رواية طبيبة قلبي مرام وياسين الفصل الواحد والثلاثون 31 بقلم فاطمه احمد

رواية طبيبة قلبي مرام وياسين الفصل الواحد والثلاثون 31 بقلم فاطمه احمد


رواية طبيبة قلبي مرام وياسين الفصل الواحد والثلاثون 31 هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة فاطمه احمد رواية طبيبة قلبي مرام وياسين الفصل الواحد والثلاثون 31 صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية طبيبة قلبي مرام وياسين الفصل الواحد والثلاثون 31 حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية طبيبة قلبي مرام وياسين الفصل الواحد والثلاثون 31

رواية طبيبة قلبي مرام وياسين بقلم فاطمه احمد

رواية طبيبة قلبي مرام وياسين الفصل الواحد والثلاثون 31

  في كافييه
ياسين  قاعد مصدوم هيتجنن من تبدل الاحداث السريع النهاردة  " استغفر الله العظيم  يا رب وانا اللي كنت  فاكرها خلاص بدأت تفتح في وشك وهتعيش حياة طبيعية يا ياسين "
سليم  جاي عليه : مالك وانا بكلمك صوتك مش مظبوط  ابدا
ياسين  بدأ يحكي لسليم
//////////////////////
في المستشفي
سمير : مني انا هغيب يومين كده تبع الشغل والرجالة برة لو احتجتي اي حاجة عرفيهم علطول
مني : ليه انت رايح فين
سمير : ورايا شغل مهم جدا جه فجأة
مني : اوك
ده كله حصل وعليا بتمثل النوم
خرج سمير
عليا قامت وشاورت لمني عشان صوتهم ميطلعش
عليا : لازم ابلغ كريم باللي حصل ده
مني بخبث: الله اشمعني كريم يعني
عليا : عادي يعني  لانه الوحيد اللي معايا رقمه وهو من الاول حلقة الوصل
مني : ماشي
هطلع  اقف برة قدام الباب واشوف الطريق عشان اضمن ان محدش عند الباب
عليا : اوك
بلغت عليا كريم باللي حصل
////////////////////////////////
كريم بلغ  الكل باللي قالته عليا
سليم : الرجالة بتاعتنا قالوا انه دلوقتي في البيت ومرحش في  حتة
ياسين: تمام اووي احنا .
لسه هيكمل قاطعهم تليفون سليم
سليم : ثواني لان ده مهم جدا ارد عليه اكيد في جديد : الو
سليم فط قام : ايه طيب طيب
سليم : التسليم النهاردة
ياسين: بسرعة كله يتحرك
والكل اتحرك للمأمورية اللي بيجهزولها بقالهم شهور
///////////////////////////////////
مرام لسه قافلة علي  نفسها
ومنال اضطرت تكلم عائشة  وتقولها اللي حصل
عائشة  بتخبط علي مرام
عائشة: مرام افتحي الباب
مرام مبتردش
عائشة  بهدوء: يا بنتي انتي طول عمرك عاقلة الموضوع خلاص خلص وانتو اتجوزتوا سواء بقي دي كانت وصية باباكي ولا طلب منه هو
مرام فتحت الباب بعصبية : اقل حق  ليا هو اعرف حضرتك اني مفروضة عليه يبقي عندي فكرة مش افضل عايشة في وهم ياريت  كنت عرفت بدري شوية ياريت كان حاجات كتيرة  اتغيرت
عائشة: وعرفتي وخلاص  واتجوزتوا يبقي ليه عاوزة  تهدي بيتك ليه
مرام  بسخريه : هه بيتي اه بيتي مهدود اصلا يا ماما
منال دخلت عليهم : يا بنتي والله ياسين  اتغير اوي عن الاول وبيحبك والله  بيحبك ابني وانا عرفاه حتي لو طريقة  جوازكم غريبة وانتي مش حباها بس وصلتوا لمرحلة جديدة  وهو حابك وده المهم مش الطريقة المهم وصلتوا لأيه
مرام: خلاص بقي يا طنط جوه حاجة اتكسرت بسببه وانتي عارفة ليه  " محبتش تقول ان ياسين  ضربها قدام مامتها "
////////////////////////////
في مكان مهجور
سمير : خلي الرجالة عنيهم مفتحة علطول
