمر دلوقتي هتجي ياسو وتتخانق معايا..
عمر : عيب اوي تطردي خطيبك كده وعلى فكره .اختك عارفه اني هنا..
زينب :بجد ..
عمر ايوا..
زينب :ازاي طيب احكيلي..
عمر تؤ مش هتكلم لحد متروحي تعمليلي حاجه اشربه..
زينب يا عمر بقى احكيلي..
عمر اشار الى خده :تبوسيني احكيلك..
زينب :بطل سفاله بقى.
عمر : مش انا سافل انا همشي بقى..
زينب :استنى هنا تمشي فين
_____
ياسمين :مساء الخير
محمد: كنتي فين..
ياسمين :عند عمي ادهم..
محمد :وقبل عمك ادهم كنتي فين و مع مين..
ياسمين :هو تحقيق ده والا ايه
محمد بتحذير :ياسمين كنتي فين و بتهببي ايه مع اسر وابنه..
ياسمين بصدمه :انت بتراقبني يا محمد..
محمد :ياسمين متحوريش وانطقي كنتي بتعملي معاهم ايه..
ياسمين بحده: انطق انت وقلي انت بتراقبني يامحمد...
محمد بغضب: مش بتزفت براقبك بس ايه دي..ليخرج هاتفه وصور لها مع امير وهو ممسكا يدها...ليكمل بحده :ماسك ايدك بتاع ايه
ياسمين انت بتشك بيا ..مصدق ده..
محمد امسك يدها بعنف :بلاش لف ودوران ..انا عايز افهمه مراتي بتعمل ايه مع اتنين رجاله بالكافيه ..بالوقت اللي المفروض تبقى في بيت جوزها..
ياسمين بألم :كنا بنتكلم في الشغل سيب ايدي يامحمد..
محمد بتحذير : بلاش كدب أسر ولا مره اتدخل بشغلنا عشان نسبته بالشركه محدوده...انطقي ..قولي كنتي بتتزفتي معاهم ايه وال***امير ماسك ايدك بتاع ايه.
ياسمين نفضت يدها بصراخ وبكاء : قولتلك شغل ..شغل..لتردف بشهقات :انا كنت همشي امير مسك ايدي عشان نسينا شويه حاجات متكلمناش فيها.
محمد :لا كويس..كويس اوي يا هانم.. لا برافوا عليكي يا ياسمين يامتربيه يامحترمه ..
ياسمين بحده : بتتريق حضرتك..
محمد :عايزاني اقولك ايه في رسائل وصور بتجيلي عالتلفوني..ولا حضرتك بكل بجاحه بتقولي حصل وكنت معاهم..
ياسمين :قولتلك شغل شغل ...انا هغور اشوف اخواتي الكلام معاك ممنوش فايده..
محمد بغضب :استني هنا انا لسه مخلصتش كلامي..
ياسمين بحده :ابقى خلصه مع نفسك..لتسقط على السرير إثر صفعة قوية تلقتها منه اخذ انفاسه بصعوبه صدره يعلو ويهبط من شدة الغضب..وهو يراها تبكي بحرقة... ليغادر ويتركه تبكي بقهر.
أدهم بقلق :في ايه مالكم صوتكم طالع ليه
محمد بغضب :ابقى اسالها عشان انا خلاص مش قادر عليها...وعلى جنانها..
_____
بعد فترة ..تم عقد قران زينب وعمر وتحدد الزفاف بعد شهر وغادر الجميع بمن فيهم محمد الذي يخطط لفعل شيء ما..
ياسمين بتعب: الف مبروك ياحبيبتي ربنا يسعدك
زينب :الله يبارك فيكي يا ياسو..
ياسمين :خدي بالك من روحك ..ولو عمر زعلك بلغيني ياحبيبتي ماشي متخبيش عليا حاجه تاني ابدا.ماشي ..
زينب :ماشي ..بس انتي مالك يا ياسو وشك اصفر ليه وباين انك تعبانه..
مافيش ياحبيبتي بس الحمل تعابني..هروح ارتاح عشان تعبانه..
زينب :اساعدك يااياسو تروحي شقتك..
ياسمين لا ياحبيبتي متتعبيش روحك....
___
في الملهى الليلي..
امير: اهلا ..اهلا والله زمان يامحمد..
محمد بغضب :انت وابوك عايزين ايه من مراتي..
أمير باستفزاز :احنا مش عايزين حاجه .. هي اللي عايزه..
امسكه من تلابيب قميصه هادرا: اقسم بالله لو هوبت ناحيتها مرة تانيه .. انت او ابوك لكون دافنكم سوى انت فاهم ليدفعه وهم بالمغادرة ليوقفه صوت أمير: مراتك اللي محموق عليها اوي...عايزه تقتل ابوك ويا تلحقوا..يامتلحقوش..
محمد عاد اليه ليجذبه من ثيابه بغضب :انت بتقول ايه..
أمير :النهارده خدت من الصيدليه الدوى اللي هيسببله بسكته قلبيه مهي ممرضه وتعرف بالامور دى ومحدش هيحس عليها..
دفعه وغادر بسرعة.. هاتف والده ولم يجيبه..هاتف ياسمين و لم ترد عليه .. دخل الشقه وقلبه ينبض بعنف خوفا على والده ويدعي الله بان ما قاله امير كذب ليصدم بي....
يتبع..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
محمد وجدها منهارة تبكي وادهم يحاول تهدئتها.
محمد بقلق :فى ايه يا بابا ياسمين مالها..
ادهم :معرفش يا بني ادتني الدوا وبعد كده رمته من ايدي وقعدت تبكي بسألها مالك مبتردش..
محمد تنهد بارتياح وجلس بجانبها: مالك ياحبيبتي..
ياسمين نهضت بانفعال :متقولش حبيبتى انا بكرهك بكرهكوا كلكم وبكره الساعه اللي عرفتكم فيها..
لتنظر الى ادهم وتنهمر دموعها وتكمل بغصه :وبكرهك انت كمان عشان انت السبب ..ليه ليه عملت ف بابا كده ليه ..ليه غدرت فيه.أسر قالي على كل حاجه.. انا كنت بقول ربنا عوضني فيك بغياب بابا.ليه طلعت بالقذاره دي ليه
انتفض محمد من مكانه بغضب: ياسمين....
ياسمين بغضب مماثل : مش هسكت كفايه انا هاخد اخواتي وامشي..
لتنظر الى ادهم الاسهم اللي كتبتها باسمي هتنازل عنها مش عايزه حاجه منكم ..ياريت تسيبونا ف حالنا بقى خلاص انا قرفت منكم ومن كذبكم..
أرادت المغارده ليوقفها محمد بغضب: على فين يا هانم..
ياسمين :هغور فستين داهيه سيبني مش عايزه اشوفكم تانى
محمد بحده :لا مهو مش بمزاجك.
ادهم بحده :محمد سيبها..بقولك سيبها يامحمد ..
وانتي يا بنتي مش المفروض تساليني الاول انتي حكمتي عليا من غير ماتعرفي..
ياسمين بانفعال :متقولش بنتي مايحصليش الشرف اكون بنت واحد خاين غدار زيك...
محمد بغضب: اخرسي. اخرسي انتي بتكلمي بابا..أراد صفعها ليوقفه ادهم..
لتهدر ياسمين بغضب :وانت مش احسن من ابوك. سيبوني في حالي بقا..مش عايزه اعرفكم تاني.
