رواية عيون جميله فهد ونيره كاملة جميع الفصول بقلم هدير احمد

رواية عيون جميله فهد ونيره كاملة جميع الفصول بقلم هدير احمد


رواية عيون جميله فهد ونيره كاملة جميع الفصول هى رواية من كتابة هدير احمد رواية عيون جميله فهد ونيره كاملة جميع الفصول صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى فيسبوك رواية عيون جميله فهد ونيره كاملة جميع الفصول حقق تفاعل كبير على الفيسبوك لذلك سنعرض لكم رواية عيون جميله فهد ونيره كاملة جميع الفصول

رواية عيون جميله فهد ونيره بقلم هدير احمد

رواية عيون جميله فهد ونيره كاملة جميع الفصول

بت ي نيرره يلا قومي علشان تروحي الجامعه
نيره: ي ماما لسه بدري علي المحاضره سبيني انام
والدة نيره: بدري اي الساعه 8 ونص 
نيره: لسه بد قطعت كلامها وقامت نطت بسرعه: بتقولي الساعه كام 
والدة نيره: 8 ونص ي اخرة صبري
نيره قامت تجري دخلت اتوضت بسرعه وطلعت لبست و صلت وخدت شنطتها وجرت تركب عربيتها علشان تروح الجامعه 
استوووووب
نيره بطلتنا  صاحبة العيون الجميله في كلية الطب تالت سنه ليها ف الجامعه شاطره جدا بس كسوله حبتين 
والدتها: ست طيبه وعايشه هي و نيره لوحدهم بعد وفاة ابو نيره وبتحب نيره جدا وبتعاملها كصحبتها مش بس بنتها
شيماء صحبة نيره الانتيم مع بعض من زمان وحلمهم واحد هو انهم يدخلو كلية طب وحققو حلمهم
مصطفي اخو شيماء بيحب نيره جدا ونيره بتحبه بردو بس متفقه مع شيماء تعذبو شويه😉
والدة شيماء: طيبه جدا وهي و والدة نيره اصدقاء 
والد شيماء راجل اعمال كبير وعنده شركات وهو طيب جدا وحنون علي اولاده بس ميعرفش قريب ف الشغل
نيره في العربيه الموبايل بتاعها بيرن بترد وهي بتسوق
نيره: ايوه ي شيمو
شيماء: انتي فين ي ست نيره فاضل خمس دقايق والمحاضره تبدء
نيره: ف العربيه اهو ي شيماء
شيماء: طيب خلي بالك من نفسك وسوقي براحه المحاضره تتعوض اشطا
نيره: ماشي ي حبيبتي 
شيماء: يلا سلام
نيره: سلام ي حبيبتي 
بعد عشر دقايق وصلت نيره الجامعه تجري خبطت ف شخص والكتب وقعت منها
نيره وهي بتلم كتبها من علي الارض:اسفه بس متاخره علشان كده بمشي بسرعه
: لا عادي ولا يهمك ب امشي براحه بعد كده الدنيا مش هتطير
نيره بترفع راسها: اي ده فهد بتعمل اي هنا
فهد: كنت بوصل شي
نيره قاطعته وهي بتصوت: يلهووي المحاضره بدءت وطلعت تجري
فهد بيضحك عليها: بحب مجنونه😂
نيره دخلت المحاضره بسرعه
نيره: اسفه ي دكت وفجاه سكتت من الصدمه 😳

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
نيره بصدمه: فهد انت بتعمل اي هنا
الطلاب كلهم بصو ليها بصدمه ازاي بتقول اسمه عادي من غير لقب
فهد: اسمي الدكتور فهد واتفضلي اخرجي بره مبحبش حد يدخل يعدي
نيره: اسفه ي دكتور علي التأخير
فهد: اتفضلي بره
خرجت نيره و راحت جابت اكل
نيره بتكلم نفسها: قال يعني نفسي احضر المحاضره بتاعته
: والله يعني مش همك لو شيلتي الماده
نيره بخضه: عااااا يخربيتك انت ورايا ورايا انت مش كنت جوا 
فهد: اتفضلي ي اختي علي المحاضره 
نيره: مش هدخل علشان انت احرجتني قدامهم اصلا
فهد: حد قالك تتاخري
نيره: كنت نايمه الله مانامش يعني
فهد: امشي ي بت 
و دخلت نيره المحاضره لقيت شيماء قاعده راحت قعدت جمبها
نيره بهمس: اخوكي ده رخ*م رخامه 
شيماء بنفس الهمس: اتل*مي هيطردنا دلوقتي 
سكتو وكملو المحاضره 
بعد المحاضره نيره و شيماء خارجين من المحاضره 
فهد: شيماء نيره استنو
الطلاب كلهم خرجو فضل فهد و شيماء و نيره
شيماء: ايوه ي ابيه
فهد: ورايا مشوار دلوقتي مش هعرف اوصلكم روحو انتو وخلو بالكم من نفسكم وانتي ي شيماء هتروحي عند نيره لحد ماجي اخدك متروحيش ل وحدك 
شيماء: حاضر وخرجو الاتنين
ركبو عربية نيره 
نيره بتسوق العربيه و فاجاه حد قطع عليهم الطريق
وفي ناس نزلت من العربيه الل قطعت عليهم الطريق و
بيحاولو ياخدو نيره و شيماء بتحاول تضر*بهم ضر*بو شيماء علي دماغ*ها وخدو نيره ومشو
وفي واحد كان معدي من الشارع الل كانو فيه لقي شيماء واقعه علي الارض خدها بسرعه وجري علي المستشفي
معتز: وهو شايل شيماء دكتور بسرعه
خدو شيماء منه بسرعه ودخلو علي العمليات 
بعد نص ساعه موبايل شيماء رن وكان مع معتز رد علي الموبايل
فهد: وصلتو ي شيماء 
معتز: صاحبة الموبايل ده لقيتها واقعه ف الشارع وبت*نزف جبتها المستشفى......... 