علي : متقلقش يا باشا
سعيد :  انا قلبي مش مطمن مش عارف  ليه
سمير: اهدي يا ابني متقلقش خالص الموضوع امان ومفيش اي خطر في العملية دي اهو
سعيد بإنقباض : ربنا يستر
+
في مكان ليس ببعيد
ياسين  بيتكلم في السماعة : محدش  يتحرك من غير اشارة مني سامعين
سليم : ده ملغم المكان رجالة ربنا يسترها
مراد : ربنا ينصرنا
بعد 3 ساعات من الانتظار المميت
القوات بدأت تتحرك بأمر من ياسين  حسب الخطة الموضوعة  وياسين منتظر اللحظة اللي يمسك فيها سمير واخوه
وفعلا جت اللحظة المنتظرة وضيوف سمير جم وفي وسط انشغالهم بإتمام الصفقة
ياسين في ميكرفون: المكان كله محاصر سلمو نفسكم
سمير بسرعة هو ورجالته بدأو في اطلاق النار
وسمير خد اخوه وبيهرب لمحهم مراد وطار وراهم
ياسين  بعصبية استني هنا يا مجنون انا هروحلهم وجري ورا مراد
استمر اطلاق النار اكثر من ساعة وياسين  شاف سعيد بيجري وسمير بيغطيه
ياسين  : والله ما هسيبك يا كلب وخرج وراه بسرعة عالية : بقلك اقف والا هضربك بالنار
سعيد بيجري : ده بعدك يا باشا
ياسين  حس بنغزة : هو صوته هو اللي كان بيهددني بمرام
ياسين  بعصبية: استني يا كلب والا والله  هضرب
سعيد جري زيادة فأضطر ياسين  يضربه ضربة صابت عموده الفقري  وقع في  ساعتها
سمير بصدمة : سعيد وبيجري ومراد وراه بيصوب عليه ومصابوش  ولف سمير من عصبيته وجه يصوب علي  مراد فجه قدامه ياسين والرصاصة صابته هو وفي لمح البصر مراد صاب  سمير بطلقتين عجزوه عن الحركة
مراد : ياسين اصحي سلييييييم اسعاف
///////////////////////////
في بيت منال
منال بتحاول تتصل علي ياسين
واخيرا تليفونه رد
منال: ايه يا ابني بقي كده  برده تقلقني عليك
العسكري : اسف يا فندم انا مش ياسين باشا
منال قلبها انقبض: ابني فين
العسكري بتوتر : حضرتك ياسين  باشا اتصاب في  العملية بس هو كويس دلوقتي  الحمد لله
منال بصراخ نزل مرام وعائشة : يمه ابني  ياسين
مرم بخوف : ماله ياسين ماله
منال بتعيط : عاوزة اروح لابني
مرام : والنبي يا طنط ماله ياسين  فهميني
منال  بنحيب : معرفش حد قالي انه اتصاب  في العملية  وانا مفهمتش منه حاجة
//////////////////////////
في  المستشفي
داخلة منال وعائشة  ومرام جري علي المستشفي  وشافوا الزحمة عرفوا انه هنا
راحوا جري
منال : ابني فين ماله
مراد بيعيط وساكت وهدومه كلها دم وقاعد علي  الارض
مرام بخوف من الاجابة : مراد فين ياسين 
مراد بدموع : انا السبب هو حط نفسه قدامي يحميني انا السبب وبدأ في البكاء
منال : يا ناس حد يطمني ابني فين
خرج الدكتور والكل جري عليه
سليم : طمنا يا دكتور
الدكتور بتوتر : هو ان شاء الله   يعدي 24 ساعة وهو بخير ويبقي كويس بس هو حاليا في غيبوبة  وان شاء الله الحالة مش خطيرة
مرام سمعت الكلمة انهارت ومنال اغمي عليها
عائشة بصرخة : منال
/////////////////////////////////////
بعد يومين  الحال كما هو مفيش اي جديد ومرام كل مدي تنهار ومبقتش قادرة تمسك نفسها
ومنال لا تكف عن الصلاة والدعاء والكل بيدعيله
مرام حبت تدخله لوحدها والدكتور سمحلها بخمس دقايق بس
مرام دخلت عليه " ده ياسين  فين وشه اللي بيخطف الروح "
مرام قربت ولمست ايده : ياسين  اصحي بقي  طولت بقالك يومين كده  اسفة اني طولت لساني عليك بس انت برده غلطان متنكرش  مينفعش تمد ايدك عليا

