رواية تلك البريئة خديجه وزين الفصل التاسع 9 بقلم امنيه حاتم
رواية تلك البريئة خديجه وزين الفصل التاسع 9 هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة امنية حاتم رواية تلك البريئة خديجه وزين الفصل التاسع 9 صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية تلك البريئة خديجه وزين الفصل التاسع 9 حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية تلك البريئة خديجه وزين الفصل التاسع 9
رواية تلك البريئة خديجه وزين الفصل التاسع 9
منار بخوف: الحقيني يا خديجه مش عارفه اتصرف
خديجه بقلق: اهدي بس..حصل ايه؟!
منار: بابا قالي بعد النتيجه لازم اقابل العريس
خديجه: هي دي نصيبه يا هبله
منار: ايوه طبعا
ما انتي عارفه إني بحب اخوكي
خديجه بهزار: انا عارفه وامك عارفه سعيده جارتكم عارفه واخويا لأ
منار: طب والحل إيه بقا
ده انا بحاول المحله كتييير وهو ولا كأنه هنا
خديجه: انا قرءت كتاب قبل كده اسمه الذكاء العاطفي
اخويا بقا بلا فخر عنده غباء عاطفي
منار: يا وقعتك السودا يا منار
بتحبي واحد عنده غباء مش عند حد
خديجه: راعي إنك بتتكلمي علي اخويا هاااا
منار: حاضر هشتم في سري
قوليلي بقا اعمل ايه
خديجه: هقولك بقا علي حته خطه هتجيب من الآخر... بس تنفذي الكلام بالحرف
منار: اه طبعاً
وفضلنا نتكلم واقولها الخطه ومفاتيح عبدالله وربنا يسامحني بقا وتجيب نتيجه معاه
قفلت معاها وعملت كوبايه شاي وطلعت البلكونه شويه
زين: بتحبي الشاي اكتر ولا القهوه
خديجه بإستغراب: إيه ده انت رجعت بدري ليه
زين: خصلت الشغل اللي عندي وجيت
خديجه: اممم، لاحظت إنك مش بتقعد علي القهوه كتير
زين: دي حقيقه.. وخصوصاً إن محمد صاحبي مسافر
خديجه: يرجع بسلامه
زين: عاوز اسألك علي حاجه بس متستغربيش
خديجه: اسأل
زين: انتي تعرفي اميره صحبتك دي من امته
خديجه: من اولي جامعه
زين: بتحبيها؟
يعني هي البيست فريند بتاعتك زي ما بيقولو؟؟
سكت دقيقه وسرحت في سؤاله إللي دايما بهرب من الإجابة عليه حتي قدام نفسي
خديجه: لأ مش البيست فريند.. انا معنديش صديقه قريبه مني اصلا
زين: ازاي!!! ملكيش صحاب؟؟
خديجة بشبه ابتسامه: عندي زمايل كتير اوي وعندي ناس هما بيقولو اننا اصدقاء
لكن هم موجودين وقت الهزار والفرح غير كده بكون لوحدي ومفيش حد اقوله عن حالي اللي بجد مش إللي دايما بخير
زين: وطبعا اميره من الناس اللي بيتقول انكم اصدقاء
خديجه: اه... مع بعض في الجامعه و
بسمعها لما بتحب تتكلم عن حاجه... لكن هي أصلا متعرفش عن حياتي اي حاجه
زين: صدق إللي قال أن صاحب الكل مش صاحب حد
خديجه: عارف أنا مش زعلانه إني معنديش صديقه مقربه وكده... لانها بتكون رزق
واكيد ربنا شايلي رزقي في حاجه تانيه
زين بهزار: طب ما تخلينا صحاب
انا صحاب جدع والله حتي اسألي عبدالله
خديجه بهزار: خليني أفكر الأول
زين: تفكري ايييه ده انا كلي مميزات يابنتي
هتلاقي منين صحاب يخرجك ويسمعك ويجبلك قهوه
خديجه بضحك: لا ياعم دي بتكون حلاوه البدايات بس
انا عارفه الحركات دي
زين: خلاص انا غلطان إني كنت هخرجك قبل ضغط المذاكره
خديجه بفرحه: بجد بجد!!!