لتردف بضياع: انا كنت هرتكب جريمه كنت هقتل أبوك الدوى ده مش للضغط ده ده عشان يموت عشان اموته لتنهار باكية وتكمل حديثها: لو فضلت هنا ثانيه كمان ممكن اعملها واقتله ..لوما كانوا اخواتي معايا وخفت ليضيعوا بعدى كنت قتلتك وريحت بابا في قبره..
ادهم برجاء :يابنتي اسمعيني الاول..
ياسمين :مش عايزه اسمع حاجه.
جذبها محمد هادرا : لا هتسمعى ..وهتسمعي غصب عنك..
محمد :اتكلم يابابا..
ياسمين : نفضت يده بانفعال وغضب :قولت مش ...لتسقط ارضا مغشياً عليها..
ادهم بقلق: شوفها مالها يابني ..
محمد بخوف وقلق حملها وادخلها غرفتها ليقول لوالده :متقلقش يا بابا هتصل بالدكتوره تجي تشوفها..انتا.اهدى ارجوك انا مش ناقص يجرالك حاجه..
وبعد لحظات خرجت الطبيبه لتخبرهم انها بخير لكنها تعرضت للتوتر والضغط النفسي وهذا كله سينعكس سلبا على صحتها وصحة الجنين..ويجب الاعتناء بها جيداً.
تنهد محمد بضيق : متقلقيش ان شاء الله هاخد بالي منها ..المهم هي تبقى كويسه.
الطبيبه : هتبقى كويسه متقلقش بس ياريت تبعدوها عن الزعل والتوتر..
محمد :.ان شاء الله .
عاد محمد الى الغرفه فوجدها تبكي بقهر..
اما ادهم ودع الطبيبه وعاد ليطمئن عليها ليستمع لها تقول بشهقات..
ياسمين :طلقني يا محمد وارحمني بقى .
محمد بتعب واختناق :ياسمين حبيبتي
ياسمين برجاء :انا تعبت يامحمد تعبت خلاص..مش هقدر اتحمل اشوف الناس اللي سببو لابوي كل ده قدام عنيا وعايشين ومبسوطين..وبابا كان بيعافر عشان يعيشنا .. وأهمل نفسه وصحته لحد ما مرض ومات من القهر والتعب ..مش هقدر اسامحكم مش هقدر طلقني وخلي كل حي يروح لحاله..
محمد جلس بجانبها على السرير وامسك يدها بحنان ياحبيبتي ..
نفضت يدها بغصه :ارجوك كفايه لحد كده..
سمعو طرقات على الباب ودخل ادهم
ابتعد محمد عنها ونظر لوالدها..
ادهم اومأ لابنه براسه وقال: ياسمين يابنتي انا عارف اللي عشتيه مش سهل عليكي بس عايزك تسمعيني وتديني فرصه وحده بس اقولك الحقيقه ابوكي كان صاحب عمري من واحنا في ثانوي ..انتي ولدتي على ايدي ياياسمين انت مش فاكره بس انا فاكر فرحت قاسم وامك فيكي ..شلتك بين ايدي ..وكنت مع باباكي بكل الاوقات الصعبه قبل الكويسه...
هحكيلك كل حاجه بس لازم تعرفي لو كنت انا السبب في اللي حصل لابوكي مكنتش دورت عليكم ورجعت ليكم حقكم ..
انا وابوكي وأسر كنا صحاب اوي ..حطينا فلوسنا على بعضها وبنينا شركة صغيره للاستيراد والتصدير..ويوم بعد يوم وشهر بعد شهر وسنه بعد سنه بتعبنا وشقانا وسهرنا كبرنا الشركه وبقى ليها ثقلها بالسوق..وكترت فلوسنا..انا كان ليا النصيب الأكبر بالاسهم عشان وقتها كان بابا محوش فلوس ادهالي..
انا استلمت الإدارة عشان تعليمي اعلى منهم..
وابوكي استلم الامور الماليه..
وأسر استلم الشؤون الخارجية وكان اقلنا اسهم بس هو وبابكي مكنوش بيحبوا بعض ...
حياتنا استقرت وفلوسنا كترت.
والدك قرر تروحوا تعيشوا براا مصر عشان تدرسي هناك..وكان يجي كل فتره يخلص الشغل المهم والصفقات المهمه وبعدين يرجع يسافر..
مرت الأيام والشهور على كده لحد ما فيوم والدة محمد زوجتي تعبت اوي مكنتش عارف اعمل ايه..محمد كان صغير وقتها..
..
تواصلت مع باباكي عشان يرجع يدير الشركة بغيابي بس رفض وقالي مشغول مراته كانت حامل وتعبانه وهو بيهتم فيكي عشان كنتي صغيره ..
اديت وكالة بادارة الشركة لأسر عشان يديرها لحد ماارجع من السفر .
وبالفعل سافرت وعشت اسواء ايام حياتي .
انقطعت عن كل العالم وقعدت مع زوجتي عافرت المرض معاها بس ربنا اراد انها تموت..
بعد فترة من الحزن والاكتئاب رجعت الشركه لقيت الوضع متلخبط ..سألت عن باباكي وبلغني أسر انه كان بيشتغل في صفقات مشبوهة ولما كشفه اتنازل عن أسهمه عشان ميتفضحش ويتلطخ اسمه بالسوق..وسافر..
انصدمت ومصدقتش كلام اسر كان والد عمر شغال معانا مدير بقسم التسويق بلغني ان كل ده خطه من اسر وباباكي وقع الصفقات المشبوهه من غير ماياخد باله ..
دورت عليه قاسم كتير معرفتش اوصل ليه..وبعدها اتخانقت مع أسر خناقه كبيره.
.وحاولت على قد مااقدر اخذ اسهمه من الشركة واطرده منها..بس مقدرتش ولحد ما مااستعنت بوالد عمر الله يرحمه كان صاحبي وقدر يشتري نص أسهم اسر بالشركة لكن اسر للاسف عرف باتفقنا انا ووالد عمر ورفض يبيعه الاسهم الباقيه ..وعشان خسر صلاحياته بالشركه وعرف اني السبب بخسارتة لأسهمه ..عايز ينتقم مننا وياخد الشركه ليه لوحده عشان هو شايف انه اتظلم بكده..
اما باباكي حاولت اوصله كتير معرفتش ..
.لحد ماعرفت انه رجع البلد ومعاه عياله ومامتك كانت متوفيه دورت عليه لقيته بالمستشفى كان مريض بيعافر الموت...حاولت اتكلم معاه واشرحله طردني وماادنيش فرصه..تعبت ودخلت المشفى وانا بشوف صاحب عمري بيكرهني كده..ولما بلغت رجالتنا يسالوا عنكم عرفت انك تشتغلي وتصرفي على علاجه وعلى اخواتك..حاولت اعوضكم وارجعلكم حقكم وحق ابوكم اللي رفض ياخده وهو فاكر اني انا اللي طلبت من أسر يعمل كده عشان الشركه كلها تبقى بتاعتي بس محصلش انا مش ممكن اغدر بصاحب عمري كده..
ليجلس ويمسح دموعه بقهر انا كل يوم بموت وانا عارف ان قاسم مات وهو شايل مني وفاكرني انا اللي عملت بيه كده..
ياسمين بدأت بالبكاء وشهقاتها زادت..جلس بجانبها محمد واضم رأسها لصدره وربت على كتفها محاولا تهدئتها..