عدي شهرين والحال كما هو
مرام دبلت اكتر من الاول ومنال بقت حالتها صعبة وفقدت الامل وطول الوقت تعيط
في الاوضة عند ياسين 
مرام بتملس علي شعره بأيدها : اصحي بقي يا ياسين  والله وحشتني
مسكت ايده وباستها ودموعها نزلت عليها : ياسين رد عليا انت تعرف ان انا حامل ونفسي اوي تقوم عشان اقولك علي حاجة كمان مش هقولهالك الا لما تقوم
مرام قربت منه توشوشه في ودانه : هقلك سر واوعي تضحك عليا ماشي  وبهمس": انت تعرف ان حتي ريحة السجاير وحشتني اه والله  شكلي بتوحم علي سجاير بس والله  ان شربت قدام عيالنا يا ياسين  لقلبهالك نكد في نكد طول الوقت  انت سامع  همشي دلوقتي  عشان اروح اطمن علي طنط ماشي وهرجعلك تاني
طلعت مرام ومحستش باللي بدا يفوق من كلامها وصوت صفير الاجهزة  جت الممرضة جري وجه الدكتور
الدكتور بإطمئنان : الحمد لله على  السلامة
ياسين  هز راسه
مرام لسه داخلة البيت وبتاكل منال
منال: خلاص يا بنتي شبعت
مرام : لا بقي مليش دعوة انتي عاوزة ياسين  لما يقوم يقول عليا كنت مهملة فيكي
منال بدموع : ربنا يرده بالسلامة
مرام : يارب
تليفونها رن
مرام : ايوا ياسين  فيه  حاجة 
الممرضة : حمد لله  علي سلامته يا دكتورة
مرام  بضحكة : صحيح والنبي  ياسين  قام
/////////////////////////
بعد ساعات في المستشفي
واقف برة يوسف ومراد ومنال وعائشة  ومريم ومرام والدنيا مقلوبة  والدكتور رفض اي دخول الا لما يرتاح خالص
وسمحلهم حالا بالزيارة  ودخلوا يطمنوا عليه  كلهم الا مرام مقدرتش تدخل معاهم مش عارفة هتقابله ازاي معاهم  محتاجة تقابله وهما لوحدهم
ياسين  مش قادر يتكلم بس بيرد بإبتسامة  وهمس بسيييط وعيونه بتدور عليها
راحله سليم ووشوشه : قاعدة برة مستنيانا نخرج
ياسين  بصله بإمتنان  وبهمس ضعيف : طيب اخرجوا
///////////////////////////
دخلت مرام بهدوء والدموع مهددة بالنزول
ياسين  مدلها ايده " هي قالت  وعملت اللي عليها والدور عليا "  وبهمس : صحيح وحشتك
مرام بدموع وهي بتحط ايدها في ايده وهزت راسها علامة نعم
ياسين  بيحط ايده علي بطنها : اللي سمعته صح ولا كان حلم
مرام : لا حقيقة مش  حلم
ياسين: كل يوم كنت  بسمعك وابقي عاوز ارد ومش قادر  انتي جتيني متاخر اوي يا بنت عمي يا رتني  نفذت وصيته من زماان
مرام : بلاش الموضوع ده لانه  بيجرحني
ياسين  بكحة وتعب  : كح كح كح بس انا حابه اوي وبحب عمي برده اول مرة اعرف  انه بيعزني اوي كده بصراحة
مرام : طيب ارتاح دلوقتي  عشان المجهود غلط وهيتعبك زيادة