فهد بخضه: بتقول اي طيب انا جي 
قام يجري راح ل المستشفي وصل ل غرفة العمليات وقت خروج الدكتور فهد جري علي الدكتور 
فهد: اختي عامله اي ي دكتور طمني
الدكتور: هي بخير متخافش الجرح الل ف راسها كان خفيف
فهد بص ل معتز: كان معاها بنت تانيه شفتها 
معتز: لا والله انا لقيت دي بس بتنزف والعربيه فاضيه و ازازها مك*سور 
فهد ل الدكتور:  هي هتف
قطع كلامه رنة موبايله
مجهول:  قدامك 48 ساعه ان الورق موصليش تقول ل حبيبة القلب الوداع 
فهد بعصبيه: اقسم بالله لو قربت منها مايكفيني مو*تك
مجهول: استني مني مكالمه نتفق فيها المكان الل هنتقابل فيه علشان اخد الورق وانت تاخد حبيبة القلب وقفل المكالمه
معتز ل فهد معاك المقدم معتز الدهشوري  ممكن اعرف مين ده الل كان بيكلمك و ورق اي الل عايزه 
فهد: ده اسمه حسام الاسيوطي 
معتز بصدمه: انت قولت مين 
فهد:  انت تعرفه
معتز:........... 

معتز بصدمه: قولت مين 
فهد: حسام الاسيوطي انت تعرفه
معتز:  ورق اي اللي عايزه منك
فهد: مش هينفع نتكلم هنا هبقي اقولك ف القسم لما اوصل اختي الاول علي البيت
معتز: تمام 
فهد دخل عند شيماء لقاها فاقت
فهد جري عليا: شيمو انتي بخير ي حبيبتي 
شيماء بعياط: نيره نيره في حد خطفها 
فهد: اهدي ي حبيبتي اهدي وقومي البسي يلا علشان اروحك و اروح اجيب نيره
شيماء: انا خايفه عليها اووي ي فهد 
فهد: متخافيش ي حبيبتي انا هرجعها ليكي وخرج من الاوضه وبعتلها ممرضه تساعدها خلصت ومشو وكان معاهم معتز 
وصل شيماء البيت ومشي هو ومعتز علي القسم
وصلو وفهد طلع يجري علي مكتب اللواء
فهد: الخطه ماشيه تمام بس بنت عمي كانت ممكن تتاذي 
اللواء: اهدا طيب المهم هي بخير دلوقتي 
معتز دخل: السلام عليكم 
الجميع: وعليكم السلام 
معتز: ممكن افهم في اي علشان لو هقدر اساعدكم وانت متقلقش انا هرجعلك حبيبتك 
فهد: محدش هيرجعها غيري 
معتز: محدش هيرجعها غيرك ازاي يعني ده شغلنا احنا 
فهد: وشغلي انا كمان 
معتز: شغلك انت كمان أزاي يعني مش فاهم 
اللواء: احب اقدملك ي معتز حضرة المقدم فهد المنياوي او عشان اكون دقيق عقرب المخابرات 
معتز بذهول: مش معقول العقرب واقف قدامي ده انت شغلك علطول كان برا مصر اي اللي رجعك 
فهد: جيت علشان مهمه وكان لازم اعمل تمويه علشان اقدر امسك حسام الاسيوطي واللي معاه 
معتز: بس هو ازاي عرف انك ظابط مخابرات ومعاك ورق
فهد:  دي خطه بردو عملناها احنا لينا واحد من رجالتنا هناك بينقل لينا كل الاخبار زي ماهما حطين جاسوس هنا بيراقبنا المهم وصلنا المعلومه دي ل الجاسوس بتاعهم وراح قالهم واتعمدت اظهر قدامه واعرفه اني ظابط مخابرات علشان يظهر
معتز: بس ازاي تخاطر ب اختك و صاحبتها وسمعت يعني انك بتحبها
فهد: اللي بيشتغل شغلتنا دي بيركن عواطفه علي جنب وبردو اني بحبها دي خطه وكمان شيماء بنت عمي مش اختي واحنا متفقين انها تقول قدام كله وخصوصا نيره اني اخوها
معتز: طيب قطع كلامه رنة موبايل فهد
فهد: الو ي احمد
احمد: موجودين دلوقتي ف......... 