ادهم :اسهم الشركه اللي عايزه ترجعيها دي حقك وحق ابوكي واخواتك..انا مكنتش عايز اقولك عن الماضي وافتح الجروح القديمه بس اسر هو اختار وصدقيني هندمة على كل حاجه ....
____
بعد مرور يومين..
عمر بضيق : ايه ده انتي مجهزتش لسه..
زينب : أجهز على ايه..
عمر : عشان رايحين الغردقة..
زينب بسعادة: بجد كان نفسي اروحلها اوي..
عمر بحب :عشان تعرفي جوزك حبيبك يعرف كل حاجه انت عايزاها..
زينب بهيام :هو انا بحبك من شويه..
عمر جذبها إليه ودخل الشقه:لا لا لا الكلام ده مينفعش يتقال عالباب كده أراد تقبيلها.
قاطعهم صوت علي طفولي: انت بتعمل ايه..
افلتها بحرج لتبتعد الأخرى بسرعه..
عمر: علي ازيك عامل ايه.
علي بضيق :كويس جاي بالوقت ده ليه..
زينب :علي عيب كده..
علي :هو ايه اللي عيب.هو كل يوم يجي ياخدك تقضوا طول النهار براا انا حتى مبقتش اشوفك ابدا لاانتي ولا يسو خلاص خدوكم مني محمد وعمر.
عمر :هو انت بتغير على اخوتك ..
علي بتذمر :انا عارف طلعتولي منين..
زينب :عيب كده ياعلي والله لاقول ليسو عليك..
علي: خلاص خرسنا اهو..
عمر:هو انت مش جاهز ليه..
علي :جاهز على ايه..
عمر :مش هتروح معانا الغردقة..
علي :هو انتو رايحين الغردقة..
عمر :ايوا بسرعه حضر حاجتك عشان منتاخرش..
علي ماشي ليسرع إلى غرفته..
ليحذبها عمر :وانتي بقى تعالي نرتب حاجتك بؤضتك..
زينب :لا انت تفضل بالصاله لحد ماخلص..
عمر :لا والله مش جوزك بعدين انا عاوز اشوف اوضتك..وليكمل بغمزه ونشوف الحجات اللي هناخدها معانا
زينب بحرج:بس يا عمر مي.
عمر :يلاا يا حبيبتي هنتاخر..
____
محمد: ياحبيبتي يلا اجهزي بسرعه..
ياسمين :بقولك انا مش عايزه اروح مكان..
محمد :انا سمعتك قبل كده وعدتي زينب انك تاخديها الغردقه عشان كده عملت الخروجة دي..عشانكم
ياسمين :مش عايز اروح مكان..
محمد بحب :امسك يدها ياسمين خلينا نروح نغير جو حتى اخواتك محتاجين الخروجه دي..يلاا حضري حاجتك بسرعة..
ياسمين :ماليش نفس بالخروج من البيت..بقولك ماليش نفس
محمد باختناق :يوووه انت هتفضلي ع النكد ده كتير خلاص انا زهقت منك ومن نكدك..
ياسمين ببرود :انت مش مجبر تتحملني انا هاخد حاجتي واروح عند اخواتي..
محمد بغضب :استني هنا تروحي فين..
ياسمين : هريحك من النكد.
محمد محاولا ان يهدأ :انت لسه زعلانه مني انا اعتذرتلك كتير خلاص خلينا نبدا صفحه جديده ونطوي الماضي..
ياسمين ....
محمد :قلتي ايه.
ياسمين :مش هروح مكانه وعايزه اتخمد انام تقدر تروح انت وصحابك..
محمد بانفعال :لا مهي دي مبقتش عيشه خلاص..
قاطعهم جرس الباب ذهب محمد بغضب ليفتح الباب و يدخل عمر وزينب وعلي ..
عمر: ايه لسه مجهزتوش .
محمد الهانم :مش راضيه تروح ..
عمر :ايه ده ليه كده..
محمد :مش عارف.
زينب : انا هشوفها.يلاا ياعلي.لتذهب الى اختها
عمر: انتوا متخانقين والا ايه.
محمد: انا زهقت خلاص ياعمر مش عارف اعمل معاها ايه..اهتمام وبهتم فيها خروجات وبحاول أخرجها مش راضيه..شايلها هي واخواتها فوق نفوخي مفيش فايده دايما منكده عليا ..انا تعبت بجد خلاص معدتش قادر اتحملها..انا كمان بشر وصبري نفذ..
عمر :اتحمل يامحمد كمان اللى مرت بيه مش سهل..
محمد :وانا اعمل ايه غير اني اتحمل ربنا يصبرني بس.
..__
عند ياسمين..
زينب اي ده انتي لسه مجهزتيش..
ياسمين ..
علي بتذمر:انتي عايزه تحرمينا من الخروج دي ياسو.
ياسمين :ياحبيبي مش قادره اروح تعبانه..
علي برجاء :عشان خاطري انا مصدقت وخلصت المدارس يلاا عشان خاطري بصي انا وزينب جاهزين..
زينب: مش انتي وعدتيني..والله انا نفسي بالسفريه دي اوي..
ياسمين بضيق: ماشي.. ماشي هجهز واحصلكم ..احتضنها علي بسعادة بحبك اوي .
زينب :ربنا يخليكي لينا..
ياسمين :ويخليكوا ليا انا هعوز ايه غير سعادتكم وتبقوا مبسوطين..دايماً..
بعد فترة في الغردقة..في جناح ياسمين ومحمد
محمد بابتسامة :انتي هتفضلي بالاوضه كتير اي رايك ننزل نتمشى عالبحر شويه..
ياسمين :لا مش عايزه ..
محمد :طيب امشي خلينا نطلع نعلب معاهم بصي زينب وعمر وعلي مبسوطين اوي خلينا نروح معاهم..
ياسمين :لا..
محمد : تحبى نخرج نتغدا بمكان لوحدينا..
ياسمين: لا..
محمد : تحبي نروح ناخد يخت ونطلع ناخد جوله بالبحر..
ياسمين :لا مش عايزه.
ضرب الحقيبة امامه صارخاً:.يووووووووه دي مبقتش عيشه..
انتفض جسدها برعب وهي تراه يتجول بغضب داخل الغرفه..
محمد بغضب :عايزه ايه.. انتي عايزه ايه..انا عايز افهم ..انا خلاص جبت اخري معاكي يابنت الناس..
ياسمين....
يتبع.....
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
رأى الخوف بعينيها وهي تتراجع ..لاخر السرير ضامةً ساقيها
الى صدرها ترتجف خوفا من غضبه..واجهشت الاخرى بالبكاء..
اغمض عينيه بضيق وغادر بغضب وهو يرها خائفة ..
اما عمر وزينب فهما يعيشان اجمل لحظات حياتهما بهذا اليوم..
مر الوقت سريعاً..
عاد محمد إلى جناحه الخاص وعندما اراد فتح الباب استمع لها
تتكلم على الهاتف وهي تبكي..
ياسمين بشهقات : لا مش قادره بقولك خايفه..خايفه منو ياهبه..
…..
ياسمين :عارفه عارفه بس خايف اسيب نفسي واتعلق بيه اكتر ..
((شعر بغصة بصدره هل يعقل انها تحب شخص اخر..هم بالمغادرة لكنه سمعها تقول.))
.
ياسمين : يا هبة انتي معشتيش معاه..
محمد اناني بيحب نفسه أكثر من اى حاجه...ده كان بياخدني بالعافيه وانا مقدرش اعترض..
