رواية نور الاعمى الفصل الاول 1 بقلم تارا
رواية نور الاعمى الفصل الاول 1 هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة تارا رواية نور الاعمى الفصل الاول 1 صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية نور الاعمى الفصل الاول 1 حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية نور الاعمى الفصل الاول 1
رواية نور الاعمى الفصل الاول 1
والده نور: قومي يا اختي هتفضلي النهار كله نايمه يلا قومي روقي الشقه ونضفيها خليها تلمع عشان جاي عريس لأخت مش زيك يا بايره
نور بحزن: حاضر وقامت نور وأدت فرضها وبدأت في تنظيف المنزل
مايا اخت نور كره: انتي يابت تعالي سرحي لي شعري بدل ما انتي قاعده كده
نور بتعب : مش قادره لسه مخلصه تنضيف امها سمعتها ومسكتها من شعرها
والده نور: مش قادره ايه يابت دا مش الشقه نضفتيها يعني قومي روحي سرحي شعرها ساعديها بدل ما اموتك
ذهبت نور حتي تساعد مايا وبعد فتره
والده نور: انتي ياللي اسمك نور تعالي جهزي الاكل الناس زمانهم في الطريق يلا اتحركي
بدأت نور في تجهيز الطعام والشراب لأهل عريس اختها وذهبت غرفتها تستريح قليلا
اتي والد نور من العمل ويطلق عليه حاتم
حاتم: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
والده نور واسمها صفاء: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته احضر لك الاكل يا حج
حاتم: ياريت لاني هقع من قله الاكل امال فين البنات
صفاء: نور في اوضتها خرجتش انهارده خالص حتي ما ساعدتنا في شغل البيت مع اني قولت لها ان في عريس جاي لمايا قالت لي وانا مالي
حاتم راح اوضه نور وزعق لها وضربها لغايه ما اغمي عليها وسابها ومشي
بليل جاءوا أهل العريس
حاتم: نورتونا والله
محمد ام العريس: بنورك يا حج حاتم امال فين عروستنا
حاتم: روحي يا ام مايا هاتي مايا وتعالي
صفاء ذهبت حتي تحضر مايا اللئيمه ولكن قبل ذهابها لمايا ذهبت لاوضه نور
صفاء: قومي انتي لسه نايمه
لكن لا حياه لمن تنادي فهي قد فقدت وعيها من كثره الضرب
أحضرت صفاء كوب ماء كبير وسكبته عليها
نور استيقظت بفزع
صفاء: قومي يا اختي اهل العريس والعريس جو برا يلا عشان تقدمي لهم العصير والبسي حاجه كويسه بدل ما يقولي علينا كلام بالباطل ومشيت ولكن هي وذاهبه تمتمت ببعض الكلمات التي وصلت لنور: والله ما عارفه اي المقعدها معانا بشكلها دا
قامت نور بحزن وبدلت ملابسها حتي تقدم لأهل عريس اختها الضيافه
في الخارج كانت جالسه مايا بجانب والده العريس التي تسمي حسناء وتدعي الخجل
دخلت نور لتقدم الضيافه لهم كانت جميله جدا كما أنها أعجبت حسناء والده العريس
حسناء: بسم الله ماشاء الله تبارك الرحمن مين القمر دي
صفاء بغضب مكتوم: دي نور اخت مايا الصغيره
حسناء : تبارك الرحمن قمر ١٤
صفاء بغضب مكتوم: قدمي الضيافه يا نور وادخلي جوا
بعد ما قدمت نور الضيافه وذهابها لغرفتها
حاتم: هو العريس بيشتغل اي
العريس ويدعي احمد: انا يا عمي شغال محاسب في شركه وحاله الماديه حلوه الحمدلله
صفاء بطمع: ومرتبك علي كده كام
حاتم برق لها : ههه هي متقصدش وسكت الجميع لفتره
حسناء قالت شئ لزوجها محمد بصوت واطي
حسناء: تمام يا ابو مايا لو موافقين ممكن نقرأ الفاتحه دلوقتي
صفاء : موافقين طبعا يا اختي ولا اي يا مايا
مايا بخجل مصتنع: اللي تشوفيه يا ماما
صفاء: بس انا عندي شرط
حاتم: ايه
صفاء: عشان مايا واحمد يتجوزوا اخد نور لابني الكبير زين
صفاء: نعممم!!!
حسناء: فكروا وردوا علينا دا شرطنا الوحيد وأستأذنوا ومشيوا
صفاء بغضب وصوت عالي: نوووور
نور جات جري: نعم يا ماما
أمسكت صفاء نور من شعرها : عملتي اللي في دماغك يا بنت ال....... والله ما هرحمك ومش هتوافقي
مايا: مش هتوافق ازاي يا ماما كده هم مش هيرضوا بيا وقعدت تبكي
نور: ماما سيبي شعري وممكن تفهميني اي في
صفاء: اللي فيها ان ام العريس عندها شرط عشان مايا واحمد يتجوزوا انك توافقي علي زين أبنها الكبير
نور: لا طبعا مش موافقه
مايا: لا انتي لازم توافقي انتي فاهمه
حاتم مسك نور من شعرها: انتي هتوافقي ورجلك في رقبتك وسابها ومشي ونور ذهبت لغرفتها
نور ببكاء وانهيار: ليييييه لييييييه بتعملوا معايا كده حرااام عليكم حسبي الله ونعم الوكيل فيكم وذهبت وتوضأت واخذت تصلي وتشكي ربنا وهي تبكي
في منزل زين
في غرفه احتلها الظلام والسواد
محمد وحسناء: زين
اتي صوت المدعو زين: تعالوا
تكلمت حسناء ببعض الخوف من رده فعل ابنها: زين احنا انهارده رحنا شفنا عروسه اخوك احمد
زين: تمام وبعدين
حسناء أغمضت عينيها : وبصراحه كده طلبنا ايد اختها الصغيره ليك
زين بغضب: نعممممم
محمد: اهدي يا زين اهدي يا ابني نحن عملنا كده لمصلحتك
زين: وانا مش موافق
حسناء: يعني تصغرنا قدام الناس يا ابني وتكسفنا معاهم هيقولوا علينا اي بعد ما قولنا اننا مش موافقين ببنتهم الا اذا قبلوا انك تتجوز ببنتهم التانيه
زين: ااااااه لييييه عملتوا كده حرام عليكم
حسناء: اهدي يا ابني عشان خاطري
زين: تمام يا ماما موافق يلا اتفضلوا برا هنام
بعد ما حسناء ومحمد خرجوا
زين: ياربي هو ناقص
وسرح في الحصل معاه زمان
عند نور
صفاء بغضب: عملتها بنت ال**** بقولك يا بت يا مايا عايزاكي في اقل من شهر تتطلق وعايزاهم يكرهوها ويحبوكي انتي
مايا بشر: استني عليا يا ماما اما وريتها بنت ال**** دي
صفاء: بصي عايزاكي تعملي اي حاجه المهم متقعدش في العز دا حتي لو اضطريتي تقتلي
مايا بصدمه من شر امها: اقتل
للانضمام لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا