رواية منحتني حياة ادم وحياة الفصل الثامن 8 بقلم مني احمد

رواية منحتني حياة ادم وحياة الفصل الثامن 8 بقلم مني احمد


رواية منحتني حياة ادم وحياة الفصل الثامن 8 هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة مني احمد رواية منحتني حياة ادم وحياة الفصل الثامن 8 صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية منحتني حياة ادم وحياة الفصل الثامن 8 حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية منحتني حياة ادم وحياة الفصل الثامن 8

رواية منحتني حياة ادم وحياة بقلم مني احمد

رواية منحتني حياة ادم وحياة الفصل الثامن 8

فرحت حياه كثيرا كانت تظن أنها تحلم ظلت تنظر إليه بحب 





وعتاب لما فعله معها ولكنها تذكرت رنا فقالت : ورنا

آدم : انا سيبتها خلاص مبقاش فى حاجه هتمنعنى ياحياه عمرى ماتخيلت انى هحب    كده بس من اول ماقربت منك وانا بحس حاجات جميله ومبسوط بيها مكنتش متخيل انى هحس الحاجات دي انا مقدرش    اوعدك انى هخليكي اسعد واحده فى الدنيا بس اللى هقدر اوعدك بيه انى عمرى ماهزعلك ولا هبعد عنك موافقه تتجوزينى

حياه بفرحه وخجل أيضا : اكيد موافقه

فقبل آدم يدها وضمها لحضنه وبارك لهما الجميع

قالت والدته : الف مبروك ياحبيبي مبروك ياحياه 

قبل آدم يدها وقال : الله يبارك فيكي ياست الكل 

حضنه مراد وقال : اول مره اباركلك من قلبي يا آدم خلي بالك من حياه 

عاليا : الف مبروك انا فرحانه اوي هاا الفرح امتى

آدم : زي ماحياه تقول

خجلت حياه وقالت : فرح ايه انا لسه بستوعب اللي حصل اصلا

فابتسم آدم وقال : تعالى ياحياه

أحمد : طيب وانا مليش نفس ابارك ولا ايه

فضحك الجميع عليه فاقترب من حياه وقال : مبروك ياحياه انا مش مصدق ان آدم يحب كده ويقول الكلام ده 

آدم : حياه طلعت منى حاجات مكنتش متخيل انها موجوده 



اخذ آدم حياه لمكتبه وقال : ممكن افهم القلق والتوتر ده سببه ايه

حياه : انت سيبت رنا ازاى

أخبرها آدم مافعلته معها وأنه وجدها فرصه لينفصل عنها

ادمعت عيونها وقالت : انا مش عارفه هى بتكرهني ليه

آدم : ششش خلينا في اللى احنا فيه دلوقتي لازم نعلن جوازنا ياحياه والكل يعرف

حياه بتوتر : ممكن طيب لما اخلص امتحانات واتخرج

آدم : مفيش مشكله بس نعلن خطوبتنا على الأقل

حياه : مش دلوقتى برده الكل عارف انك خاطب رنا يعرفه الأول انك سيبتها ونبقى نعلن ايه رايك

آدم بضيق : حياه انا مش فارق معايا حاجه صدقيني غير وجودك جمبى

حياه : وانا جمبك ومعاك  فاقترب منها وضمها لحضنه



كانت رنا غاضبه بشده لانفصال آدم عنها لا تصدق ان حياه انتصرت عليها

يسرا : انا مش فاهمه فيه ايه بلاش تعملي كده معايا انا لاني عارفه انك مش بتحبيه ووافقتي عليه بس عشان بباكى كان هيخسر شغله وأدم ساعده

رنا : انا تيجي واحده فلاحه تاخد آدم مني انا هندمهم وهحرق قلبه عليها عشان يبقى يفضلها عليا

يسرا : رنا أهدى اللي حصل حصل خلاص سيبيهم وعيشى حياتك انتى كمان في كتير يتمنه رضاكي

رنا : مش قبل ما احرق قلبه عليها



بغرفه عاليا ومراد كانو يشاهدون التلفاز فقال مراد : كان نفسي تشوفي شكل رنا لما آدم واجهها وسابها