……
ياسمين :لا انا مش لازم احس بحاجه ناحيته ده غلط..
وهو تغير وبقى كويس بس عشان انا حامل..واول ما اخلف يرجع زي زمان.. يمكن اسواء..انا من دلوقتي خايفه منه..
…...
ياسمين :عارفه انه جوزي بس ممكن باي لحظه يسبني ويروحوا انا خايف من مشاعري ناحيته انتي ليه مش حاسه بيا ليه..
…
ياسمين :لا طول منا بعيده عنه كده مشاعري هتنتهي وتموت..
((ابتسم بداخله أيعقل انها وقعت بحبه….
لكنه قرر اللعب معها لاخراج تلك المشاعر التي تحاول كبتها..اصدر ضجيج وهو يفتح الباب لتلاحظ الاخرى دخوله..نهضت بخوف وهي تنهي مكالمتها مع صديقتها...لكنه تجاهلها واتجه الى الخزانه اخذ ثيابه واغتسل..اما الاخرى رمقته بنظرات استفهام..تجاهلها محمد..))
مضى بعض الوقت ليخرج من الحمام يجفف شعره و يدندن بعض الاغاني مما اغاظها فكيف له أن يتحول مزاجه بسرعة هكذا ..لتنهض وتنظر اليه..
ياسمين: انا هروح اشوف اخواتي..
محمد ببرود : ما تروحي هو انا ماسكك..مشت نحو الباب لتسمع صوته :استني..
ياسمين توقفت ونظرت اليه باستفهام..
محمد بغمزه :متتأخريش عشان عايزك بحاجه مهمه قوي النهارده..
ياسمين باختناق وتهرب انا هبات عند اخواتي..
محمد : تباتي ليه ان شاء الله.
ياسمين: انا..
محمد بمقاطعة : متتاخريش ... تقدري تروحي دلوقتي..
ياسمين شعرت بغصه وهو يتفوه بكلماته هذه فكما توقعت عاد كما كان…لتتجه الى جناح اخوتها وتصدم بضحكات زينب وعمر..
عمر: يابنتي بطلي تجري دلوقتي علي يصحى ..
طيب تعالي اديني بوسه وحده وحيات حبيبك النبي..انا لوبشحت مش كده.
زينب بدلع: لا ويلاا رواح ياعمر..
عمر بتذمر: طيب ينفع كده تودعي جوزك حبيبك عالناشف كده..
زينب : يوووه يا عمر ماقولنا عيب كده.
عمر :طيب قربي هوشوشك واقولك حاجه مهم..
زينب بدلال :لا مش عايزه..
عمر يمثل التعب جلس وقال: يابنتي تعالي بس كلمتين هديتني ..
زينب اقتربت منه بخوف :مالك ياعمر حاسس بحاجه..
عمر امسكها واحاط خصرها بابتسامه: ينفع كده ..
زينب بخجل: سيبني ياعمر مينفعش كده..
دفن وجهه بعنقها واخذ يهمس لها بكلماته الساحرة لتذوب بين احضانه..
اما ياسمين لم تعد تحتمل اكثر لتفتح الباب بغضب وينتفض الاثنان بحرج..
زينب بخوف: يسو انا ..
ياسمين بهدوء: روحي اوضتك يازينب..
زينب :بس انا والله..
ياسمين بصراخ: روحي اوضتك..
اسرعت الى غرفتها بدموع ..
ورمقة الاخرى عمر بنظراتها
عمر بحرج شديد: احم انا هروح بعد اذنك...
ياسمين :استنى هنا هتروح فيني..
عمر :انا..
ياسمين :انت ايه ياعمر ..انت ايه..انا جوزتهالك كنت فاكراك هتقدر تحميها حتى من نفسك..مقدرتش تستحمل شهر ..شهر واحد بس..
عمر نظر الى الأرض بحرج فهو حقا لا يعلم لما فعل ذلك..
هو فقط كل ماكان يشعر به في تلك اللحظة بأنه يريدها..ولم يتحكم بنفسه..
ياسمين :متخلنيش اندم اني وافق عالجوازه دي ياعمر..
عمر بحرج :انا بجد اسف يا ياسمين بس ..بس احم..بس….
والله مش عارف اقولك ايه..
ياسمين :متقولش .. احنا من بكرا هنرجع اسكندريه وانا هبلغ محمد بده..
عمر :بس يا ياسمين..
ياسمين :تقدر تتفضل ياعمر..
عمر :ياسمين انا والله..
ياسمين :اتفضل يا عمر الوقت اتاخر…
غادر عمر بحرج واتجه الى جناح محمد وأخبره بما حدث..
محمد :طبعا غلط ياعمر زينب صغيره و متقدرش تتحكم بنفسها إنما أنت العاقل الكبير..
عمر :خلاص يامحمد انت هتعمل زي مراتك مازينب مراتي وده طبيعي..
محمد :مراتك لما تكون في بيتك ..وعلى عين الناس كلها..مش تختلي بيها كده كانك جايبها من الشارع..
عمر بحده: انت شايفنى كده ..انت شايفني بالقذارة دي..
محمد :انا عارفك ياصاحبي..بس انا بوصلك ليه ياسمين عملت معاك.كده..
عمر بغيظ :طبعا مهي مراتك وهتدافع عنها
محمد :انت شايف كده..
عمر :خلاص يامحمد خلاص كفايه اساساً احننا هنرجع بكرى ومش هننبسط بام السفريه دي..
محمد :ومين قال كده
عمر:.مراتك ياسيدي..
محمد بسخريه: اه وماله سيبها تقول.اللي هيا عايزاه المهم اننا مش راجعين بكرى..
عمر بفرحه :بجد .
محمد :ايوا..
عمر :طيب هتصالحني معاها..دي اكيد مش طايقاني ..دي طردتني..
محمد بضحك: تستاهل ..
عمر بتهديد : شمتاني بيا يامحمد ماشي ..
_____
زينب بخجل : وهي تفرك يديها انا اسفه والله بس انا يعيني..
ياسمين :انتي عارفه اللي عملتيه غلط.
زينب : يايسو متزعليش مني..
ياسمين :مش مهم ازعل منك المهم.تكوني عارفه غلطك كويس. والغلط يفضل غلط ياحبيبتي..
زينب :عارفه عارفه والله مش هكررها تاني .
ياسمين :زينب انتي مش اي وحده انتي غاليه اوي ياحبيبتي عززي نفسك متعملش كده ..انتي مراته مش وحده جايبها من الشارع عشان يعمل معاكي كده ..
زينب….
ياسمين بحنان مسحت شعرها: انا عايزاكي تتعلمي تقولي لا يازينب انتي قدامك دنيا كبيرها ومستقبل هتعيشي عشانه ولسه هتشوفي ناس كتير…
مش كل حاجه عايزنها نعملها احنا لازم يكون لينا حدود منتخاطهاش ياحبيبتي فهمتي..
زينب اومأت براسها بحرج :فهمت..
ياسمين : حبيبتي اللي عاوز يفضل معاكي لازم ميتعداش حدوده معاكي ..انتي غاليه اوي ..اللي يحبك لازم يتحمل ويصبر عشانك ..و كلها شهر وهتبقى مراته قدام الناس وربنا..
زينب :انا اسفه يايسو والله مش هعيدها تاني..
ياسمين :متزعايش مني يا حبيبتي انا بقولك الكلام ده عشانك..
زينب :عارفه ومش زعلانه بس انتي متزعليش مني..