فهد: تمام خلي بالك منها لحد ماجي 
احمد: تمام 
فهد قفل معاه وطلع قال ل فريقه يلا 
واتجهو كلهم ل مكان نيره
عند نيره
نيره بتفتح عنيها بتلاقي نفسها ف مخزن قديم 
نيره بصوت عالي: خرجوني من هنا انتو مييييين
وفجاه الباب يتفتح ويظهر منه حسام
حسام: ياهلا ياهلا بالسنيوره 
نيره: انت مين
حسام: مش عايز وجع دماغ انتي هتفضلي هنا لحد ما الباشا ييجي
نيره: باشا مين
حسام: قصدي علي فهد ظابط المخابرات
نيره: بس فهد مش ظابط 
حسام بضحك: هو ضحك عليكي انتي كمان المهم لما يشرف قبل ما اخلص عليه هبقي اخليه يقولك الحقيقه 
وبعد وقت وصل الفهد وفريقه وحسام أستعد هو الحارس بتوعه لمواجهته 
حسام بخبث: اهلا اهلا ب العقرب 
فهد: نهاي*تك هتبقي علي ايدي ي حسام 
حسام: اممممممم متحلمش كتير اه انت عملت خطة انك توهمني انك دكتور ف الجامعه وقدرت تضحك علي نيره بحبك واستغليت سفرك ولما رجعت قولتلهم انك دكتور ف الجامعه مش ظابط مخابرات بس قدرت اكشفك 
فهد جري عليه وضر*به وبيقول : كل المعلومات دي وصلتهولك بمزاجي مش شطاره من الجاسوس الل حطو وسطينا
واه انا ظابط مخابرات ومش بحب نيره بس قدرت اضحك عليك بحبي ليها علشان كنت متاكد انك هتضغط عليا في اقرب حد ليا اكيد مكنتش هسيبك تاخد اختي وكنت متاكد من انك هتخ*طف نيره علشان كده خليتهم يمشو لوحدهم 
 دخلو رجالة حسام بسرعه وحصل شج*ار كبير بينهم قطع شجا*رهم صوت نيره وهي بتجري علي فهد وفجاة ضرب*تو كف 
نيره ب زعيق ازاااي ازاي تعمل كل ده ازاااااي وفجاه انطلق صوت رصاصه 

فجاه كلهم سكتو لما سمعو صوت الطلقه وبصو ل مصدر الصوت
حسام: اي كفايه دراما بقي العقرب مبيحبش حد ولا حتي نفسه وبعدين بص ل فهد وقالو انا فكيتها علشان تسمع كلامك لانها يعيني كانت مخدوعه فيك وكانت فاكره انك بتحبها يخسارة حبك ي نيرو
نيره ساكته كل ده مستنيه رد فهد ويقول انه كان بيقول كده علشان يوقعه بس خيب ظنها لما قال
فهد: محدش قالها تحبني عادي ميهمنيش وخلاص نها*يتك علي ايدي وطلع مسد*سه وصوبه اتجاه حسام بس دخل معتز وقاله بلاش ي فهد دلوقتي ناخدو علي القسم وحسابه هناك
وقبض علي حسام والل معاه كلهم و راحو علي القسم 
فهد بعد ما كلو مش بصي ل نيره وقال: يلا علشان اوصلك
نيره وهي بتضر*به: مش عايزه حاجه منك انا بكر*هك بكر*هك ليه ليه تعمل فيا انا كده ليه
فهد وهو بيسحبها بالعافيه علشان يركبها العربيه قال: محدش قالك تحبيني و ركبها العربيه وراحو علي القسم علشان يخلصو الاجراءت 
في القسمفهد ل نيره: كل الل سمعتيه صح انا و شيماء مش اخوات هي تبقي بنت عمي وانا فهد المنياوي من الصعيد ظابط مخابرات الملقب بالعقرب وشغلي بره مصر انا عارف ان انتي وشيماء اصدقاء من الطفوله بس هي اضطرت تخبي عليكي علشان تحميني وعلشان محدش يشك فيا مكنتش تعرف انك هتتخطفي ولا كانت تعرف ان كل ده هيحصل
نيره ببرود عكس الل جواها: ميهمنيش كل الكلام ده انا بكر*هك بكر*هك وسابتو ومشت وهو روح بيته
تاني يوم♕