عاليا : متخيله شكلها اصلا الحمد لله انه خلص منها

مراد : خلاص بقى كفايه كلام عنها خلينا هنا شويه وحشتينى 

عاليا بخجل : وانت كمان 

مراد  : اعمل ايه فيكي لسه لحد دلوقتي بتتكسفي مني ياعاليا

لتصمت عاليا ويقترب منها مراد ويقبلها



ظلت حياه طوال الليل تفكر بما حدث معها هل بالفعل ستتزوج آدم أمام الجميع احست أن الحياه بدأت تضحك لها سمعت صوت رساله ( تعالى البلكونه)

فرحت حياه كثيرا وارتدت حجابها وخرجت البلكونه فوجدت آدم بانتظارها

آدم : وحشتيني

حياه بخجل : وانت كمان وحشتني

اقترب آدم منها وامسك يدها : طيب ينفع انا وانتي في بيت واحد وكل واحد فى اوضه طيب

حياه : انت عارف ماما لسه متوفيه قريب وحاجات كتير فمعلش لازم نصبر

آدم : مامتك لو عايشه كانت هتفرح بجد ياحياه

حياه : طيب الكل يعرف انك سيبت رنا ونعلن خطوبتنا والله

لاحظت حياه ضيق آدم فقالت : استحملنى يا آدم معلش

آدم بقله حيله : حاضر ياحياه المهم انا هشتري منك نصيبك فى ورثك وهكتبلك بيه أسهم معانا فى الشركه

حياه : بس انا مش عايزه اي حاجه يا آدم انا وانت واحد

آدم بابتسامه : عارف ياحبيبتي بس ده حقك ومش هقبل اي اعتراض

حياه : طيب وعمى هتعمل معاه ايه

آدم : ولا اي حاجه هعرفه أن الورث بقى من نصيبي وهطلب منه يايشتريه يا اشتري انا نصيبه متشغليش بالك انتي المهم عامله ايه في الجامعة

حياه : الحمد لله اتعودت عليها خلاص وخلاص هانت كلها كام شهر واتخرج

آدم : تتخرجي وتبقى ملكي

حياه بخجل : بلاش تكسفني بالله عليك

ابتسم وقال : طيب يلا عندنا شغل كتير بكره ادخلي نامي بقى

حياه : تصبح على خير

آدم : وانتي من اهلي

ابتسمت حياه لكلامه الذي مس قلبها وعادت لغرفتها



كانت رنا مازالت غاضبه وتريد الانتقام منهم فاتصلت بخالد لتقابله 

خالد : مش بتفتكريني غير عشان مصلحتك 

رنا : مصلحتنا واحده متضحكش على نفسك 

خالد : تمام ناويه على ايه 

رنا : هنحرق قلبه عليها الهانم بتاعته دي 

خالد : انا مش عايز حياه تتاذي قلتلك انا عايزها معايا 

رنا : تمام يبقى حلال عليك بس متسيبهاش ترجعله تاني فاهم

خالد : لا طبعا مش هترجعله تاني بس اعتر فيها الأول 

رنا : تمام انا هجيبهالك لحد عندك وانت تتصرف معاها بقى 



مر أسبوعان وحياه بين الجامعه والشركه كانت تجلس بمكتبها فسمعت رنين هاتفها : استاذه حياه البشمهندس آدم عايز حضرتك فى مكتبه عشان مراجعه الميزانيه 

حياه : تمام حاضر

ذهبت حياه لمكتبه وابتسم عندما رآها وقال : يعني لازم ابعتلك عشان اشوفك مينفعش تيجي لوحدك يعني

حياه : كنت بخلص الميزانيه قبل الاجتماع والله عشان ميكنش في حاجه ناقصه خالص

اقترب آدم منها وقال : هو انا قلتلك اني حلوه اوي النهارده

خجلت حياه قالت : يوو يا آدم مش هتبطل كلامك ده وبعدين مينفعش اللي بتعمله ده

فاقترب منها أكثر وقال : انتي بقيتي تنسى كتير كده ليه انا جوزك ياحياه يعني من حقي أقرب منك