ياسمين :انا عمري ما ازعل منك..انتي واخوك كل حياتى مقدرش ازعل منكم عايزاكم تبقوا احسن ناس بالدنيا..
زينب :ربنا يخليكي لينا ..
قاطعهم رنين هاتفها وكان محمد..
ابتعدت عن اختها واجابته..
محمد: انتي فين لحد دلوقتي مش شايفه الوقت اتأخر..
ياسمين: معلش انا هبات هنا ..
محمد: مفيش مبات ياياسمين قولتلك مفيش مبات.. تعالي هنا لحسن يمين بالله اجيلك هناك..
ياسمين :بس..
محمد بحزم :يلا متتاخريش..
ياسمين بضيق :حاضر جايه ..
وبالفعل عادت ووجدته يجلس بانتظارها..
محمد :اتاخرتي ليه..
ياسمين : كنا بنتكلم وخدنا الوقت..
محمد :اه مهو مع غيري متقفليش بوقك ..ولما تجي عند تتخرسي نهائي.. اتحايل عليكي عشان تنطقي الكلمه مفيش..
جلست ياسمين لتقول ببرود : عايز ايه يامحمد.
محمد اقترب منها: هكون عايز ايه يعني…
ياسمين بارتباك: بس انا..لم تكمل كلماتها ليعتليها وووو..
في الصباح ..
استيقضت وهي تشعر بالاختناق فهو حقا لم يتغير كما لقد عاد لطبيعته معها…
لتستيقظ من شرودها على صوته صباح الخير ..
ياسمين ….
محمد :يلاا اجهزي عشان هنروح
ياسمين :انا تعبانه ومقدرش اخرج..
محمد :بقولك ايه مش ناقصة نكد بقولك قومي اجهزي عشان خارجين..
ياسمين: قولتلك تعبانه تعبانه ايه مبتحسش …
محمد بتحذير :ياسمين اجهزي بسرعه..
ياسمين بتذمر :حاضر حاضر قايمه اهوه..
حمل هاتفه وهدر بها :متتاخريش. هستناكي براا..
ياسمين ....
محمد اتصل بعمر: هااا جاهزين..
عمر بابتسامه: ايواا بس علي لسه نايم ..
محمد : احمله وهاته مش انت جوز اخته والا ايه..
عمر: وانت يا حيلتها هتعمل ايه..
محمد بسخرية: هحمل مراتي هعمل ايه يعني ..
عمر :يابختك انا ممنوع من الاقتراب واهي منكده عليا من الصبح عشان امبارح..
محمد بشماته :تستاهل ويلاا اقفل عشان منتاخرش..
وبعد لحظات خرجت إليه..
محمد: جاهزه..
ياسمين :ايواا
محمد مد يده لها: تعالي..
ياسمين تجاهلته ومشت..
لكنه امسك يدها بهدوء ومشي بها ليصلوا الى مجموعه من اصدقاء عمر ومحمد امام يخت كبير ليصعدوا به وينطلق بهم..
لكنها لاحظت اختفاء محمد .
بحثت عنه بعينها ولم تجده لتسأل عمر ..
ياسمين بحرج :هو محمد فين ياعمر..
عمر بخبث: مش عارف اخر مره شفته فيها كان مع نسرين..
ياسمين بضيق فقد لاحظت نظرات تلك المدعوه نسرين لمحمد
لتنهض من مكانها: طيب هروح اتفرج عاليخت..
تجولت قليلاً باليخت وهي تبحث عنه بكل مكان ولم تجده حتى سمعت صوت نسرين اقتربت من الباب وفتحته قليلاً لتجد الاخرى تحتضن عنقه وملتصقة به مما زاد ضربات قلبها بعنف ودموعها تساقطت لتسمعها تقول..
نسرين بدلال وحشتني يامحمد اوي اوي اوي ...وهي تقترب منه وتقبله..
ياسمين…...
محمد…
يتبع...
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
محمد : انتي هنا وحدك ليه ...
مسحت دموعها بسرعة لتقول : حبيت افضل لوحدي..
جلس بجانبها ونظر الى البحر امامه : بتعيطي ليه..
ياسمين : مبعيطش..انا كويسه..
محمد :طيب هربتي ليه..
ياسمين :هربت من ايه..
محمد :ياسمين انا عارف انك كنتي واقفه بتتسمعي عليا انا ونسرين..
شعرت بغصة تخنقها…
ليكرر سؤاله : محمد هربتي ليه..
ياسمين بغصه:انت عرفت اني هناك ازاي..
محمد :مش مهم المهم جاوبيني على سؤالي..
ياسمين بسخريه :حبيت اسيبكم براحتكم..
محمد :اهااا اومال ليه بتعيطي دلوقتي..
ياسمين بحده :مابعيطش ..انت مش مصدق ليه.
محمد اقترب منها ووضع يدها خلف كتفها ليجذبها اليه ..لتبكي الاخرى..
محمد بابتسامه ودلوقتي هتقولي مبعيطش..
مسحت دموعها وحاولت الابتعاد عنه لكنه همسه لها بود :متبعديش خليكي كده..
ياسمين: انت بتعمل كده ليه..
محمد:انا عملت ايه مش فاهم..
ياسمين :انت من شويه كنت معاها ودلوقتي ...لتصمت..
محمد :اولا انا كنت معاها عشان كانت بتحكيلي عن مشكلتها مع خطيبها . ويمكن هي نسيت نفسها عشان كنت خطبيها قبل كده..
وثانيا انتي مراتي وحقي اني افضل جنبك دايما زي مهو حقك تزعلي من المواقف دي وتواجهني بيه مش تهربي زي ماعملتي..
ثالثا والاهم محصلش حاجه مابينا وانتي لوكنتي فضلتي ..كنتي هتشوفي بعينك..
ياسمين براحه و ابتسامه حاولت إخفائها وهي تمسح دموعها لتقول بكذب: وانا مالي إن كان حصل واللا محصلش..
محمد بضحك :لا والله ومن مش شويه كنتي مموته نفسك مالعياط ليه ..
ياسمين نهضت بحرج وتهرب :مش هنروح عندهم دل..
جذبها لتعود للجلوس بجانبه سيبك منهم وخلينا لوحدنا شويه..
جذب رأسها على كتفه والاخرى بداخلها تتراقص من الفرح ..
محمد :ياسمين
ابتعدت عنه ونظرت اليه…
محمد امسك يدها وتنهد عميقاً: انا عارف اننا عرفنا بعض في ظروف وحشه..وعارف كمان اني جيت عليكي اوي بالعلاقة دي..ليكمل هي الدنيا كده بتخلينا نقابل الناس الصح بالوقت والظروف الغلط ..
ياسمين :انت بقول الكلام ده ليه..
محمد : عشان عايز ننسى كل حاجه ونبتدي من جديد..
ياسمين :.....
محمد: عارف اني ظلمتك بالجوازه دي..وعارف ان اللي عملته فيكي صعب تنسيه في يوم وليله..بس انا بجد بحبك..
ياسمين :انت ما..
محمد بمقاطعه :متقوليش مابحبكيش عشان انتي مش جوى قلبي ومش عارفه بمشاعري ناحيتك..انا اه كنت بجي عليكي قوي زمان بس عشان انا راجل ماليش في الحرام..وانتي مراتي يعني حلالي ..بس انتي رافض الفكره دي وكنتي حاسه اني باخدك بالعافيه بس عشان ظروف جوزنا ..انتي مش متقبلاني كجوزك لسه..