شيماء هتروح ل نيره البيت 
والدة نيره الل بتفتحلها الباب 
والدتها: اتفضلي ي شيماء 
شيماء: تسلميلي ي طنط معلش ممكن ادخل ل نيره
والدة نيره: اه اتفضلي 
شيماء بتخبط عليباب اوضة نيره
نيره: ي ماما سبيني ل وحدي بالله عليكي 
شيماء فتحت الباب و دخلت 
نيره لما شافتها اي الل جابك مش عايزه اكلمك انا بكر*هكم كلكم 
شيماء: بالله عليكي اهدي والله مكنتش اعرف ان هيحصل كل ده مكنتش اعرف ان هتوصل ل خط*فك والله مكنتش اعرف
نيره: اخرجي بره ي شيماء مش عايزه اتكلم مع حد اخرجي
شيماء: نيره والله ما
قاطعتها نيره: قولت بررررره
خرجت شيماء متعصبه من عند نيره و راحت تواجه فهد
شيماء ل فهد: احنا متفقناش ان نيره تتخ*طف مكنش ينفع اضحي بصحبة عمري وهي الل بتحبك وانت دمرتها بكل سهوله لما انت مبتحبهاش لعبت عليها ليه وفهمتها انك بتحبها كل ده علشان تقبض عليه تلعب بيها ليه حرام عليكي اخي 
فهد بعصبيه:  بقولك اي محدش قالها تحبني وانتي عارفه كويس ان انا العقرب وعارفه ان العقرب مبيتعاملش ب قلبه انتي الل محاولتيش توعيها وتقوليلها اني مش بحبها متجيش تلوميني علي غبا*ءك وغباء*ها واحترمي ان انا ابن عمك واكبر منك وخد شنطته ومشي 
وشيماء انها*رت ف الارض  
بعد مرور زمن 
في احدي محافظات الصعيد وتحديدا قصر عائله المنياوي واحده من اشهر العائلات في الصعيد؛ بيعيش جوا القصر ده فهد وعيلته اللي بتتكون من: 
جده: جمال شخصيه صارمه وجاده والكل في الصعيد بيعمله الف اعتبار بالضبط 
والد فهد: سالم ماسك مجموعه شركات العيلة جاد جداا في شغله وطبعه صارم بس حنين مع عيلته
والده فهد: أمينه شخصية طيبه 
اخوفهد:سليم بيشتغل دكتور ومدير مستشفى في الصعيد 
اخت فهد: مريم وبتشتغل مهندسه ديكور( باقي الشخصيات هنعرفها مع الاحداث) 
في قصر عيله المنياوي 
الكل كان قاعد علي بيفطر ماعدا أمينه اللي كانت تبص في طبقها وسرحانه 
سالم: مالك ي حبيبتي سرحانه ليه 
امينه: فهد من امبارح مرجعش البيت انا تعبت منه ومن تصرفاته
جمال بحدة: يعني عوزاه يسيب شغله ويجي يقعد جنبك ولا اي 
امينه: مقولتش كده ي ابوي بس ده ولدي وخايفه عليه 
جمال هبد بعاصيته: ولدك بقي راجل ي امينه ميتخافش عليه اعقلي؛ وقام وسابهم 
سالم باس راسها: متزعليش ي حبيبتي انا هتكلم مع فهد
امينه: تتكلم معاها في اي هو فهد بيمسع كلام حد انا مش بشوف ابني ده من شغله في المخابرات لشغله في الشركة انا بقيت بشوفه بالصدفه حسوا بيا بقي؛ وطلعت وسابته وسالم اتنهد بحزن وراح الشركة 
في احدي مستشفيات القاهره 
الممرضة: دكتوره نيرة دكتور محمود عاوزك 
نيرة: هو في مكتبه 
الممرضة: اايوا ومستني حضرتك 
نيره: هروحله اهو 
ولبست البالطو بتاعها وراحت لمحمود مكتبه 
نيرة خبطت علي الباب ادخل ي كتور 
محمود: تعالى ي نيره اقعدي 
نيرة: خير ي دكتور قالولي انك عاوزني 
محمود: انتي وكمان كام دكتور تانيين هتتنقلوا الصعيد 
نيرة: الصعيد ليه ي دكتور اانا عملت اي 