حياه بتوتر : طيب لو حد دخل علينا دلوقتي شكلي هيكون ايه بالله عليك يا آدم

آدم بنفاذ صبر : ماشي ياحياه هتروحى تقابلي عاليا امتى

حياه : معاد الدكتور بتاعها الساعه ٤ هتعدي عليا تاخذني

آدم : ماشي ياحبيبتي خلي بالك من نفسك

حياه وقبلته على خده وخرجت سريعا فابتسم لتصرفها هذا وعاد لعمله



وصلت عاليا أمام الشركه فوجدت حياه تنتظرها وعندما وصلو للدكتور صعدو لأعلى وتم    فحص الجنين وقال الدكتور : الحمد لله يامدام عاليا الوضع تمام بس محتاجه تتغذى كويس عشان البيبي وتاخدي الفيتامينات دي

عاليا : حاضر يادكتور متشكره اوي

عندما وصلو للسياره وجدو ثلاث رجال يقتربو منهم وقامو بخطف حياه حاولت حياه المقاومه لكنهم قامو بتخديرها



اتصلت عاليا بادم وقالت : الحقني يا آدم حياه اتخطفت

آدم بخوف : انتي بتقولي ايه انتي فين وحياه فين

عاليا ببكاء : انا قدام عياده الدكتور الحقني

خرج آدم ومراد بسرعه وذهبو لعاليا فوجدوها تبكي بشده اقترب منها مراد وضمها   لحضنه لتهدئ وقال آدم : حياه فين

عاليا ببكاء : معرفش اول ماخرجنا لقيني تلات رجاله اخدوها وركبه عربيه ومشيو ملحقتش اشوف حاجه ولا الحقها 

مراد : انا هوصلها القصر يا آدم وهرجعلك على طول وقام باسنادها للسياره ليوصلها للمنزل 



اتصل آدم بصديقه بالقسم وأخبره كل شئ كان احساس العجز مسيطر عليه لا يعرف ماذا يفعل

اخذ صديقه يبحث بكاميرات المراقبه حتى وجدو كاميرا صورت ماحدث

احس آدم بغصه بقلبه عندما رآها هكذا 

الضابط : للأسف العربيه مفيش عليها نمره أو أي حاجه تخلينا نعرف نراقبها 

آدم : يعني ايه مش فاهم 

الضابط : ليك أعداد يا آدم اوي اي حدد بيهددك 

آدم : مش عارف انا عمري ما كان ليا أعداد 

مراد : تفتكر عمك ممكن يكون وراها 

آدم : اشمعني دلوقتي هيخطفها انا هتجنن مين ممكن يعمل كده 



بالقصر كان الجميع حزين وخائف على حياه وظلت والده آدم تصلي وتدعو لها وعاليا تبكي بشده وتلوم نفسها



استيقظت حياه واحست بدوخه خفيفه ولكن تذكرت ماحدث معها ظلت تنظر حولها بخوف وقلق لكنها لم تجد شئ ظلت تبكي وتدعو الله أن ينجيها    وفجأه سمعت أصوات تقترب من الغرفه ولكن صدمت عندما وجدت رنا وخالد معا لم تستوعب ما يحدث وقالت : انته ايه اللي عرفكو ببعض

رنا : انا هندمك ياحياه انك تاخدي حاجه مش بتاعتك وبيتهيقلي خالد أكبر عقاب ليكي حلال عليك وتركتهم وخرجت

ظلت تنظر حياه إليه بترجي وقالت : بالله عليك تسيبني ياخالد انا عملتلك ايه عشان تعمل معايا كده

خالد : لما تتنازلي عن نصيبك الأول

حياه بتوتر : والله آدم كتب كل حاجه باسمه مبقاش في حاجه باسمي خالص

خالد بغضب : انتي كذابه فاكره هتضحكي عليا

حياه : والله مابكدب عليك حتى اسأل المحامي أو عمي هيعرفوك الحقيقه صدقني

خالد : هقتله والله هقتله

ارتعبت حياه وقالت : اوعي تعمله حاجه هو ملوش ذنب حرام عليك

اقترب خالد منها وقال : انتي مفروض بتاعتي انا فاهمه بس هو خدك مني وخد كل حاجه كانت من حقي انا هخليكي لا تفعيه ولا تنفعي غيره واقترب منها أكثر