زين بضحك: بجد بجد
خديجه بصوت واطي: ليلتك مش هتعدي لو رجعت في كلامك
زين: سمعتك علي فكره
خديجه بهزار: وانا قاصده علي فكره
_______________________________
كريمه ام منار: مالك متوتره كده ليه
منار: النتيجه هتطلع النهارده وقلقانه اوي
كريمه: اهدي كده وخير بإذن الله
وكملت بهزار:
لو جبتي تقدير وحش لمي هدومك وروحي عند عمتك بقا لحد ابوكي ما ينسي
منار: انا مشوفتش دعم اكتر من كده بصراحه.... ادعليلي انجح صافي يا ماما الله يكرمك
كريمه: ماشي
قومي بقا خلصي المواعين وانشري الغسيل
منار: دي ضرايب الدعوه يعني ولا إيه
كريمه: قومي بدل ما اوريكي الضرايب إللي بجد هااا
قومت خصلت اللي طبلته مني بكرامتي وعلشان مفكرش في النتيجه كتير
بعد شويه دخلت علي الموقع ولقيت اني نجحت الحمدلله وفلت منيهم وعملت فرح في البيت
كريمه: يابنتي صدعتيني بقا وفري شويه ل نجاح اخر السنه
منار: لأ انا مش هأجل فرحتي
هاتي الكيكه اللي عملتيهالي دي اكملها
كريمه: دي انتي خلصتيها لوحدك
مبروك وخصلنا بقا كفايه ازعاج
مش عارفه ايه الناس اللي مش بتقدر فرحه الواحد دي.... ده كفايه الأهانه بتاعت زقنه الامتحانات يا جماعه
منار: اتفضل الشاي يابابا
علي فكره انا نجحت
علي: امك قالتلي
وانتي اتصلتي بيا قولتيلي وقولتلك مبروك في اييه بقا
منار: انا لو كنت جبت ملحق كنت هتفكرني كل شويه برضو صح..صح قول قول
علي بضحك: انتي عاوزه ايه من الآخر
منار: بصراحه يا بابا مش عاوزه العريس ده
انا مش عاوزه اسافر واكون لوحدي.. وكمان احنا جيران وانا شوفته كذا مره ومفيش اي قبول ناحيته يا بابا
علي بهدوء: خلاص يا منار مش هضغط عليكي.... مفيش جواز بالغصب وطالما مفيش قبول يبقا كل شيء قسمه ونصيب
ده الناس بتتجوز برضاهم و بيطلقو بعد سنه او اقل كمان
ما بالك بقا لو مفيش قبول اصلا؟؟؟
ردها فرحني وحسسني بلأمان وان مش اي واحد هيجي عنده شغل وشقه أهلي هيوفقو وخلاص لأ فيه حاجات اهم مليون مره من الفلوس والشقه
واحنا قاعدين بنتكلم عمتي وعبدالله جُم زياره لينا
سميره: مبروك يا منار
منار بإبتسامة: الله يبارك فيكي يا عمتو
عبدالله: مبارك، وعقبال التخرج
منار بلا مبالاه: تسلم
هروح اعملكم حاجه تشروبها
دخلت وعملتلهم عصير ومعملتش ل عبدالله النسكافيه بتاعه زي كل مره لان ده مشروبه المفضل
عبدالله: هتنزلي الكليه امته
منار: بكرا
اه صح يا عمتو الخياطه خلصت الهدوم بتاعك
تعمدت اني أرد علي قد السؤال وانشغل بكلام مع الموجدين كلهم ومركزش معاه وموجهش اي سؤال ليه
سميره: بتكلمي خديجه تتطمني عليه؟
منار: اه طبعاً... كلمتها انهارده كمان
عبدالله: هي هتنزل الكليه بكرا؟
منار: لأ بعد بكرا
في العادي اول ما بتيجي سيره خديجه بفضل اتكلم ومبفصلش واقوله حصل ايه واسأله عن حاجات خاصه بيها كنت بحب اشوف لمعه عيونه لما بيتكلم عنها
بس بسبب خطه خديجه معملتش كده انهارده
________________________________
زين: صباح الخير
خديجه: صباح النور
كنت هخبط عليك قبل ما انزل
زين: تحبي اوصلك في طريقي
خديجه: لأ شكرا مش عاوزه اعطلك
زين: طيب سلام..خلي بالك من نفسك
خديجه لنفسها: طب اعزم شويه... قولي والله لازم اوصلك وانا اقولك ماشي علشان حلفت، مفيش چنتله خااالص
دخلت ظبطت الطرحه تاني واخدت الشنطه ونزلت
زين: كل ده بتقفلي باب الشقه!!!!!
خديجه بإستغراب: إيه ده انت كنت مستنيني؟؟
زين: اومال فاكرني هسيبك تروحي لوحدك بجد!!
خديجه: انا برضو قولت إنك چينتل مان ومش هتسبني
زين بضحك: لأ كدب علي الصبح هنولع واحنا ماشين
خديجه بهزار: عندك حق والله
هاتلي حاجه اشربها بقا
زين: ده انتي داخله علي طمع بقا
خديجه بهزار: حقي
رفعت صباعي في وشه:
حقي ولا مش حقي
زين: انتي ليكي كل الحقوق يا ديجا
هي مالها بردت كده ليه!!!
هي عينه بتقلب بني فاتح في الشمس كده ليه؟
زين: خديجه انا عاوز اقولك حاجه
خديجه: قول
________________________________
عبدالله: أمي انا عاوز اخطب
سميره: مين
عبدالله........