ياسمين حاولت قدر الامكان عدم البكاء لكنها لم تستطع احتضن وجهها بكفيه ومسح دموعها..ليقول بحب: انا بحبك وعايزك تفضلي مراتي العمر كله ..
ياسمين..
محمد :انتي قولولي اه صدقيني هخليكي اسعد وحده بالدنيا دي كلها..
لم تعرف مالذي ستقوله لتضع راسها على كتفه والاخر يشدد باحتضانها
*****
عمر :يازينب فكيها بقى ما انا اعتذرتلك وخلاص.
زينب: قولتلك محصلش حاجه خلاص
عمر :لا والله اومال مالك مكشره مالصبح كده ليه..
زينب بحرج: عشان انت مش عارف انا امبارح حسيت نفسي صغيره اوي بعين اختي ..وبجد محرجه جدا منها..
عمر :ياسمين كبيره وواعيه واكيد مقدرة الموقف..
زينب :موقف ايه ياعمر متعصبنيش..احنا امبارح غلطنا اوي.
عمر :اه غلطنا واعتذرت وخلاص انتي هتوقفي على الغلطه .
زينب :…
عمر جلس بجانبه وضربها بخفه :ما خلاص فكيها بقى ووريني الابتسامه الحلوه وحشتنى اوي..
زينب : بس مش هتكررر اللي حصل امبارح..
عمر بضيق :ياباااااااي وهو حصل أي امبارح يعني ..
زينب بغيظ :عمر .
عمر :خلاص خلاص مش هكررها..ليكمل بغمزه و هو شهر وهتبقى ببيتي ياجميل ونعمل اللي احنا عايزينه ومحدش ليه كلمه علينا…
زينب بتذمر: بطل بقى..
******
محمد :ياسمين.
ياسمين هممممم..
محمد :انا محضرلك حاجه حلوه وعايز اوريهالك..
ياسمين باستفهام: ايه..
محمد نهض وجذبها معه: مفاجأه تعالي هتشوفي بنفسك..
ياسمين : بس اللي متعرفوش اني بخاف من المفاجآت يامحمد..
محمد بابتسامه :متخفيش وانتي معايا..
ياسمين بابتسامه استسلمت له ومشت معه…
دخلا غرفة مليئة بالياسمين و مزينه بطريقه ساحره بالبالون الاصفر والابيض ليطغى عليها الهدوء والرقي.
ياسمين بفرحه :اي ده ياسمين..لتسرع وتحتضن تلك الورود بكفيها والسعادة تملأ وجهها..نظرت إليه بسعاده:هو انت عملت كده عشاني..
أومأ محمد برأسه بحب : ايوا عشان عارفك بتحبيه الياسمين ..
تجولت داخل الغرفة كفراشة تنتقل بسعاده شرد بها لاول مره يرها بهذه السعاده وبسببه ايضا لقد استطاع اسعادها ..كم تبدو جميله وهي تبتسم هذا ماكان يجول بداخله...
ناداها بحب التفتت اليه لتجده خلفها..
محمد بحرج :احم ..انا مبعرفش بالرومنسيه وكده يعني..مبعرفش اقعد على ركبي واعمل الجوه ده ..بس انا جايبلك ده..ليخرج علبة صغير فيها خاتم بسيط نظرت إليه بانبهار..محمد انا اسف على كل حاجه وحشه عشتيها بسببي ..
وانا اسف على كل وقت كنتي محتجاني فيه ومكنتش جنبك..كل اللي عايز اقولهولك اني بحبك.
وقفت بصدمه من اعترافه وكل مافعله اليوم لاجلها..
.ليكمل الاخر معرفش امتى ولا ازاي بس انا بحبك..عارف انك لسه مش حاسه بالامان معايا..بس صدقيني هحاول اعمل اللي اقدر عليه عشان تبقى سعيده..اخواتك هيبقوا اخواتي من النهارده وهنربي ابننا مع بعض ..
ليكمل بحرج :انا راجل ماليش في الحرام عشان كده كنت بجي عليكي في بعض الاوقات وانت كنت تتحمليني بكل حالاتي..سامحيني لو قدرتي..وانا من دلوقتي حابب نبتدى من جديد ..
بكت بصمت
محمد :لا والنبي بلاش عياط دلوقتي ....
اومأت براسها بابتسامه ليحتضنها بحب ويبتعد قليلا هامسا انا عارف ان الخاتم جيه متأخر .. حقك عليك ليكمل بابتسامه المهم انه جيه مش كده..
امسك يدها بحب والبسها الخاتم وحملها وهو يقبلها وهي لاول مره تكون متجاوبة معه لا بل ترغب بذلك ليبحروو في عالمهم الخاص ..ووو
*********
بعد مرور شهر…في صالة الزفاف
زينب بتوتر :انا خايف اوي يايسو..
ياسمين بابتسامه : الخوف في اليوم ده طبيعي ياحبيبتي ..
زينب امسكت يد ياسمين وتمسكت بها بطفوله:خليكي جنبي متسبنيش ارجوكي…
ياسمين بضحك: اللي يشوفك دلوقتي مايشوفكيش وانتي بالغردقه فاكره.
زينب بغيظ :بس يايسو كفايه حرام عليكي..
اقترب منهما عمر وقبل جبينه وشعر بارتعاشها وخوفها همس لها بحب : طالعه زي القمر النهارده..
زينب..
محمد جذب ياسمين اليه بحب واحاط خصرها : الف مبروك
عمر وزينب :الله يبار فيك
ياسمين بهمس :عيب كده يامحمد ميصحش الناس بتبص علينا ابعد شويه..
محمد : مايبصوا وانا مالي..
ياسمين : محمد..
عمر بتسرع: ايه ياجماعه اظن كفايه علينا كده هاخد عروستي ونطلع الجناح بتاعنا..
محمد : مستعجل على ايه متسيبكم شويه محنا مبسوطين..
عمر بغيظ: اتبسط هو انا ماسكك ياعم ..يلاا يازينب..
زينب لم تتحرك ونظرت الى ياسمين برجاء وطفوله..
عمر :مالك يا زينب..
زينب بتوتر :انا عايزه ياسمين تطلع معايا..
انفجر محمد ضاحكا على صديقه ليقول بسخريه : مفيش مشكله اطلعي ياياسمين وانت ياعمر تحب تشرب حاجه...
عمر: تطلع فين ياعم..انت حد مسلطك عليا..
محمد :يابني عروسه ومش عايزين نزعلها ...
عمر : اطلع منها انت ..لينظر الى زينب المتوتره : ينفع كده يازينب..احنا مااتفقناش على كده ياحبيبتي..وياسمين هتجيلك بكرى الصبح مش كده ..
ياسمين :ايوا ياحبيبتي اطلعي انتي مع جوزك..
زينب :بس يايسووو.
ياسمين همست: لها ياحبيبتي اطلعي مع جوزك الناس بتتفرج علينا عيب كده..
زينب برجاء: طب اطلعي معايا والنبي..
ياسمين تنهدت بضيق: ماشي هطلع معاكي..
عمر بصدمه: تطلعي فين انت بتتكلمي بجد…
محمد بسخريه : وانا كمان طالع معاكوا ..
عمر بغيظ :والله انت بالذات مش هتطلع ايه ياسمين اي ..
ياسمين :معلش هوصلكم الجناح بتاعكم وانزل..