ف حاولت الابتعاد عنه وظلت تصرخ وتحاول الهروب منه لكنه قام يضربها على وجهها عده ضربات محاوله منه ليفقدها وعيها ظلت تقاوم حياه وتبكي    وتترجاه ليتركها لكنه قام بخلع حجابها وتمزيق ملابسها وهي تصرخ وفجأه وجد آدم ينقض عليه ويضربه بشده وحياه تبكي بشده خائفه مما حدث اخذ مراد خالد لكي لا يقتله آدم    وذهب آدم إليها وخلع جاكيت بدلته لترتديه فارتمت بحضنه وأخذت تبكي بشده وأدم يحاول تهدأتها



تم القبض على خالد وعادت حياه مع آدم للقصر وهي منهاره خائفه مما حدث معها عندما وصلت لغرفتها منع آدم اخته ووالدته من الدخول ودخل معها 

حياه بخوف : كان هيغتصبني يا آدم كان عايز يخليني منفعش لحد غيره بس 

آدم : بس ياحبيبتي خلاص اهدي انتي معايا وجمبي متخافيش 

حياه : انا عايزه انام خليك جمبي لحد ما انام 

آدم : حاضر ياحياه بس غيري هدومك الأول ياحبيبتي 

ذهبت للحمام وارتدت بيجامه وامسكت يد آدم ونامت 



حمد الله انه لحقها في الوقت المناسب 

فلاش باااااك 

وجد آدم يسرا تتصل به فرد عليها : ايوه يا آدم الحق حياه رنا وخالد خطفوها وهي دلوقتي موجوده في شقه خالد الحقها قبل مايعمللها حاجه هبعتلك العنوان بسرعه 

بس اوعي تعرفهم اني بلغتك رنا متعرفش اني سمعتها 

آدم : متخافيش مش هعرف ها حاجه ابعتي العنوان بسرعه 

باااااااااااك 



بالمنصورة كانت تلطم كريمه على وجهها بسبب القبض على خالد لخطفه حياه

صابر : كنت عارف هيودي نفسه في داهيه هو فاشل في كل حاجه ياريتني ما اعتمدت عليه

كريمه بصراخ : انا عايزي ابني فاهم اعمل اي حاجه بس ترجعهولي اتصرف ياصابر

صابر بغضب : عيزاني اعمل ايه اتحايل عليها عشان تتنازل ده مش بعيد يطلبه نصيبنا في الورث ما ابنك ضيع نفسه وضيعنا معاه منه لله



استيقظت حياه من نومها فزعه فوجدت آدم ينام على كرسي بجوار السرير ومازال ممسك بيدها احس بحركتها ف استيقظ وقال : انتي كويسه

بكت حياه وحركت رأسها علامه النفي فجلس بجوارها على السرير وضمها لحضنه وقال : انا جمبك ياحياه متخافيش مش هسيبك ابدا نامي ياحبيبتي انا معاكي

بعد قليل سمع صوت أنفاسها بانتظام فعلم انها نامت مره اخرى



بعد مرور يومان خرجت حياه من غرفتها بعد إلحاح من آدم لتخرج من غرفتها طلب من    عاليا تحضير شنطه حياه لتسافر معه فتضايقت عاليا وقالت : آدم انا عارفه انك محترم وحياه كمان وبتحبه بعض بس مينفعش تسافره لوحدكو يا آدم

ابتسم آدم وذهب للجميع وامسك يد حياه وقال : مكنتش حابب تعرفه بالطريقه دي بس حياه مراتي من قبل ماتيجي القصر هنا

صدم الجميع حتى حياه من اخباره لهم

آدم : جدي كان خايف عليها من عمي فطلب مني اكتب عليها لحد ماتتم السن القانوني وتقدر تاخد حقها وابقى أطلقها بس انا حبيت حياه ومبسوط    انها في حياتي دلوقتي كلكو عرفتو ليه كنت بقرب منها اوي لأنها مراتي ومبسوط انكو عرفتو

مراد : احنا واثقين فيكو يا آدم ولازم نعلن جوازكو في أسرع وقت ممكن

آدم : هنسافر يومين ترتاح ولما نرجع هنحدد معاد الفرح يلا ياحياه

نظرت حياه لعاليا بخجل وقالت : انا اسفه اني خبيت عليكي

ضمتها عاليا لحضنها وقالت : متقوليش كده انا فرحانه انك مرات آدم بجد يلا عشان متتاخروش

قطع حديثهم دخول صابر القصر وقال : كويس انك هنا ياحياه

انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا 
للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-