محمود: اهدي ي نيره انتي معملتيش حاجة بس المستشفي اللي هناك لسه فاتحة جديد وهي الفرع التاني للمستشفي دي ومحتاجة دكاتره وبما انك لسه متعينه جديد فهتتنقلي هناك أنتي والدكاتره المتعينه جديد 
نيره بتنهيدة: هستلم الشغل امتي 
محمود: من بكرا 
نيره: تمام ي دكتور عن اذنك؛ وراحت مكتبها تلم حاجتها 
تاني يوم 
نيرة وزمايلها كانوا وصلوا المستشفي في الصعيد وبدئوا يستلموا شغلهم 
نيرة: مش معقول كده من اول يوم هنسهر 
سلمي: انا حاسه انهم ما صدقوا اننا جينا فهنلبس الشغل كله 
نيرة بضحك: ما انا مكنش لازم أشوح بايدي واعمل فيها استرونج اندبنت واشتغل 
سلمي بضحك: اول عريس يتقدم ليا هوافق واقعد في بيتي يختي انا مش حمل بهدله 
نيرة بضحك: قره عيني اولي بيا 
سلمى بضحك: مليش غيره ولو قالوا اي 
في شركات االمنياوي 
فهد كان قاعد بيشتغل ومركز في شغله وقطع تتركيزه صوت خبط علي الباب 
فهد: ادخل 
زين: هو انت اليوم اللي هتيجي فيه الشركه هتربي للموظفين الرعب 
(زين يبقى ابن عم فهد وفهد بيعزه جدا وبيساعدهم في الشغل) 
فهد: هو عشان بحب النظام والجديه في الشغل ابقي بربي ليهم الرعب 
زين: يعم مقولناش حاجة بس مش بالطريقه دي الشركه برا لو رميت فيها القلم الكل هيسمع رنته 
فهد ببرود: والله دي طريقتي واللي مش عاجبه يتفضل يمشي 
زين: انت مفيش فايده من االكلام معاك 
فهد لسه هيرد عليه بس تليفونه رن 
فهد: الو انت وصلت 
المتصل:.......
فهد: تمام خليك عندك ونص ساعه هجيلك وقفل معاها 
زين: مين ده 
فهد: هتعرف بعدين المهم خليهم يجهزوا مندره الضيوف 
زين: ايوا بس مش لما نعرف لمين 
فهد: لضيف العقرب ي زين 
وأخد حاجته ومشي ونزل ركب العربيه؛ وبعد نص ساعه وصل لمكان؛ فهد نزل من العربيه 
فهد: نورت الصعيد ي معتز 
معتز بابتسامة: منوره بأهلها ديما ي فهد؛ وسلم عليه 
فهد أخد منه شنطته وحطها في العربيه وركبوا 
معتز: انا حاجز في فندق.....  
فهد: فندق اي اللي تنزل فيه ي معتز انت ضيف فهد المنياوي وضيوفي مش بينزلوا في فنادق 
معتز ابتسم ولسه هيرد عليه؛ بس جات عربيه وبدات تضرب عليهم نار وفهد حاول بأقصي سرعته يهرب منهم بس للاسف معتز اتصاب في كتفه 
فهد: معتز انت كويس 
معتز بالم: متقلقش انا..... وقبل ما يكمل كلامه اغمي عليه 
فهد ساق بسرعه وطلع علي المستشفي وشاله علي ضهره ودخل بيه المستشفى؛ االممرضين اول ما شافوه جابوا ترولي وحطوه عليه 
فهد: حالته أخبارها اي 
الممرضة: هيحتاج يدخل العمليات عشان نقدر نطلع الرصاصه 
واخدوه وراحوا علي اوضه العمليات 
في مكتب نيره 
الممرضة دخلت: دكتوره نيره عاوزين حضرتك في أوضه العمليات في حاله عندها اصابه في الكتف 
نيرة: حاضر هاجي حالا 
وراحت غيرت هدومها ولبست لبس لعمليات ودخلت بسرعه لاوضة العمليات وبعد 3 ساعات طلعت وفهد كان واقف قدام الاوضة 
اول ما طلعت فهد راح ليها: طمنيني أخباره اي
 قطع كلامه لما نيره خلعت الكمامه بتاعتها 
والاتنين مصدومين 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-