عمر تنهد بقلة حيله وهو يرى زينب تتشبث بيد اختها ..
محمد همس له: دي اخرت اللي يتجوز عيله..قابل بقى
عمر :عيله بعينك يااخي والله حاسس انك عدوى مش صاحبي..انا هطلع اشوف اخرتها ايه..
وبعد لحظات..
زينب: انا خايفه متسيبنيش لوحدي..
ياسمين: مش ده عمر اللي بتحبيه وفضلتي زعلانه لحد مارجع ايه اللي غيرك دلوقتي..
زينب :بحبه حاجه واللي بيحصل ده حاجه تانيه يايسو انا بجد خايفه منه بصي عليه عامل ازاي..
عمر كان يستند براسه على الحائط مغمض عينيه بضيق ربطة عنقه مفتوحه والغضب ظاهراً عليه ينتظرها تنهي حديثها مع اختها....
ياسمين: متخفيش خشي انتي وانا هتكلم معاه..
زينب :بس .
ياسمين :من غير بس اعملي زي مابقولك وانا بكرى من الصبح هكون عندك يلااا ياحبيبتي ..
زينب بضيق: حاضر...دخلت بتوتر الى الجناح الخاص بهما..
لتتجه ياسمين الى عمر..
ياسمين بحرج: احم.. عمر..
اعتدل بوقفته بسرعه :هااا حصل ايه وزينب ماله..
ياسمين: مفيش بس هي خايف ومتوتره شويه انت عارف انها لسه صغيره..ياعمر عشان كده عايزاك تاخد بالك منها..
عمر :متقلقيش زينب في عنيا انتي مش عارفه انا بحبها قد ايه..
ياسمين :عشان كده عايزاك تاخدها بالهداوه وبشويش عليها عشان متنفرش منك..
عمر: متخافيش اقدر اروحلها دلوقتي..
ياسمين : اتفضل بس مش هوصيك عليها..
عمر ابتسم يطمىنها متقلقيش ….ووووو
يتبع ..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
دخل عمر ليجدها ترتجف ومرتبكه ابتسم بهدوء وهو يفك ربط عنقه ويرميها ويخلع الجاكيت وجلس بجانبها..
عمر: ايه ياحبيبتي مالك..
زينب…
عمر: زينب مالك ياروحي..
زينب بطفولة وخوف: انا انا خايفه ياعمر..
عمر خايفه من ايه ..
زينب..
عمر امسك يدها بحب: متخفيش ياحبيبتي ..ليكمل حديثه محازلا جعلها تنسى توترها ..اه تصدقي نستيني اقولك ..
زينب: على ايه
عمر: مش انا حجزت عشان بكرى هنسافر..
زينب : نسافر
عمر اخرج هاتفه : ايوا تعالي قربي عاوز اوريكي هنروح فين.
زينب اقتربت منه بفضول ..
عمر: بصي هنروح شروم شهر بحاله هنتفسح ونروح نشوف الدولفين و تلعبي معاه.شايفاه اللي بالصوره دي هنلعب معاه ونتصور كمان.
زينب :بحماس بجد ياعمر
عمر قبل يدها بحب: ايوا ياقلب عمر
عمر وهو يقلب بالصور :وكمان هنشوف النوافير بصي شوف جميله ازاي..
زينب : دي جميله اوي
وضع يدها خلفها ليقربها منه واكمل حديثه..:هنشوف سباق السيارت لو تحبي ايه رايك..
زينب : امممم لو انت حابب ماشي..
عمر بضحك :ماشي بلاش السيارت…
زينب نظرت اليه بضحك : يكون احسن..
عمر : بصي الصوره دي هندخل جوى البحر بغواصة زي دي من الزجاج ونشوف البحر من جوه ..
زينب بانبهار : اللله ياعمر.
عمر : بكراا هلففك شرم كلاها ونبعد عن كل الناس ونفضل لوحدينا ليقبل جبينها لتشعر بالخجل وحاولت الابتعاد عنه..
لكنه منعها واكمل حديثه وايه رايك كماز نركب الخيل جنب الشط.وناخد صور كتيرر اوي.
زينب بحماس : ياريت بكرا يجي بسرعه ياعمر عشان نسافر.ونتفسح..
عمر :مش بس كده هنرح سفاري كمان ..
.واخر حاجه هنعملها نتسوق ونجيب هدايا للكل لياسمين وعلي ومحمد وعمو ادهم ايه رايك..
زينب بحماس:اكيد موفقه..بس مش هناخد ياسمين وعلي معانا..
عمر بغيظ: ناخدهم فين ياحبيبتي بقولك لوحدينا عشان ناخد راحتنا.اقترب منها واراد تقبلها لتنهض بارتباك انا انا عايزه انام ..
تنهد بضيق :ماشي ياحبيبتي خشي غيري وتعالي عشان ننام بكرى يومنا طويل والنهارده تعبنا اوي..
زينب بحرج اخذت ثيابها: ماشي هخش اغير بالحمام..
عمر:طيب ياحبيبتي خدي راحتك وانا هغير هنا..
بعد لحظات كان قد بدل ثيابه وينتظرها تخرج..لكنها تاخرت..
طرق الباب ليقول بقلق: زينب حبيبتي ..انتي كويسه..
زينب..
عمر طرق الباب مرة اخرى: زينب متقلقتنيش عليكي انتي كويسه..انا هفتح الباب ماشي...اراد فتح الباب ليجدها تفتح الباب وتخرج وهي ترتدي بيجامة وردية..
عمر بحب :ايه ياحبيبتي اتاخرتي ليه..
زينب :عمر انا انا..
اقترب منها وهمس لها:..متخفيش ياحبيبتي انا مش مستعجل على حاجه..
زينب :نظرت اليه يعني انت يعني..
.عمر: خلينا ننام عشان بكرى عندنا سفر من الصبح..
زينب :ماشي انا هنام هنا..
عمر. : افندم بتقولي ايه..
زينب:هنام عالكنبه هنا..
عمر:زينب يلاا ياحبيبتي خلي الليله تعدي على خير.
زينب :بس ياعمر..
عمر:لا منتي مش هتجي الا كده ليحمله ..وسط اعتراضها ليغلق النور ويحتضنها :اششش سيبني انام وانتي بخضنه مش هعمل حاجه دنا مصدقت واليوم ده جيه..
زينب…
عمر ابعد خصلات شعرها وقبل خدهاا ليهمس لها :تصبحي على خير ياحبيبتي
زينب بتوتر من قربه :وانت بخير..
******
محمد: اهدى ياحبيبتي مينفعش التوتر ليكي وانتي حامل..
ياسمين:انا قلقانه عليها هي كانت خايفه اوي..انا ندمت اني جوزتها..بس والله لو مشفتهاش زعلانه بسببه مكنتش قبله بالجوازه دي..
محمد :عمر شب واعي وهيعرف يتصرف معاها ويحتويها..
امسكت هاتفها لا لا انا هتصل بيها..
محمد: تتصل ايه ياياسمين هو عند وخلاص بقولك متخفيش عليها مع عمر..
ياسمين :بس يامحمد..
محمد:مبسش خلاص بكرى من الصبح هنروحلهم ماشي ويلااتعالي نامي بقى تعبتيني من الصبح داير وراكي..
ياسيمين بضيق :بالله عليك اتصل بعمر يامحمد وطمني عشان خاطري..
محمد :ميصحش اتصل بيه بالوقت ده عيب..
ياسمين :برجاء عشان خاطري ..