ياسين  بتعب وبيغمض عيونه  وهو ماسك ايدها وبيضغط عليها : خليكي هنا 
مرام : انا هنا متقلقش
//////////////////////////////
بعد شهر
في اوضة  مرام وياسين
ياسين  : ايه يا حبيبي  خلصت ومات الكلام  علي لسانه
ياسين  وماسك اعصابه : ايه ده 
مرام  بإستغراب: ايه
ياسين  بعصبية: والمصيبة انك مش عارفة ايه 
مرام : ياسين  وبعدين معاك بقي  فهمني في ايه لو سمحت من غير عصبية كالعادة
ياسين: ماشي يا مدام ايه اللي حضرتك لبساه ده 
مرام : فستان
ياسين: لا يا شيخة  تصدقي معرفتوش مانا عارف انه زفت فستان بس ضيق يا ماما روحي غيريه
مرام  بصدمة : حرام عليك يا ياسين  اغير ايه والله  ما عندي حاجة تنفع البسها
ياسين  : مش شغلي عشان بعد كده تنقي حاجة مناسبة
مرام : ياسين  دي خطوبة اخويا عشان خاطري والله  ما ينفع اغيره
ياسين  بعصبيه : امشي قداني واياكي تقومي من مكانك تفضلي قاعدة علي الكرسي  سامعة
مرام بإبتسامة: حاضر والله 
والحمد لله عدي اليوم علي خير
//////////////////////////////
بعد محاكمة سمير وصدور حكم مؤبد وصدور حكم طلاق بالمحكمة لمني
كريم واعجابه بشخصية عليا واعجاب اهله بيها شجعه يطلبها  بعد ما قالها ان هو فخور بيها وعمر ما حكاية جوز اختها هتقلل منها قدامه ووافقت واتجوزوا
مني بقي كرهت الجوز والرجالة ورفضت اي ارتباط تاني
سمير بعد موت  اخوه قدامه ودخوله السجن مبقاش قدامه غير انه يتوب واتجه لطريق الله لاكتشافه ان هو ده الطريق الصح ولكن اكتشافه كان متاخر بعد ما اتحكم عليه يقضي باقي عمره في السجن
1
/////////////////////////////
في سكون الليل
مرام بصراخ : قووووووووم ياسين
ياسين  انتفض بسرعة  : ايه في ايه
مرام  : بولد بسسسسسسرعة
في المستشفي بعد ساعة
الممرضة خرجت : مبروك جالك بنتين زي القمر
ياسين  بقلق : وامهم
الممرضة : زي الفل برده والله
بعد ما فاقت مرام 
ياسين  بيبوس راسها : حمد لله علي سلامتك يا حبيبتي
مرام بتعب  : الله يسلمك  فين البنات
ياسين  بإبتسامة: اهم يا ستي بس نايمين
مرام بإرهاق : اوك اديني ولدت تقدر تقول هنسميهم ايه بقي مرضتش تخليني حتي  افكر في اسماء
ياسين  : ايه رايك في لارين ودارين
مرام : جمال اوي
ياسين  باس راسها : ربنا يخليكوا ليا يارب 
مرام : ويخليك ليا يا حبيبي
ياسين: عمري ما كنت اتخيل اني احب واعشق كده عادي
مرام بحب : عشق قاسي بقي لازم يبقي متعب ليك وليا

انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا 

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-