محمد تنهد بقلة حيله.:.ماشي ..اخرج هاتفه واتصل بعمر
ليجيبه الاخر بنوم..
عمر: في حد بيتصل بالوقت ده..
محمد:وانا اعمل ايه يعني منتا عارف حماتك بقى..قولي عروستنا فين..
عمر:نايمه.
محمد:نايمه بجد ياعمر..
عمر بهمس وغيظ :ايوا يامحمد وبلغ ياسمين ان زينب كويسه ونايمه وطمنها وبكرى تبقى تيجوا تتطمنو عليها ماهي مراتي هو انا هكلها..خرج صوتها الناعس: بتكلم مين ياعمر ..
عمر:مفيش ياحبيبتي كملي نومتك..
محمد بسخريه :ياحنين معرفتكش..
عمر:هي مش نقصاك يامحمد سلام بقى..
محمد نظر الى ياسمين :هااا اطمنتي..اهي نايمه ولا على بالله وانتي شاغله نفسك على الفاضي..
ياسمين براحه :الحمد لله طيب انا هروح انام بقى..
محمد:لاتنامي ايه.هما غارقانين بالعسل واحنا هنا هنام لا ياحبيبتي..
ياسمين بضحك؛ عايز ايه يعني..
محمد حملها بغمزه: يعني هكون عايزه ايه..
ياسمين :طب براحه نزلني يامحمد متنساش اني حامل ..
محمد:متخفيش وانتي معايا..ووووو
*******
بعد مرور عشرة ايام..
ادهم بسعاده : خلاص يامحمد كل حاجه رجعت زي مكانت..
محمد بابتسامه: ايه يابابا سر الابتسامه دي..
ادهم:شركة اسر اعلنت افلسها والناس بتطالب بفلوسها..وحجزوا على كل ممتلكاته وباعوها بالمزاد..
وقبل قرار الحجر قدرت اشتري اسهمه في شركتنا يعني بكده خلاص مبقاش فيه اسر...ولا امير…
محمد:الحمد لله يابابا المهم انك تبقى مبسوط بده..
ادهم:الحمد لله يابني..حق قاسم رجع ودلوقتي اقدر اقابل ربنا وانا مرتاح..
محمد:متقولش كده يابابا ربنا يديك طولة العمر..
******
في شرم الشيخ.في جناح عمر وزينب..
خرجت من الحمام ووقفت امام المرآة تجفف شعرها وهو كان عمر يعبث بهاتفه.لينهض بسرعه ويحيط خصرها همس لها :ببحبك.
زينب وانا كمان
ليقاطعهم رنين هاتفها وكانت ياسمين لتجيب الاخرى بسعاده عمر بضيق هخش اخد شور كلميها براحتك .
زينب :ماشي يياحبيبي…
بعد لحظات خرج عمر ووجدها قد انهت حديثها مع اختها وتقف امام الخزانه..
عمر: بتدوري على ايه ياحبيبتي..
زينب: هشوف البس ايه عشان نخرج نتفسح ونتبسط..
اقترب منها: لا مهو احنا النهارده مش هنخرج نتفسح..
زينب:بتكشيره انت بتقول ايه ياعمر. بس انا عايزه اخرج واتبسط..
جذبها من خصرها لترتطم بصدره :محنا هنتبسط بس بطريقه ثانيه..
زينب بارتباك: عمر انت لم تكمل حديثها ليقبلها بعشق ويهمس لها ببحبك..
توردت وجنتيها ونظرت الى الارض..
عمر رفع ذقنها ونظر الى وجهها المتورد ليعود لتقبيلها من جديد
دفن وجهها بعنقها ..
زينب :عععمرر…
عمر بابتسامه حملها وقبلها وهي بين احضانه واتجه بها الى السرير ووووووو..
******
بعد ثلاث سنوات..
ياسمين :مبروك ياحبيبتي الف مبروك..
زينب بسعاده :ربنا يبارك فيكي يايسو
محمد :هاا يزينب ناويه تدخلي كلية ايه..
زينب :مش عارفه.
ياسمين بتسرع ؛طب او هندسه اكيد..
عمر :ليه ياياسمين حرام عليكي.طب ايه..مش شايفه اختك راميه ابنها عليا وبقيت بابا وماما كمان..
زينب بابتسامه :عارفه انك تحملتني كتير ياعمر بس خلاص هانت..
ياسمين: ياعمر انا كان نفسي تدخل طب او هندسه احسن.
عمر:لا هي تلاقي كليه سهله عشان تعرف توافق بيني وبين ابنها ودراستها كمان..
ياسمين :بس
محمد: بس ايه ياحبيبتي سيبيهم براحتهم..بعدين احنا مسمعناش راي زينب هااا يازينب بتحبي تدخلي كلية ايه..
زينب:بصراحه حابة ادخل الحقوق..
عمر بسعاده: دي كليه سهل وهتقدري تكملي باي وقت..
زينب: اي رايك يايسو ..
ياسمين :براحتك ياحبيبتي اكيد اللي انتي عايزاه دي حياتك..
ليحتصنها اخيها علي ويقبل خدها ؛ايه انتي نسيتين يا يسو انا اللي هدخل طب وهشرفك..
ياسمين بحب :ربنا يفرحني بيك انت كمان ياحبيبي واشوفك باعلا الرتب..
علي:ويخليكي ليا ياحبيبتي..
ياسمين :انا هروح اشوف قاسم بيعيطي ..
اسرعت وصعدت لتجده يبكي احتضنت صغيرها بعمر السنتين ونصف حتى هدئ بين احضانها ..لترى صورت والديهاا..حملتها بدموع..
ياسمين : كنت عايزاكوا تبقوا جنبنا بالوقت ده عشان تشوفوا اد ايه احنا مبسوطين..
عارفيين زينب مبسوطه مع جوزها اوي مكنتش عارفه ان عمر هيحافظ عليها وياخد باله منها كده هو طلع راجل بجد وانا بحمد ربنا اني وافقت على جوزهم..
اما علي فهو بسنه ده تعبني شويه بس بيسمع الكلام وبيحبني لتكمل بحماس وعايزاه يبقى دكتور قد الدنيا وان شاء الله هفرح بيه كمان وهيبقى احسن دكتور بالدنيا..
اما انا الحمد لله مرتاحه اويي مع محمد هو اه طبعه صعب شويه واحيانا مش بفهم عليه ..
بس بيحبني اوي وقلبه طيب وده اللي مخليني متمسكه بيه ..وابني قاسم مالي عليا الدنيا..
انشاء الله بكون عملت اللي اقدر عليه عشان ترضوا عني عن بنتكم ياسمين الشام .
لتشعر بيدين تمسح دموعها بحنان..لتجده محمد جلس بجانبها:..بتعيطي ليه ..
ياسمين :عشان فرحانه..
محمد:والفرحانه بتعيط..
ياسمين بضحك: هو انا لما بفرح كده..
محمد امسك الصوره من يدها وقال :ربنا يرحمهم ..
ياسمين:يارب ..
جذبها اليه : مش عايز اشوف دموعك.حتى لو كانت دموع الفرح ماشي.
اومات براسها قبل جبينها بحب يلاا عشان عمر عزمنا عالعشا بمناسبة نجاح زينب ..
وفي النهايه وحققت ياسمين ما كانت تريده حافظت اخوتها واهتمت بهم جيدا….وعوضها الله بمحمد وبطفلها قاسم..
تمت بحمد الله💚